Kuka väistää?
Mutkan tekevä tie, EI RISTEYSTÄ. Autoilija A ajaa SUORAAN pihalle, siis koko ajan tietä suoraan, ei tarvitse kääntyä mihinkään. Mutkasta tulee samaan aikaan auto. Mielestäni on ihan selvä, että tämä mutkasta tuleva auto, joka KÄÄNTYY, väistää. Ja suoraan menevä ajaa pois alta. Äsken molemmat yritimme mennä samaan aikaan 😑
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihmekään kun pelti kolisee jatkuvasti jos porukka ei edes tiedä sitä että pihatielle menijä tai tulija on väistämisvelvollinen.
Ööö no ihan selkeää, että pihalta tuleva väistää, mutta kun tämä on vaikea kohta!! Minun pitäisi vilkuttaa vasemmalle, vaikken edes käänny minnekään.
Oikeastiko et käänny? Miten pääset pihaan kulkematta vastaantulevan kaista poikki?
En minä sanonut etten mene vastaantulevien kaistalta. Minun ei tarvitse kääntyä yhtään mihinkään! Siksi tuo onkin vaikea kohta, koska se on vähän kuin risteys mutta ei kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihmekään kun pelti kolisee jatkuvasti jos porukka ei edes tiedä sitä että pihatielle menijä tai tulija on väistämisvelvollinen.
Ööö no ihan selkeää, että pihalta tuleva väistää, mutta kun tämä on vaikea kohta!! Minun pitäisi vilkuttaa vasemmalle, vaikken edes käänny minnekään.
Oikeastiko et käänny? Miten pääset pihaan kulkematta vastaantulevan kaista poikki?
En minä sanonut etten mene vastaantulevien kaistalta. Minun ei tarvitse kääntyä yhtään mihinkään! Siksi tuo onkin vaikea kohta, koska se on vähän kuin risteys mutta ei kuitenkaan.
Ylität vasemman kaistan = vilkutat vasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännytkö sinä silloinkaan kun annat tilaa esim hälytysajoneuvolle ja näytät vilkulla että ohi vaan? Vai vilkutatko silloinkaan vai ajeletko vaan edessä kuin euroopan omistaja?
Pihatie on pihatie eli sille ajava ja sieltä tuleva väistää. Toisesta suunnasta tulevalle ei ole kitään liikennemerkkiä, jolla osoitettaisiin velvollisuus väistää suoraa-ajavia eli toinen perustelu on, että oikealta tulevalla on etuajo-oikeus tasa-arvoisessa risteyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Tie on tuollainen rauhallinen pihoille johtava tie. Nopeusrajoitus 30. Enkä minä mihinkään käänny vaan ajan suoraan, kuten juuri sanoin. Eikä kukaan tule vastaan, vaan oikealta mutkan takaa. Mutta se mutka on ihan näkyvissä, että ei sieltä kukaan huomaamatta ilmesty eteen.
Minkä ihmeen takia sulla on ajo-oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sen mutkan jälkeen samanniminen katu tai tie? Käy katsomassa tienviitasta/katukilvistä, mikä sen mutkan nimi on. Tieliikennelaista saadaan sen jälkeen sinulle vastaus.
Siis ihan yksi ja sama tie se on. Se on kotitieni.
Tieliikennelain mukaan kotitieltä poikkeaminen edellyttää aina vilkun käyttöä ja vastakkaisen kaistan ylitystä, vaikka koti olisi mutkassa. Siirrä koti pois noin hankalasta paikasta, niin ei tule ongelmia.
Meille tullessa on ihan samanlainen tilanne ja kyllä, laitan vilkun päälle vasemmalle kun tarkoituksenani on jatkaa suoraan eli tien yli omaan pihaan enkä jatka 90 asteen kulmasta tiensuuntaisesti.
Siis ihan yksi ja sama tie se on. Se on kotitieni.