Millä selvitä helteistä järjissään? Jotain tekemistä?
Mitä tekisin?
Nyt alkaa ihan oikeasti keittämään yli. En tajua miten ilmasto voi muuttua parissa vuosikymmenessä tällaiseksi. On viiikkojen hellekausi ja sen jälkeen sadekausi.
Päätä särkee, ei pysty keskittymään mihinkään ja veetuttaa ihan koko ajan. Ulos ei viitsi mennä kun viidessä minuutissa on limainen ja hikinen olo ja tuntuu että pyörryttää. Autolla ajaminen on ihan venäläistä rulettia, joka risteyksessä on vaaratilanteita kun ihmisillä on aivot narikassa, eikä itseltäkään meinaa onnistua havainnointi.
Ja ja älä edes ehdota sitä uimarantaa. Ei huvita maata rannalla (tai muuallakaan), ei huvita lillutella järvessä viikkotolkulla. Se on yhtä mielenkiintoista kuin olisi kipeänä, juo vettä-makaa paikallasi-juo vettä-makaa paikallasi-repeat.
Asuntoon ei voi asentaa ilmastointilaitetta, eikä lähtö viileämpään maahan onnistu töiden takia. Ilomielin ottaisin menomatkan ihan minne tahansa missä lämpöä on alle 20 astetta, ihan sama kuinka paljon alle.
Ehdotuksia?
Ikää on 34v, sukupuoli nainen, olen hyväkuntoinen eli se ei ole esteenä tekemiselle. Tekemisen pitää kuitenkin olla muuta kuin paikallaan makaamista tai muuta lojumista jossain.
Kommentit (18)
Pohjois-Norjaan sitten vain. Olen käynyt siellä noin 15 kertaa ja vain kahdella kertaa oli lämmintä.
Jos ei matkustaminen huvita, niin esim. ilmastoidut museot, näyttelyt voisivat olla sopivaa ajanvietettä.
Jos on parveke niin siellä varjossa ( jossain vaiheessa päivää ehkä varjo on?) ja suihkupullollasta kylmää vettä jatkuvasti iholle.
Usein toistuvat suihkut saattavat myös helpottaa oloa.
Ja jos löytäisit jonkun paikan missä pääset rantaan ( en siis tarkoita uimarantaa vaan ihan jonkun rauhallisen paikan, johon ei tule muita ihmisiä). Ainakin täällä Keski-Suomessa on tälläkin hetkellä niin tuulista rannassa, että vaikka istun terassilla ja lämmintä on 24 minulla on peitto harteilla, koska tuuli viilentää niin tehokkaasti.
Eikä tuulen vuoksi tietenkään ole hyttysiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Helle sopii aivot narikkaan-ihmisille joille paras hupi on paikallaan makaaminen auringossa.
Jos pitää tekemisestä ja miettimisestä, niin eihän siinä hyviä puolia ole. Joku kykenee näihin helteistä huolimatta koska luontainen kuumuudensietokyky on hyvä, eli helle ei pahemmin haittaa.
Ja helteeseenkin jotenkin siedättyy. Minulla oli tuossa isompi pihaurakka tehtävänä parin viime viikon ajan ja ensimmäset hellepäivät olivat tuskaisia. Mutta kun sitten oppi juomaan tarpeeksi ja pitämään myös väliin taukoja, niin jo alko helpottaa. Ja nyt sitten n. 25 tuntuukin melkein viileältä.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-Norjaan sitten vain. Olen käynyt siellä noin 15 kertaa ja vain kahdella kertaa oli lämmintä.
Jos ei matkustaminen huvita, niin esim. ilmastoidut museot, näyttelyt voisivat olla sopivaa ajanvietettä.
Jos on parveke niin siellä varjossa ( jossain vaiheessa päivää ehkä varjo on?) ja suihkupullollasta kylmää vettä jatkuvasti iholle.
Ja jos löytäisit jonkun paikan missä pääset rantaan ( en siis tarkoita uimarantaa vaan ihan jonkun rauhallisen paikan, johon ei tule muita ihmisiä). Ainakin täällä Keski-Suomessa on tälläkin hetkellä niin tuulista rannassa, että vaikka istun terassilla ja lämmintä on 24 minulla on peitto harteilla, koska tuuli viilentää niin tehokkaasti.
Eikä tuulen vuoksi tietenkään ole hyttysiäkään.
Museot ja näyttelyt on hyvä vinkki!
Loppuhan on pitkälti helteistä selviämistä, etsitään paikka jossa on tylsää, mutta vähemmän kurjaa kuin pahimmassa kuumuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuulen vuoksi tietenkään ole hyttysiäkään.Museot ja näyttelyt on hyvä vinkki!
Loppuhan on pitkälti helteistä selviämistä, etsitään paikka jossa on tylsää, mutta vähemmän kurjaa kuin pahimmassa kuumuudessa.
