Tuskaisen kivuliaat ilmavaivat ja turvotus
Mulla on alkanut vatsan turpoaminen ja ilmavaivoihin liittyvä järkyttävä vatsakipu ehkä 1kk sitten. Kipu on sellaista ettei voi edes kävellä moneen tuntiin, kyyneleet valuu silmistä, lamaava kipu. Silloin esiintyy myös tuo turvotus ja ilmavaivat. Ruokavalio on lähes foodmapin mukainen. Cuplaton ym kokeiltu. Millä tätä voi helpottaa? Lääkärissä käyty.
Kommentit (7)
Eli et ole keksinyt mitään mikä auttaisi? Onko sinulla joku diagnoosi?
Vältä mäkkärit ja heset, syö keittoa kun on paha kipu päällä, pinaattikeitto on hyvää. Kylmä auttaa mulla eli kylmiä juomia vatsaan, ei hiilihapollista. Mustikat, mustikkakeitto, jugurtti. Visiblin on hyvä valmiste, ohjeen mukaan.
Koita liikkua eli vaikka pieni kävely, liikunta auttaa. Tai jooga, joogaliikkeet. Polvet ylös vatsan päälle ja keinu. Mulla hamppariateria laukaisi 3 pv kipukohtauksen ja turvotuksen. IBS mutta ei oireile säännöllisesti. Pieni liikunta, särkylääke ja nestemäinen ruoka, jooga niin sitten meni itsestään ohi.
Löysää kauravelliä, mustikkaa, maitohappobakteereita, Kokeile noita, jos vaiva helpottaisi.
Ilman alan koulutusta ja puhtaasti oman kokemuksen pohjalta (IBS ja ruoka-allergia): Mulla joskus auttaa oikeanlaiset liikkeet. Improvisoin esim. vauvahieronnan tyyppistä painelua, joka joskus saa ilman lähtemään liikkeelle ja tulemaan ulos. Toinen hyvä on Vi-Siblin, joka on mulla reseptillä jatkuvassa käytössä, mutta saa kyllä myös ilman reseptiä. Kannattaa kokeilla, mutta muista aloittaa käyttö supervarovasti, eli ensin puolikas annos päivässä ja jatkat sillä useamman päivän tai jopa viikonkin, sitten puoli annosta kerrallaan nostat kunnes löytyy itselle optimaalinen taso. Ja se jauhe/rae/mikäonkaan pitää siis aina sekoittaa johonkin ruokaan tai juomaan. Mun mielestä parhaita siihen on puuro tai jugurtti. Mutta ei sekään kaikille toimi. Ja nämä vinkit nyt siis sillä oletuksella, että sun lääkärikäynnillä on oikeasti tutkittu ja poissuljettu muut syyt vatsakivuille (esim. keliakia). Kahden päivän makaaminen ei ehkä ole ihan tyypillinen ärtyvän suolen oireilun taso, mutta toki kaikki on mahdollista.
Olisiko jotain vinkkiä millä saisi kipukohtauksen loppumaan aiemmin?
Joskus liikunta auttaa, joskus vaan makaa 2päivää sängyssä,kippurassa ja sitten helpottaa sen verran että pääsee ylös.