Miksi jotkut tööttäävät vaikka näytät vilkkua monta sekunttia ja sitten vaihdat kaistaa heidän _edessään_
Ei siis niin, että he olisivat jo rinnallasi (tosin voi kysyä mitä he siinä edes tekisivät kun olet jo vilkuttanut vähän aikaa).
En todellakaan ala ottaa vastuuta siitä, jos joku ei seuraa muiden vilkkuja ja sitten yllättyy ja pöyristyy kun he joutuvat vähän hidastamaan kun toinen vaihtaa kaistaa.
Näin on käynyt nyt kahdesti parin viikon sisään, molemmat kaupungissa melko hitaissa nopeuksissa. Onko korona saanut ihmiset tavallista vihaisemmaksi myös liikenteessä vai mistä on kyse?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kun näytät vilkkua, niin fiksu kuski antaisi tilaa sinulle siirtyä. Jos toinen ei käyttäydy fiksusti, niin fiksu kuski ei tunge ahtaaseen väliin.
Mutta sitten jää oma ryhmittyminen tekemättä ja missaa sen käännöksen mihin tähtäsi.
Juuri niin. Ei se vilkun käyttö ole mikään lupa tunkeutua ahtaaseen väliin. Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. Itse päästän mielelläni eteeni sellaiset autoilijat, jotka ikäänkuin kysyvät lupaa laittamalla vilkun päälle. Mutta jos joku samantien alkaa ängetä kaistalleni, niin varmasti painan kaasua tai soitan torvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näytät vilkkua, niin fiksu kuski antaisi tilaa sinulle siirtyä. Jos toinen ei käyttäydy fiksusti, niin fiksu kuski ei tunge ahtaaseen väliin.
Mutta sitten jää oma ryhmittyminen tekemättä ja missaa sen käännöksen mihin tähtäsi.
Ennakoi. Ei sen toisen tarvitse antaa sinulle tilaa ellei satu kohteliaisuuttaan niin tekemään.
Jos olet arvioinut välimatkan väärin ja ajanut aivan toisen auton eteen ilman turvaväliä. Ärsyttäviä nämä kuskit jotka änkeävät eteen ja joiden takia joutuu itse jarrutella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näytät vilkkua, niin fiksu kuski antaisi tilaa sinulle siirtyä. Jos toinen ei käyttäydy fiksusti, niin fiksu kuski ei tunge ahtaaseen väliin.
Mutta sitten jää oma ryhmittyminen tekemättä ja missaa sen käännöksen mihin tähtäsi.
Silloin ei voi mitään ja tehdään se käännös jossain muualla. Liikenteessä kannattaa ennakoida, niin ei joudu häiritsemään muita liikkujia.
Uuden tieliikennelain mukaan sinä nimenomaan olet velvollinen ottamaan vastuuta muiden mahdollisista virheistä eli ennakoimaan omalla toiminnallasi. Jos et ennakoi, olet rikkonut lakia.
Anders kirjoitti:
Juuri niin. Ei se vilkun käyttö ole mikään lupa tunkeutua ahtaaseen väliin. Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. Itse päästän mielelläni eteeni sellaiset autoilijat, jotka ikäänkuin kysyvät lupaa laittamalla vilkun päälle. Mutta jos joku samantien alkaa ängetä kaistalleni, niin varmasti painan kaasua tai soitan torvea.
"Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. "
Oikeasti??? Eli kaikkein joustamattomimmat ja itsekkäimmät saavat halutessaan pidentää muiden matkaa vaikka 10 minuuttia, kun tekee mieli varata koko kaista omaan käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näytät vilkkua, niin fiksu kuski antaisi tilaa sinulle siirtyä. Jos toinen ei käyttäydy fiksusti, niin fiksu kuski ei tunge ahtaaseen väliin.
Mutta sitten jää oma ryhmittyminen tekemättä ja missaa sen käännöksen mihin tähtäsi.
Silloin ei voi mitään ja tehdään se käännös jossain muualla. Liikenteessä kannattaa ennakoida, niin ei joudu häiritsemään muita liikkujia.
Onnea vaan kun yrität ajaa ruuhkaisen helsingin läpi häiritsemättä ketään :)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet arvioinut välimatkan väärin ja ajanut aivan toisen auton eteen ilman turvaväliä. Ärsyttäviä nämä kuskit jotka änkeävät eteen ja joiden takia joutuu itse jarrutella.
Jos kaikki ajattelisivat kuten sinä, yksikään auto ei ryhmittyisi mihinkään pienessäkään ruuhkassa
Vierailija kirjoitti:
Anders kirjoitti:
Juuri niin. Ei se vilkun käyttö ole mikään lupa tunkeutua ahtaaseen väliin. Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. Itse päästän mielelläni eteeni sellaiset autoilijat, jotka ikäänkuin kysyvät lupaa laittamalla vilkun päälle. Mutta jos joku samantien alkaa ängetä kaistalleni, niin varmasti painan kaasua tai soitan torvea.
"Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. "
Oikeasti??? Eli kaikkein joustamattomimmat ja itsekkäimmät saavat halutessaan pidentää muiden matkaa vaikka 10 minuuttia, kun tekee mieli varata koko kaista omaan käyttöön?
Itsekkäimmät on ne, jota ohittavat pitkän oikean kaistan jonon ja sitten tunkevat ahtaaseen väliin kääntyäkseen oikealle.
