Minkä ikäisenä olit yksin yötä kotona?
Minkä ikäisenä olit yksin/ilman aikuista yötä kotona ja missä tilanteessa? Ja minä vuonna olet syntynyt?
Minä muistan että vanhempani lähtivät pikkukylän baariin ja minä ja siskoni olimme ala-asteen ensimmäisillä luokilla. Jäimme useinkin tällä tavalla kahdestaan, joskus saattoi joku kaveri olla yötä. Erittäin vastuutonta ja turvatonta, ja jälkikäteen ihmettelen ettei kavereidenkaan vanhemmat paljon kyselleet, kun 8-9v keskenään
Yläasteella 13v -> olin pääsääntöisesti viikonloput yksin, vanhemmat mökillä. Sisko oli usein kavereillaan. Salaa aloin silloin seurustella ja poika oli meillä ilman että kukaan tiesi.
T. 1983
Kommentit (25)
En ollut ikinä yksin kotona, vanhempani eivät KOSKAAN käyneet missään, matkustelleet, ei ollut kesämökkiä tms.
En ole vieläkään uskaltanut olla yksin kotona. Äidin kanssa asustelen.
Ei mitään tietoa. Todennäköisesti vauvana. Vanhemmat oli alkoholisteja.
Minun vanhempani olivat aina kotona. Meillä ei ikinä matkustettu eikä käyty missään. Vanhemmat myös vietti kaiken aikansa erikseen, mutta kotona kylläkin. Olin ensimmäisen kerran yksin kotonani kun olin 33 vuotta. Siihen asti minun seurassani oli aina ollut joku koko elämäni ajan.
13v kun en halunnut lähteä asuntovaunulle vanhempien kanssa. Pelkäsin ihan helvetisti ja valvoin yöt katsoen Animal Planetia, syöden herkkuja ja demittäen. Valot oli päällä kunnes oli valoisaa ja sitten vasta uskalsin mennä nukkumaan. Kaikki huoneiden ovet piti myös olla kiinni.
En tiedä, ainakin isä jätti meidät lapset öisin yksin sen verran, että saattoi lupausta kioskilla tai grillillä tai jossain kun nukuimme. Vanhempien erottua olen ja olemme (milloin missäkin me lapset viihdyimme) ollut yön yksin ainakin joskus 10-vuotiaana ja siitä eteenpäin se oli aika tyypillistä. Tai no nuorempanakin jos tosiaan lasketaan sekin, että vanhempi lähtee illalla (ehkä lapsen nukkuessa) ja tulee kotiin 4-5 aikaan aamulla. Aina tuli aamulla kotiin kuitenkin. Teininä minulla oli 13-vuotiaasta poikakaveri ja sain olla joka toisen viikonlopun yksin kotona. En kyllä puhunut poikakaverista mitään. Isä oli myös reissuhommissa ja saatoin olla sen ikäisenä välillä parikin viikkoa ihan yksin tai sisaren kanssa. En edes kasvanut kieroon, ei ole tuollaisia menohaluja enkä ole jättänyt lapsia ihan yksin vaikka miehen olen jättänyt lasten kanssa yksin, että pärjäilköön.
En muista. Mutta 10v iässä olin 7v pikkusiskon kanssa usein kahdestaan yötä mökillä järven rannassa. Siellä me soutelimme mielessä käynyt, että hukkuakin voi. Kotiin oli matkaa 3 km.
Olen jo 11-vuotiaana hoitanut naapurin puolivuotiasta vauvaa yön yli. Ihan liian varhain joutui ottamaan vastuuta.
En ole tainnut koskaan olla yötä kotona yksin, aina on ollut jompikumpi vanhemmista kotona. Ei mun vanhemmat käy ikinä missään yhdessä.
Olisin tietty 12v halunnut olla yksin yötä kotona viikonlopun, mutta ei.:)
Vasta, kun olin 16v, sain olla ensimmäistä kertaa viikonlopun yksin.
Tietenkin kaverille meno oli pakokeino, heidän vanhemmat eivät aina olleet kotona. Hihi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä noin kymmenvuotiaana. Päivisin olin kyllä yksin jo ekalla luokalla.
Päivisin kyllä, mutta itse sain vasta 16v olla viikonlopun. :( Olishan nyt sitä viisi vuotta aikaisemminkin halunnut olla kotona yön yli.
Kotona en ollut koskaan yksin, mutta kesäisin 10-vuotiaasta asti olin kaverin kanssa kahdestaan kesämökillä. Kaveri oli vuoden vanhempi.
8 vuotiaana. Äiti oli yksihuoltaja ja tarjoilija monesti äiti jäi töiden jälkeen juomaan. Minä sitten kun pääsin kotiin, jos äitini oli tullut kotia peittelin hänet.
Vierailija kirjoitti:
13v kun en halunnut lähteä asuntovaunulle vanhempien kanssa. Pelkäsin ihan helvetisti ja valvoin yöt katsoen Animal Planetia, syöden herkkuja ja demittäen. Valot oli päällä kunnes oli valoisaa ja sitten vasta uskalsin mennä nukkumaan. Kaikki huoneiden ovet piti myös olla kiinni.
Siis et halunnut itse vain lähteä asuntovaunulle? Annettiin varmaan suorat vaihtoehdot.
Itse sain olla viikonlopun yksin vasta 16v. Jo 12v olisi tehnyt mieli jäädä kotia yksin yötä, mutta ehtottomasti koiran kanssa. :)
Olisinkohan ollut 4 tai 5. Vanhemmat eronneet ja molemmat reissutyössä toisessa kaupungissa, asuin isovanhempien kanssa, mummo joutui sairaalaan ja pappa yövuoroon tehtaalle. Tämä siis 60-luvulla.
Ei ollut mitään paikkaa minne viedä lapsi tuollaisessa tilanteessa, eikä tuo ollut kovin harvinaista muissakaan perheissä. Hyvässä lykyssä saattoi olla joku vanhempi sisarus tai naapurin lapsi vähän katsomassa perään.
Oisinko ollut 10v kun en halunnut lähteä vapuksi perheen kanssa etelä-suomeen.Ei pelottanut ja hyvin pärjäsin.
Paljon olin myös yön yli pikkusisarusten kanssa kun vanhemmat töissä pikku sisarukset 4 ja 8 vuotta mua nuoremmat.En kokenut pahana pärjättiin hyvin.
Itse olen vm78
Ai niin ja ekan kerran yksin olin päivällä kotona 6v kun en halunnut lähteä kauppaan mukaan.Äiti sanoi että on lähdettävä menin piiloon ja vanhemmat lähti kauppaan.Hyvin pärjäsin.
Vasta 18 vuotiaana, äiti oli mun (esikoinen) kohdalla tosi tiukka ja olen konflikteja välttelevä, joten en sen kummemmin tapellut vaikka piti aina mennä mukaan esim. mökille. Harmitti vähän, varsinkin sit jälkikäteen kun nuorempi veli sit pisti vastaan ja sai jäädä kotiin yksin jo 14-vuotiaana. Toki olin kaverilla joskus yökylässä niin ettei siellä ollut äiti kotona (yötöitä tehnyt yh). -89
Vierailija kirjoitti:
Olen jo 11-vuotiaana hoitanut naapurin puolivuotiasta vauvaa yön yli. Ihan liian varhain joutui ottamaan vastuuta.
Kuka vastuuton mäntti antaa puolivuotiaan 11-vuotiaan vastuulle? Lasu!
Ehkä noin kymmenvuotiaana. Päivisin olin kyllä yksin jo ekalla luokalla.