Annoin ex-aviopuolisoni kohdella huonosti vuosikymmenen ajan, kuinka päästä eroon itsesyytöksistä?
Olin tuossa suhteessa lähes koko nuoren aikuisikäni, eli ikävuodet 22-33. Mies oli erittäin kontrolloiva, itsekeskeinen, hyvääkin oli paljon.. mutta pääsääntöisesti jälkikäteen ajatellen, huono muisto jäi. Nyt olen jotenkin havahtunut siihen, että kestin mieheltä aivan liikaa. Miksi en eronnut jo aiemmin? Miksi en pitänyt puoliani? Kuinka näistä itsesyytöksistä voisi päästä eroon? Kenelläkään kokemusta vastaavasta? Auttaako aika, vai pitääkö mennä terapiaan?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Sä oot vielä nuori ja voit muuttaa vaikka koko elämäs suunnan. Onnee et pääsit noinkin aikasin pois hirveän miehen luota.
Totta joka sana! Olet nuori, koko elämä on vielä edessä.
Omassa ja mieheni suvussa on kymmeniä vuosia kestäneitä avioliittoja, joissa on fyysistä ja henkistä väkivaltaa, uskottomuutta, alistamista jne.
Nämä pariskunnat ovat sitkeästi yhdessä, kun "erota ei voi". Ainoastaan puolison kuolema vapauttaa väkivallasta.
Onneksi nuorempi polvi ei häpeä erota. Kyllä kaikkien pitäisi olla kotonaan turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta joku ystäväni sanoi minulle aikanaan, että minä olen hyväsydäminen, auttavainen, empaattinen, kannustava.
Nuo ominaisuudet ovat magneetteja luonnehäiriöisille ja ilkeille ihmisille.
Kyllä vain ovatkin magneetteja.
En silti halua olla ilkeä, itsekäs, epäempaattinen, lyttääjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot vielä nuori ja voit muuttaa vaikka koko elämäs suunnan. Onnee et pääsit noinkin aikasin pois hirveän miehen luota.
Totta joka sana! Olet nuori, koko elämä on vielä edessä.
Omassa ja mieheni suvussa on kymmeniä vuosia kestäneitä avioliittoja, joissa on fyysistä ja henkistä väkivaltaa, uskottomuutta, alistamista jne.
Nämä pariskunnat ovat sitkeästi yhdessä, kun "erota ei voi". Ainoastaan puolison kuolema vapauttaa väkivallasta.
Onneksi nuorempi polvi ei häpeä erota. Kyllä kaikkien pitäisi olla kotonaan turvassa.
Onneksi nuorempi polvi tajuaa lähteä ennenkuin on liian myöhä.
Mies on ollut niin taitava manipuloimaan, että on pitänyt sinussa riittävästi toivoa yllä, jotta olet halunnut jäädä. Sanothan aloituksessa, että hyvääkin oli. Miksi olisit lähtenyt suhteesta, jossa on paljon hyvää?
33-vuotias on vielä nuori.