Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruutuaika: kulutan puhelimen ääressä aikaa 8 h 30 min päivässä

Vierailija
23.06.2020 |

Sen ajan, kun en hoida kodinaskareita, vietän siis puhelin kädessä. Puhelimeni ilmoitti asiasta eilen.

Laitoin saman tien sovelluksenkäyttörajoituksia. Safariin, jolla surffaan Aihe Vapaalla, laitoin rajoitukseksi yhden tunnin päivässä, Facebookille rajaksi asetin niinikään 1 h/pv. Näihin kahteen sovellukseen käytän eniten aikaa, joten en koe tarpeelliseksi rajoittaa muiden sovellusten käyttöaikaa.

Saa nähdä, tuleeko tuloksia. En halua viettää kesää puhelin kädessä.

Mikä on sinun ruutuaikasi? Oletko ruutuajastasi huolissasi?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vissii töissä käy?

Vierailija
2/19 |
23.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et vissii töissä käy?

Olen kesätyötön opiskelija.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla miten paljon käytätte aikaa kännykällä päivittäin? Siksi nostan tämän. 

Vierailija
4/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 9h 54min. Eilen 13h 5min.

Vierailija
5/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän puhelinta noin tunnin päivässä. Poistin kaikki somet, kun huomasin selaavani jotain aivottomia reelsejä. Tuo puhelimen nykyinen käyttöaika tulee lähinnä pankkiasioiden hoitamisesta ja yhteydenpidosta ystäviin (whatsapp ja discord). Kerran päivässä käyn lukemassa uutiset ja jos kovasti tylsistyttää, niin luen mitä sontaa täällä jauhetaan. Yhtäkkiä aikaa ja keskittymiskykyä riittääkin kirjojen lukemiseen, kun puhelinta käyttää vähemmän. 

Vierailija
6/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tietokone niskalle parempi jos on pidempään, vaikka videot tai kirjoittaminen. Erillinen näppis ja ergonomia. Myös langallinen, ei wifi.

Vierailija
7/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutuaika tällä viikolla keskimäärin 7 h / päivä. Se on tooooodella paljon, ottaen huomioon että teen töitä 7-8 h arkipäivisin. Valitettavasti usein vapaahetket kuluvat puhelin kädessä. Ja teen etänä asiantuntijatyötä. Olen päättänyt olla multitaskaamatta palavereissa, eli en tee montaa työhommaa päällekkäin. Joten kun olen palaverissa, pelaan kännykällä mahjongia, tetristä tmv palikkapeliä. Iltaisin katson telkkaria ja selaan puhelinta. Käyn nukkumaan, jolloin luen puhelimelta kirjaa. Tälleen se nyt menee. 

Vierailija
8/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän puhelinta noin tunnin päivässä. Poistin kaikki somet, kun huomasin selaavani jotain aivottomia reelsejä. Tuo puhelimen nykyinen käyttöaika tulee lähinnä pankkiasioiden hoitamisesta ja yhteydenpidosta ystäviin (whatsapp ja discord). Kerran päivässä käyn lukemassa uutiset ja jos kovasti tylsistyttää, niin luen mitä sontaa täällä jauhetaan. Yhtäkkiä aikaa ja keskittymiskykyä riittääkin kirjojen lukemiseen, kun puhelinta käyttää vähemmän. 

Tästä itsekin haaveilen. Käytän mielipuolisen paljon aikaa reelseihin ym tyhmään. Oliko vaikeaa vieroittua someista? Laitoin itselleni aikarajat someihin ja on kyllä orpo olo. 

Vierailija
9/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oikeasti huvittaa kun keskustelu ruutuajasta on keskittynyt lapsiin. Samaan aikaan kun vaaditaan lapsille 1 tunnin ruutuaikaa, vanhemmat itse selaavat puhelintaan 5-8 tuntia päivässä.

Vierailija
10/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pari viikossa vastaan puheluun, menisikö 5-10 min. Nyt juuri huomasin, että se on äänettömällä, jäänyt varmaan sunnuntain kokouksesta.

Vierailija
11/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruutuaika tällä viikolla keskimäärin 7 h / päivä. Se on tooooodella paljon, ottaen huomioon että teen töitä 7-8 h arkipäivisin. Valitettavasti usein vapaahetket kuluvat puhelin kädessä. Ja teen etänä asiantuntijatyötä. Olen päättänyt olla multitaskaamatta palavereissa, eli en tee montaa työhommaa päällekkäin. Joten kun olen palaverissa, pelaan kännykällä mahjongia, tetristä tmv palikkapeliä. Iltaisin katson telkkaria ja selaan puhelinta. Käyn nukkumaan, jolloin luen puhelimelta kirjaa. Tälleen se nyt menee. 