Niin, eivät kaikki tietenkään ole kiinnostuneita noista. Mutta sitten kannattaa toki etsiä sellaisia ilmastoituja tiloja, missä on itselle mieleistä viihdykettä.
Itselleni helle pilaa myös tehokkaasti sosialisuuden.
Ei huvita puhua kenellekään, v-tuttaa joka kerta kun joutuu poistumaan ilmastoidusta kämpästä. V-tutus pahenee kun ihmisillä on se kesämoodi päällä, jostain syystä desibelit nousevat ihan eri tasolle kuin talvella.
Aamulla anivarhain tai illalla myöhään urheilemaan. Sitten on ihana päästä viileään suihkuun. Nykyään siedän helteitä paremmin kuin menneinä vuosina, kun vaan sisällä ei olisi tukalan kuumaa. Ihan kauheaa kun sisälämpötila hipoo 30 astetta ja ylikin. En ota kantaa ap:n painoon, mutta itse huomasin että tiputettuani 20 kg kestän kuumaa paremmin. Sekin hyöty siis laihdutuksesta oli. Silti olen sitä mieltä, että 20 astetta olisi riittävä lämpötila.
Mä tajusin vasta viime vuosina että mistä ne kesäihmiset tykkää.
Siis ihmiset ihan oikeasti makaa siellä rannalla/terassilla päiväkausia ja viikkokausia. Eikä tee muuta.
Sitä kuinka joku voi noin saada aikansa kulumaan, en tajua. Tuo on kuin istuisi tuijottamassa talon ulkoseinää 4 viikkoa putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihmiset ihan oikeasti makaa siellä rannalla/terassilla päiväkausia ja viikkokausia. Eikä tee muuta.
Sitä kuinka joku voi noin saada aikansa kulumaan, en tajua. Tuo on kuin istuisi tuijottamassa talon ulkoseinää 4 viikkoa putkeen.
Ei vaan uimaan niin usein, kun alkaa tulla kuuma. Se viileä vesi tuntuu ihanalta kuumalla iholla. Tunne on jotain sanoinkuvaamatonta.
Mä olen näillä keleillä 110% aktiivisempi kuin kylmällä ja sateella. Just tulin uimasta. Nyt siivotaan ja valmistellaan huomista päivällistä. Ehkä käyn järvellä vielä ennen yöunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan uimaan niin usein, kun alkaa tulla kuuma. Se viileä vesi tuntuu ihanalta kuumalla iholla. Tunne on jotain sanoinkuvaamatonta.
Minulle se on vähän kuin olisi kipeänä. Siis vaikka oksutaudissa.
On huono olo, sitten käydään purjoamassa ja olo helpottuu hetkeksi. Lasi vettä ja takaisin makuulle.
En ymmärrä miten tuo voi olla niin nautinnollista. Vielä vähemmän ymmärrän sitä miten joku jaksaa tuota viikkokausia, itselleni 1-2 tuntia joku päivä olisi max.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen näillä keleillä 110% aktiivisempi kuin kylmällä ja sateella. Just tulin uimasta. Nyt siivotaan ja valmistellaan huomista päivällistä. Ehkä käyn järvellä vielä ennen yöunia.
Kaikissa vastauksissa tuntuisi toistuvan tuo järvi ja uiminen.
Entä jos nämä ei innosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huono olo, sitten käydään purjoamassa ja olo helpottuu hetkeksi. Lasi vettä ja takaisin makuulle.
En ymmärrä miten tuo voi olla niin nautinnollista. Vielä vähemmän ymmärrän sitä miten joku jaksaa tuota viikkokausia, itselleni 1-2 tuntia joku päivä olisi max.
-ap
Oo siellä vedessä! Ei tuu huono olo kelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Oo siellä vedessä! Ei tuu huono olo kelleen
Kuka jaksaa lillutella vedessä viikkotolkulla?
Se ihan oikeasti on monelle samaa kuin maalin kuivumisen katsominen.
Voit tehdä mitä vaan, kun nostat katseen ylös omasta navasta. Päänsärky ja helle on vain sun tekosyy. Näkisit edes vähän vaivaa, mutta kun ei, ei viitsitä kun ilma ei ole juuri sitä mitä itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä mitä vaan, kun nostat katseen ylös omasta navasta. Päänsärky ja helle on vain sun tekosyy. Näkisit edes vähän vaivaa, mutta kun ei, ei viitsitä kun ilma ei ole juuri sitä mitä itse haluaa.
Mutta kuitenkin se ehdotus on aina se sama että mene sinne rannalle ja ole vedessä.
Helle sopii aivot narikkaan-ihmisille joille paras hupi on paikallaan makaaminen auringossa.
Jos pitää tekemisestä ja miettimisestä, niin eihän siinä hyviä puolia ole. Joku kykenee näihin helteistä huolimatta koska luontainen kuumuudensietokyky on hyvä, eli helle ei pahemmin haittaa.