Viisaudenhampaiden poisto, kipuun vinkkejä?
Alaviisurit poistettiin tänään ja puudutus on nyt koko lailla poissa. Toistaiseksi ei satu jäätävästi, pientä särkyä toki on mutta sen kanssa pärjää, mutta sain kyllä tuntea mitä se kipu on sitten jos vähääkää ärtyy leikattu alue. Purskutin varovasti hieman vettä pari tuntia operaation jälkee kun verta oli hieman vuotanut ja kuolaa joka paikassa. Veden osuessa leikattiin alueeseen alkoi sellainen vihlonta ja kirvely että menee kyllä heittämällä ykköseksi kaikesta kivusta mitä olen kokenut. Kipukynnys ei ole kovinkaan matala mutta nyt tosiaan tiedän miltä tuntuu todella kova kipu. Ihan tippa linssissä pistin vain kylmää kehiin ulkopuolelta. Helpotti sitten lopulta mutta mitä tässä nyt uskaltaa edes juoda jos vesikin aiheuttaa tuollaisen säryn puhumattakaan syömisestä. Toki nyt ei mitään mitä pitäisi pureskella.
Kaikki vinkit kehiin!
Kommentit (31)
Pyydä hammaslääkäriltäsi Panacod-resepti viisaudenhampaan poiston yhteydessä, jos ei itse tajua sitä määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä hammaslääkäriltäsi Panacod-resepti viisaudenhampaan poiston yhteydessä, jos ei itse tajua sitä määrätä.
En varmaan aloitusta lukenut, mutta tosiaan viisurit on jo poistettu ja lääkärireissua ei ole tulossa ellei sitten ilmene jotain komplikaatioita.
Ap
Et kai purskutellut verihyytymää pois? Onnea paranemiselle...
Saitko ohjeeksi purskutella antibakteerisella suuvedellä? Omien viisaudenhampaiden poistot ovat olleet lähes kivuttomia toimenpiteen jälkeen, mutta se on kai tapauskohtaista. Pahimmat ongelmat olivat poskien mustelmat, joten suosittelen kylmällä hautomista operaation jälkeen (poskea ulkopuolelta). Näin mustelmasta tulee pienempi ja värittömämpi oman kokemukseni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan aloitusta lukenut, mutta tosiaan viisurit on jo poistettu ja lääkärireissua ei ole tulossa ellei sitten ilmene jotain komplikaatioita.
Ap
Hae apteekista kipulääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Outoa ettei reseptiä laittanut ihan rutiinilla. Olisko apteekissa e-resepti odottelemassa?
Vierailija kirjoitti:
Saitko ohjeeksi purskutella antibakteerisella suuvedellä? Omien viisaudenhampaiden poistot ovat olleet lähes kivuttomia toimenpiteen jälkeen, mutta se on kai tapauskohtaista. Pahimmat ongelmat olivat poskien mustelmat, joten suosittelen kylmällä hautomista operaation jälkeen (poskea ulkopuolelta). Näin mustelmasta tulee pienempi ja värittömämpi oman kokemukseni mukaan.
Tai ei purskutella mutta huljutella varovasti suussa.
Kipulääkkeet on ainoa mikä auttaa. Itselläni Burana ei riittänyt maksimiannoksella.
Koskenkorvaa määräsi virolainen hammaslääkäri Suomessa v. 2014
Multa otettiin pari tuntia sitten 1 viisaudenhammas ylhäältä. Jomottaa. Verta ei tullut paljon. Ei tulisi kyllä mieleenkään syödä tai juoda mitään. Panadolilla mennään. Huomenna vasta saa huuhtoa suuvedellä
Etkö syönyt mitään särkylääkkeitä? Mä söin ekana päivänä niin paljon, että olin ihan pöhnässä. Muistaakseni 2x600 buranan ja 1 Paramaxin. :D Haudoin poskea kylmällä, katselin netflixiä ja imin jäätelöä. Särkylääkkeitä otin muuten parina seuraavana päivänä 1 tabletti paramaxia tai 2x puolikas 600burana ja sen jälkeen kipukin oli jo ilman lääkkeitä siedettävissä.
Mulle ei sovi kuin panadol ja sitä ottanut 2×1mg jo ennen poistoa ja kohta saa taas ottaa. T.yläviisurinnpoistaja
Kylmäpussi ja panacod. Multa poistettiin kaikki 4 kerralla, eikä edes ollut paha rasti. Ikävintä oli leukojen meneminen jumiin, suu ei paljon auennut pariin päivään. Hyvä dieetti.
Siis tehtiinkö leikkauksellinen poisto, vai "normaali" poisto paikallispuudutuksessa? Minulle on tehty molemmat, ja ensimmäinen oli paha, vaati usean päivän sairausloman ynnä muuta. Sen sijaan poisto ilman että tehdään viiltoa, oli todella helppo. Ihmettelin että milloin kipu alkaa, ja sitten se ei alkanutkaan.
Multa poistettiin viisaudenhammas ja loppupeleissä meinasin olla ensiavussa kun verenvuotoa ei saatu tyrehtymään,
Hampaan poistaja ei viitsinyt tikata hammasta ja päädyin sitten päivystävälle hammaslääkärille.
Välillä veri suihkusi suuhun ja välillä lakkas. Lopuksi hammaslääkäri sai poltettua suonen tukkoon.
Ap tässä:
Tehtiin leikkauksellinen poisto koska toinen ei ollut puhjennut ja toinen oli vain hieman. Tuntuu särky nyt paineenomaisena takana ja leuoissa. Antoi ohjeeksi vain parasetamolia ja ibuprofeiinia yhdessä ja sitten purskuttelee 1-2 x päivässä Corsodylilla tai ParoExilla.
Ap
Ja tosiaan ku vedellä koitin nii en ottanut vettä paljoa ja en purskutellut sillä tavalla kuin normaalisti vaan ihan vähä soittelin vettä suussa ”pudotin” sen lavuaariin. Veri hyytymää en nähnyt kun otin tupot pois puolen tunnin jälkeen kun lääkäri näin minulle ohjeisti. Täytyy uudet tupot laittaa itse jos vuotaa selvästi mutta ei ole kuin ihan hitusen vuotanut, en maista verta suussa ollenkaan.
Olen nyt pillillä juonut vettä ja tein smoothien jota kans syön pillillä ettei se osuisi noihin leikkausarpiin.
Ei purskuttelua, edes varovaista, tänään. Kylmäpakkaus ohuen pyyhkeen tms sisään ja pidät posken päällä. Särkylääkettä ohjeen mukaan.
Koita välttää alueen koskettelua kielellä, älä venyttele suuta ja yritä kurkkia miltä poistokohta näyttää. Vältä kuumaa niin ruuassa kuin juomassakin ja älä sauno tänään. Älä juo pillillä tai tupakoi ettei hyytymä irtoa imusta.
Jos vaan pystyt niin mene nokosille ja ota muutenkin rennosti tämä päivä.
Jälkivaivat jatkuvat useamman päivän, jos ei ensi viikolla helpota ota yhteyttä hoitavaan tahoon. Yhteys jo aiemmin jos kuumetta, imusolmukkeet aristavat tai muutaman päivän päästä paraneminen ei ole edennyt ollenkaan vaan kivut niin kovat etteivät särkylääkkeet auta.
Kylmäpussi ja kipulääkkeet.
Ei muuta.