Muistatteko sitä aikaa, kun autojen ilmastointilaite oli kallis lisävaruste ja yleensä vain hienoimmissa malleissa?
Aika karua, että tuollaisessa säästettiin. Lapsuuden automatkoista muistaa lähinnä sen, että oli aina ihan v:n kuuma siellä takapenkillä...
Kommentit (19)
Ihmettelin juuri mielessäni että aikoinaan 2000-luvun alkuvuosina kaverini osti ihan upouuden auton, mutta jostain syystä säästi sitten ilmastoinnissa... Ikkunat auki sitä roadtripattiin silloin sitten :D
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Autossa oli aina kuuma eikä ikkunoita saanut avata.
Miksi ei saanut avata? :o
Mulla on 1999 mallin auto, eikä todellakaan ole ilmastointia, pöhöttää se pölyistä ilmaa kuitenkin kun laittaa pöhöttimen päälle. En tiedä olisiko seuraava auto varaa hankkia jo sellainen että olisi ilmastointi. Olen sitä kyllä joskus päässyt kokeilemaan jonkun muun autossa, onhan se kiva toisaalta, mutta toisaalta tahtoo ilmastointi tehdä mulla aina yskää ja nuhaa ja jopa päänsärkyä ja niskasärkyä, ei ole se veto oikein hyväksi.
Suurimmalla osalla tutuista on niin vanha auto ettei ole ilmastointia.
Muistan, muttei ole jäänyt kuumuus erityisemmin mieleen. Ekaa autoa ostaessa muistan miten mietin otanko ilmastoinnin vai en "kun ei sitä nyt niin usein tarvitse". Otin kuitenkin ja päivääkään en ole katunut.
Amerikkalaisautoissa se on aina ollut vakiovaruste, mutta Euroopassa ja varsinkin Suomessa turhaa hömpötystä.
Eiköhän nykyään auto ole kallis saastuttava lisävaruste kaupunkien asukeille.
Muistan. Auto oli pieni ja ahdas, ajankuvaan kuuluen vanhemmat tupakoivat, kesäkuumalla lähdettiin useiden satojen kilometrien reissuun vanhempien kavereiden mökille, ja ikkunoita ei voinut avata kuin ihan nirkoisesti raolleen hetkellisesti etteivät ötökät pölähdä ilmavirran mukana autoon.
Mulla oli naama maagisen vihreänä jo kotipihasta lähdettäessä.
Muistan, kun kävin sukuloimassa Yhdysvalloissa 90-luvulla, ja oikein ihmettelin, miten autoissa oli niin viileää. Kenelläkään tutulla Suomessa ei silloin ollut vielä autossaan ilmastointilaitetta.
Tätä samaa varmaan, toivottavasti(!), mietitään jatkossa asuntojen suhteen. Mikä ihme siinä on, että täällä perferiassa ei ymmärretä tehdä kunnollista ilmastointia jokaiseen asuntoon, jokaiseen huoneistoon aina rakennusvaiheessa. Ainoa keino on järkyttävän ruma ilmalämpöpumppu jälkiasennuksena, joka tuhoaa rakennuksen ulkoasun ulkoa ja sisältä.
Todellakin muistan. Koko lapsuus pitkin Suomea ja Eurooppaa reissaten tulikuumassa autossa. Joka rapakkoon oli pakko päästä rypemään että kestäisi sen kuumuuden... Autoon mentiin pyyhkeen päälle istumaan märässä uimapuvussa. Ja ikkunoita ei saanut avata kamalan vedon ja melun takia. Onneksi ei enää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa varmaan, toivottavasti(!), mietitään jatkossa asuntojen suhteen. Mikä ihme siinä on, että täällä perferiassa ei ymmärretä tehdä kunnollista ilmastointia jokaiseen asuntoon, jokaiseen huoneistoon aina rakennusvaiheessa. Ainoa keino on järkyttävän ruma ilmalämpöpumppu jälkiasennuksena, joka tuhoaa rakennuksen ulkoasun ulkoa ja sisältä.
Niinpä! Kyllä pitäisi jäähdytys laittaa jo lain mukaan pakolliseksi, kun kuitenkin tiedetään mihin suuntaan ilmasto on menossa.
Ja outoa, että automaattivaihteisto ei edelleenkään ole vakiovaruste! Suunnilleen kaikki mahdollinen automatisoidaan, mutta autoa ajaessa pitäisi veivata jotain rautakautista vaihdekeppiä!
Sama ilmiö kuin muidenkin autoasioiden kanssa. Kun ovat niin kalliita ettei niihin ole täällä varaa, ovat ne 'turhia' eivätkä ne kuulemma toimi yms. Sitten kun tulevat meidänkin saatavillemme ei autoja saa myydyksi enää ilman niitä. Automaattivaihteet, ilmastointi, farkkukori, tila-auto, katumaasturi, sähkö ja mitä niitä kaikkia onkaan ollut.
Ongelmahan on osittain siinä, että kaikista auton hankinnan yhteydessä ostettavista lisävarusteista pitää maksaa autovero, joka nosta niiden hintaa entisestään.
Minulla ei ole ollut autoa jossa olisi ollut ilmastointi. En ole montaa kertaa ollut kyydissäkään niin että olisi päässyt kokemaan moisen ihmeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ollut autoa jossa olisi ollut ilmastointi. En ole montaa kertaa ollut kyydissäkään niin että olisi päässyt kokemaan moisen ihmeen.
Ja lelut oli puisia ja aina satoi vettä.
Meilläkään ei saanut avata ikkunoita, koska isälläni tuli korvat kipeäksi vedosta.... Nykyään hänellä on ilmastoitu auto, mutta ilmastoinnin käyttämisen sijaan pitää ikkunoita auki. Ilmeisesti korvat ovat parantuneet. Exäni ei antanut pitää ilmastointia päällä, koska se lisää bensan kulutusta.
Ok boomer.