Vierailija kirjoitti:
Anders kirjoitti:
Juuri niin. Ei se vilkun käyttö ole mikään lupa tunkeutua ahtaaseen väliin. Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. Itse päästän mielelläni eteeni sellaiset autoilijat, jotka ikäänkuin kysyvät lupaa laittamalla vilkun päälle. Mutta jos joku samantien alkaa ängetä kaistalleni, niin varmasti painan kaasua tai soitan torvea.
"Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. "
Oikeasti??? Eli kaikkein joustamattomimmat ja itsekkäimmät saavat halutessaan pidentää muiden matkaa vaikka 10 minuuttia, kun tekee mieli varata koko kaista omaan käyttöön?
Se kaista on yleensä aika pitkä. Monta autonmittaa pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Uuden tieliikennelain mukaan sinä nimenomaan olet velvollinen ottamaan vastuuta muiden mahdollisista virheistä eli ennakoimaan omalla toiminnallasi. Jos et ennakoi, olet rikkonut lakia.
Sinun pitää ennakoida valitsemalla sopiva kaista hyvissä ajoin.
En oikein ymmärrä, minulle ei ole ikinä käynyt noin ja olen todella huono ratissa. Onkohan sinulla oikeat nopeudet? Ei muiden pitäisi joutua jarruttelemaan kun vaihdetaan kaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden tieliikennelain mukaan sinä nimenomaan olet velvollinen ottamaan vastuuta muiden mahdollisista virheistä eli ennakoimaan omalla toiminnallasi. Jos et ennakoi, olet rikkonut lakia.
Sinun pitää ennakoida valitsemalla sopiva kaista hyvissä ajoin.
Se ei aina ole mahdollista. Ei voi olettaa, että kaikki tuntevat kadut täydellisesti ja joskus tilaisuus ryhmittyä on vain lyhyellä matkalla, jos on juuri liittynyt toiselta kadulta.
Hehe, innolla odotan kun ap:llä kolahtaa. Voi tulla maksumies yllätyksenä.
Mikä juttu tämä on, ettei saisi ryhmittyä ja kääntyä, kun joku on jo sillä kaistalla? Eihän siinä ole ketään, kun ajojärjestyksessä ryhmittäydytään ja käännytään esim vasemmalle, eikä niin, että takana ajava ryhmittyy ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näytät vilkkua, niin fiksu kuski antaisi tilaa sinulle siirtyä. Jos toinen ei käyttäydy fiksusti, niin fiksu kuski ei tunge ahtaaseen väliin.
Mutta sitten jää oma ryhmittyminen tekemättä ja missaa sen käännöksen mihin tähtäsi.
Mikähän tässäkin kommentissa aiheutti tuollaisen alapeukutusaggression. 😀
Tämä ketju kyllä selventää näitä tööttäyksiä. Ihan hirveän monen mielestä ei selvästikään tarvitse joustaa tippaakaan liikenteessä muiden vuoksi. Menkääpä kokeilemaan ajamista mihin tahansa muuhun Euroopan maahan tuolla asenteella.
Jos ei saa tilaa vaihtaa kaistaa, niin sitten pysähdytään siihen paikkaan odottamaan, että tilaa tulee. Sanoo maalaisjärki, en tiedä miten teillä siellä kaupungissa.
Anders kirjoitti:
Juuri niin. Ei se vilkun käyttö ole mikään lupa tunkeutua ahtaaseen väliin. Jos ei tilaa anneta, niin silloin odotetaan kiltisti eikä kiilata. Itse päästän mielelläni eteeni sellaiset autoilijat, jotka ikäänkuin kysyvät lupaa laittamalla vilkun päälle. Mutta jos joku samantien alkaa ängetä kaistalleni, niin varmasti painan kaasua tai soitan torvea.
Juuri näin. Kaistan vaihtaminen ei ole pelkkä ilmoitusasia silloin, kun siellä jo on muita. Päästän mielelläni ajoissa vilkuttajat ja ahtaaseen paikkaan jääneet menemään, mutta väkisin eteen tunkijat ja etenkin vetoketjukäytäntöä rikkovat änkeäjät saavat ihan rauhassa tulla kylkeen, jos siltä tuntuu. Yksi bemarimies pöllytti pitkän matkan pientaretta, kun oli selvästi sitä mieltä, että minun on väistettävä, kun hän tulee rampilta muuten tyhjälle moottoritielle.
Minulla oli aikoinani naapuri, jolla oli samanlainen logiikka kuin ap:llä. Kun hänen teki mieli ryhtyä möykkäämään kaveriensa kanssa, hän kävi lyömässä ilmoitustaululle lapun siitä, että pahoittelee kovasti illanvietosta mahdollisesti kuuluvaa ääntä. Yhtiökokouksessa hän pyöritteli silmiään kuullessaan, että lappu viittä minuuttia ennen kaverien tuloa ja pikkutunneille jatkuva möykkä pari kolme kertaa viikossa ei oikein ollut hyväksyttävää. Hän lopulta lähti sitten itse, kun ei ollut enää kivaa. Käytöstavat ja liikenteenlukutaito on joskus opittava kantapään kautta.
Kun näytät vilkkua, niin fiksu kuski antaisi tilaa sinulle siirtyä. Jos toinen ei käyttäydy fiksusti, niin fiksu kuski ei tunge ahtaaseen väliin.