Subjektiivinen oikeus hankkia lapsia?
Onko olemassa laissa määriteltynä tai jossain subjektiivinen oikeus hankkia lapsia niin paljon kuin jaksaa synnyttää? Voiko kukaan rajoittaa lastesi hankintaa, jos ei ole esim. Toimeentuloa. Yhden pojan äitinä mietin tätä. Juuri plussasin raskaustestin ja ikää 40v. Olen katsellut, kun osa väestöstä meillä päin on ehtinyt synnyttää jo pitkän liudan lapsia käymättä koskaan työelämässä. Eikö kukaan/missään toppuutella näitä ihmisiä? Eikö edes sossu vihjaa ehkäisystä.
Kommentit (4)
Vastuu ja valta kulkevat käsi kädessä. Koska yhteiskunnalle sysätään säännönmukaisesti vastuu ihmisen koko elämästä, on sillä oltava myös valta ihmisen elämään.
Myönnän tämän. Koska olen aina kuvitellut, että lapsia hankitaan tulojen ja elatuskyvyn mukaan. Mutta olen vasta nyt oivaltanut että fiksuimmat ovat jo ehtineet levittää geeninsä!
Ei yhteiskunta rajoita lisääntymistä, mutta sillä on oikeus jonkin verran seurata perheen elämää ja lasten hyvinvoinnin toteutumista. Jos lapsesta ei pidetä huolta, yhteiskunta saa huostaanottaa sen.
"Ehkäisystä vihjaamista" ei ole kielletty laissa. Kuka tahansa saa lain mukaan vihjata siitä kenelle tahansa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Se, että edes kyselet jonkun lakipykälän tai vastaavan perään, osoittaa, kuinka pihalla olet maailmanmenosta. Miten 40-vuotias ihminen voi olla noin sivistymätön?