Sama juttu minulla. Älyttömiä ruutuaikoja ja vaikea pysyä puhelimesta irti edes telkkaria katsoessa. Pakko vieroittautua, mutta miten? Pliis kertokaa onnistumistarinoita! 

Vierailija
12/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole multitaskaamista kun pelaa peliä palaverin aikana?

Suosittelen muuten ihan paperista kirjaa. Uni tulee paljon helpommin, sellainen oikea raukeus ja väsymys silmiin.

Vierailija
13/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon aikana vähän reilu tunti. En käytä puhelinta muuhun kuin puheluihin, WhatsAppiin ja viesteihin. Joskus saattaa mennä neljä, viisikin päivää niin etten käy WhatsAppissa.

Vierailija
14/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 tuntia tänään.

Vierailija
15/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katson elokuvaa tai sarjaa, vien puhelimen toiseen huoneeseen. Eihän siihen ohjelmaan pysty mitenkään keskittymään jos vilkuilee puhelinta? Ja miksi pitäisi vilkuilla, kun toisesta tuutista tulee viihdettä silmille? Varsinkin elokuva jää kyllä aika köyhäksi kokemukseksi jos toinen silmä on puhelimen ruudussa.

Vierailija
16/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä itsekin haaveilen. Käytän mielipuolisen paljon aikaa reelseihin ym tyhmään. Oliko vaikeaa vieroittua someista? Laitoin itselleni aikarajat someihin ja on kyllä orpo olo. 

Helpointa oli vaan kokonaan deaktivoida käyttäjätilit. Aikarajat ei toimineet itsellä, kun jäin niistä huolimatta selailemaan, ja sisällöstä tuli aina ahdistunut olo. Seurasin esim. instassa ihan järkevää ja hyödyllistä sisältöä tekeviä käyttäjiä, joiden sisältöä välillä kaipaa, mutta muuten ei ole tullut tunnetta siitä, että missaisi jotain olennaista. Lähinnä poikaystävä harmittelee, kun ei voi enää lähettää minulle instassa kissavideoita :D  

Kun puhelimen käyttöä vähentää, on ihan normaalia ja odotettavissa olevaa, että olo tulee olemaan todella tylsistynyt ja jopa tyhjä. Kaikki se short form-videoiden määrä sotkee aivoja aika pahasti ja kaikki dopamiiniasiat voivat olla sekaisin jonkin aikaa, mutta kyllä se siitä korjaantuu. Tylsyydessä luovat projektit alkavat kukkia. Kun aivoilla ei ole tekemistä eikä sinne tungeta mitään turhaa sisältöä (esim. ne kissavideot), ne alkavat lopulta keksiä jotakin, mitä tehdä. Itse aloitin hetki sitten romaanin kirjoittamisen, kun tylsistymiseeni joudun mielikuvittelemaan tarinoita päässäni. Olen myös soittanut enemmän pianoa ja käynyt kävelyllä luonnossa ilman, että kuuntelen musiikkia samalla. 

Vierailija
17/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä multitaskaan kahdella laitteella ja katson tv:stä lätkämatsia.  Vähän on lähtenyt lapasesta, olen kuitenkin eläkeläinen ja puoliso poistunut keskuudestamme ns. Ilmavoimiin

Vierailija
18/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun töissä käyttämään työpuhelinta jatkuvasti koko työpäivän ajan, käytössäni on potilastietojärjestelmän mobiiliversio ja siihen liittyvät 3-4 muuta päivittäin tarvittavaa ja käytettävää sovellusta, siihen päälle kaikki puhelut. Saan ihan jatkuvasti näplätä sitä luuria joten omaan puhelimeeni en koske enää muuten kuin pakon edessä. Vapaapäivinä toivon että kukaan ei soita tai laita yhtään viestiä.

Vierailija
19/19 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua oikeasti huvittaa kun keskustelu ruutuajasta on keskittynyt lapsiin. Samaan aikaan kun vaaditaan lapsille 1 tunnin ruutuaikaa, vanhemmat itse selaavat puhelintaan 5-8 tuntia päivässä.

Tämä on iso ongelma, ja erikoista kun aiheesta ei ole yhtään tutkimusta ja juttuakin vähän. Aikuisen ruutuajan saa helposti selville puhelimen asetuksista. Minullekin oli järkytys oma ruutuaika, enkä enää katso paljonko se on. Työnnän pääni pensaaseen! Asun yksin, joten se selittää jotain.