Hpv-testi negat., mutta 3 vuoden päästä vaikeita solumuutoksia! Miten on mahdollista?
Kokemuksia? Uusi tartunta tuossa välillä ei ole mahdollinen. Nyt solumuutokset on loopilla hoidettu ja hpv edelleen negatiivinen. En vaan luota yhtään siihen, että se takaisi mitään.
Kommentit (15)
Tämän takia ne säännölliset papa-kokeet on tärkeitä. Onneksi solumuutokset huomattiin nyt
Siis solumuutoksiahan syntyy kyllä ilman hpv:täkin. Mutta ne paranevat itsekseen, eikä niistä käytännössä koskaan tule syöpää.
Mistä tiedät, ettei uusi tartunta ole mahdollinen?
Itse asiassa juuri tuli tämä puheeksi lääkärin kanssa kun kävin toissaviikolla kolposkopiassa ja otettiin koepaloja. Minulla oli kyllä positiivinen hpv eli solumuutokset eivät olleet mysteeri, mutta hän sanoi, että vaikka hpv-testi näyttäisi negatiivista, niin nykytiedolla ei valitettavasti vielä tiedetä varmaksi, onko virus silloin lopullisesti hävinnyt elimistöstä vai voiko se jäädä ns. nukkumaan, ja ehkä joskus myöhemmin aktivoitua uudelleen. Tosin on kai mahdollista, että edellinen hpv-testisi näytti vahingossa väärää tulosta, ns. false negative?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei uusi tartunta ole mahdollinen?
Jos esim. ei ole ollut kumppania x vuoteen, niin tietää että ei ole voinut saada uutta tartuntaa näiden x vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa juuri tuli tämä puheeksi lääkärin kanssa kun kävin toissaviikolla kolposkopiassa ja otettiin koepaloja. Minulla oli kyllä positiivinen hpv eli solumuutokset eivät olleet mysteeri, mutta hän sanoi, että vaikka hpv-testi näyttäisi negatiivista, niin nykytiedolla ei valitettavasti vielä tiedetä varmaksi, onko virus silloin lopullisesti hävinnyt elimistöstä vai voiko se jäädä ns. nukkumaan, ja ehkä joskus myöhemmin aktivoitua uudelleen. Tosin on kai mahdollista, että edellinen hpv-testisi näytti vahingossa väärää tulosta, ns. false negative?
Nelonen jatkaa. Tosi ikävä tilanne, ja varsinkin kun luulit että olit ns. turvassa ja hpv oli negatiivinen. Erikoista, että muutokset meni noin nopeasti niin pahoiksi, että tarvittiin loop - ymmärtääkseni Suomessa suositus on että jos hpv on negatiivinen ja papa normaali, niin riittää että käy viiden vuoden välein seulonnoissa. Onneksi et odottanut kauempaa!
Väärä negatiivinen on erittäin epätodennäköinen hpv-testistä, näin olen lukenut. Ottaja oli myös kokenut. Ei ole myöskään ollut ketään kumppania pitkään aikaan, joten tuossa välillä en ole voinut saada tartuntaa. Kuitenkin vahvoissa solumuutoksissa on taustalla hpv lähes aina. En vaan saa tätä yhtälöä toimimaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Väärä negatiivinen on erittäin epätodennäköinen hpv-testistä, näin olen lukenut. Ottaja oli myös kokenut. Ei ole myöskään ollut ketään kumppania pitkään aikaan, joten tuossa välillä en ole voinut saada tartuntaa. Kuitenkin vahvoissa solumuutoksissa on taustalla hpv lähes aina. En vaan saa tätä yhtälöä toimimaan.
Ap
Tosi outoa ja varmaan rasittavaa jos lääkärilläkään ei ole selitystä. Osasiko ne yhtään arvata, miten näin voi olla? Huolestuttaa, voiko negatiiviseen hpv-testiin sitten luottaakaan varmasti.
En ole asiaa lääkäriltä päässyt kysymään. Loopin jälkeisessä kontrollikolposkopiassa ei solumuutoksia ja hpv negatiivinen, mutta luin nuo Kannasta. Lääkärin tapaan vasta vuoden päästä. Olin ihan varma, että hpv olisi nyt poisitiivinen aiempien solumuutosten takia. Siksi en ottanut asiaa käynnillä puheeksikaan.
Nyt siis tilanne ihan ok, mutta voiko tuohon hpv-testaukseen luottaa jatkossakaan?
Ap
Minulla kävi samalla lailla ja muutokset tulivat todella nopeasti. Tai ainakaan niitä edellisessä papassa ei löydetty. Uusi papa otettiin siis muusta syystä melkein heti uudestaan ja onneksi otettiinkin.
Hpv ollut aina negatiivinen, mietinkin miten usein se oikeasti on kohdunkaulan syövän takana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi samalla lailla ja muutokset tulivat todella nopeasti. Tai ainakaan niitä edellisessä papassa ei löydetty. Uusi papa otettiin siis muusta syystä melkein heti uudestaan ja onneksi otettiinkin.
Hpv ollut aina negatiivinen, mietinkin miten usein se oikeasti on kohdunkaulan syövän takana.
Oletko sinä kysynyt lääkäriltä selitystä tähän? Tosi inhottava olo nyt. Tuntuu, ettei voi luottaa mihinkään tutkimustulokseen, kun kohta voi kuitenkin ilmaantua ties mitä! Ennen olin aina helpottunut papan jälkeen, kun luotin, että muutaman vuoden ajan kaikki todennäköisesti ok.
Ap
Multa ei ole otettu HPV-testiä aiemmin (täälläpäin se ei ole käytössä) mutta papa meni 1-luokasta neloseen eli vakavaan muutokseen 3 vuodessa. Itse en uskaltaisi luottaa tuohon 5 vuoden väliin yleensäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, Lähes aina ei ole sama kuin ihan aina. 99,99% ei ole sama kuin 100%, vaikka hyvin lähellä onkin.
Koska vaikka hpv altistaakin kohdunkaulan, emättimen ja ulkosynnyttimien syöville, se ei suinkaan ole niiden ainoa aiheuttaja. Eli syövän voi saada ilman papillomavirustartuntaakin, vaikka paljon epätodennäköisempää se on.
Jos otit rokotteen en ihmettele muutoksia, rokotteiden tarkoitus on tappaa hitaasti