Miksi sanotaan että pellavakankainen vaate on viileä helteillä - ei todella ole
Omistan pellavakankaisia mekkoja ja housuja, kaikki kuumia sekä tunkkaisia helteillä.
Olen mennyt vipuun ja uskonut myyjiä ja mainoksia näitä ostellessa, eivätkä olleet mitään halpojakaan.
Oma vika tietty kun uskoo näitä, ja kokemuksenkin jälkeen edelleenkin ostaa rypistyviä sarssuja luullen että edellisen ostoksen kangas olisi vain jotenkin erilaatuista.
Kommentit (26)
Pellavatuotetetta voi kutsua pellavatuotteeksi, jos siinä on pellavaa puolet, eli puolet siitä voi olla jotain muuta kuin pellavaa, esim viskoosia.
Riippuu aika paljon laadusta, miltä pellavavaate tuntuu. Ohuehko, tiivis laatu on mukavin päällä. Lisäksi kannattaa ottaa riittävän väljä koko. Se taas ei tarkoita telttaa.
Minulla on pari Nanson pellavapaitaa. Niistä olen tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole viileitä, kutittavat, rypistyvät ja herranen aika sitä PÖLYÄMISTÄ!!! Joka paikka täynnä sitä nöyhtää.
Ovatkohan lakanat heikkolaatuisia.
Paraskin pellava kyllä rypistyy, se kuuluu siihen materiaaliin.
100 % pellavavaate on kyllä viileän tuntuinen, samoin pellavalakana. Mutta kunnon pellava vaatii huoltoa eli silitystä tai lakanat mankelointia. Jos pellavavaate on karhea niin huolto on jäänyt tekemättä tai siinä on pellavan lisäksi muutakin, kuten viskoosia. Mikä taas on hiostava
Ei ole hyvälaatuista, viileää pellavaa, päinvastoin se on paksuna vielä viheliäisempää kutisevaa huopaa.
Älkää ostako mitään pellavaa, se on huonoa kaikessa. Kaikki huonot ominaisuudet rumuutta myöten.
Ihmeellinen muotivillitys, jotta toitottavat niin myyjät, valmistajat, kuin toimittajatkin. Saa jäädä 1800-1900 luvun vaihteeseen, jolloin isoisoisoäidit itse viljelivät ja valmistivat alusta loppuun vaatteeksi ja pyyhkeeksi asti.
Käyttö johtunut siitä, kun Suomessa kasvaa niin vähän puuvillaa.
Ohuen ohut puuvilla, batisti- tai voileetyyppinen, on ylivoimainen materiaali helteellä!!!!!!!!!!! Miksi sitä saa enää niin vähän.
Puuvillavaatteetkin, esim. trikoiset t-paidat, ovat valtavan paksua pahvimaista puuvillaa, ja vielä jättikokoisia laatikoita. Kaula-aukot kurkkuun asti kiinni.
Missä ovat ohuet, sirot, viileät, avonaiset esim. v-aukkoiset, valkoiset t-paidat. Edes FilippaK.lla ei niitä enää ole.
samoin sanotaan että peittäviin, paksuihin vaatteisiin pukeutuminen viilentää. ei viilennä.