Juotteko PepsiMaxia, entä muita " laitteja" ?
Ite oon laittilimujen suurkuluttaja (ei nyt litratolkulla päivässä mene, mut tälleen helteellä voi hyvinkin litra mennä... en tosin ole raskaana vielä). Mietin tässä vaan et miten muilla. Ite join kyllä ekan raskauden aikana. Alkuun yritin välttää mut kun on koukussa, on koukussa. Onhan se pienempi pahe kuin tupakointi... Onko jollain ihan mustaa valkoisella miksi ei saisi noita juomia juoda? Esikoisesta tuli kyllä ihan normaali (?) vaikka äiti pepsiä joikin...
Kommentit (20)
Jos juon niin sokerilitkuja, niistä on ainakin vain äidille ' haittoja' . Alkuraskaudessa olen juonut limuja pahoinvointiin,nyt en juo ollenkaan.
...vaikka jonkin mielipiteen mukaan aspartaami, jota on melkees kaikissa kevyttuotteissa makeutusaineena, ei olis hyväksi vauvalle. Käsittääkseni sitä kuiten pitäs saada aikamoinen määrä ennenku siitä mitään haittaa on. Tietty jos käyttää paljon muita kevyttuotteita (jugurtteja, purkkaa, mehuja ym.) sitä varmaan kertyy mukavasti päivän mittaan... Vähä samoilla linjoilla Jas:n kans, et sokeri sokerina, niin näkyy vaan äitissä ;).
-Nöftis-
Mutta juon limpparia ehkä sen 1,5 litraa kuukaudessa, joten suurkulutuksesta ei ole kyse.
Kyseiseppäs neuvolasta mitä haittaa siitä oli jos joi liikaa, minä en muista kun asia ei itseä koskettanut juurikaan.
..mutta jos juon niin juon ihan sokeripitoisia..Oon täysin pärähtänyt Kevyt Olo ananasveteen! Sitä menee pullotolkulla, mutta siinähän onkin fruktoosia =) Suosittelen kaikille! =D
En kylläkään edes päivittäin. Nykyisin meillä on käytäntö, että limua ostetaan vain viikonlopuiksi.
Meillä ei nykyisin enää muita limuja juodakkaan, kuin lighteja, pojan diabeteksen vuoksi.
maria80 rv 12+1
Raskaana olevalle [b]sallittuja[/b] makeutusaineita on (nimenomaan) [b]aspartaami[/b] (E 951) sekä [b]asesulfaami k[/b] (E 950), näitä on esimerkiksi Pepsi Maxissa. Cokis Lightissä on nykyään sukraloosia, joka on ihan uusi (ja pahan makuinen ;D) makeutusaine, sen sopivuudesta raskaana olevalle en tiedä. Itse imetän ja vaihdoin Cokis Lightistä Pepsi Maxiin sukraloosin tultua. (Kiellettyjä odottajalle ovat ainakin syklamaatti ja sakariini.)
Kaikissa muissa light-juomissa, joihin olen tutustunut, on ollut nuo " turvalliset" makeuttajat ja joissain hedelmälimuissa vielä hedelmäsokeria. Mutta lukekaa tosiaan tuoteselosteet.
Kolajuomissa on toki vielä [b]kofeiinia[/b], joka sekään suurina määrinä ei ole sikiölle hyväksi. Itse tein erilaisista ohjeista ja suosituksista sen päätelmän, että maksimissaan yksi 1,5 l pullo saa mennä Pepsi Maxia raskausaikoina. Makeutusaineita kyllä on paljon muuallakin, lukekaa tuoteselosteet... ;) Niin ja kofeiinia on teessä ja kahvissa enemmän.
Täysin eri asia sitten on kannattaako noita lisäainelitkuja (aspartaami tms. makeuttaja on siis yksi lisäaine muiden joukossa) eli mitä vaan mehuja tai limsoja juoda ja kuinka paljon! Itse olen koukussa ja juon Pepsi Maxia makeanhimooni, juuri nyt en siis ole edes raskaana, mutta kolme raskautta ja pitkää imetystä takana.
[b][color=blue]Sokerista[/color][/b] vielä sen verran, että kylläpäs vaan on sokerista haittaa vauvallekin! Tosi monella meinaan on raskausdiabetes (kaikkia ei diagnosoida).
Siinä tapauksessa
on ehdottomasti parempi juoda aspartaamilla makeutettuja tuotteita kuin aidolla sokerilla tai edes hedelmäsokerilla. Tai no, kaikkein mieluiten tietysti ihan vaan makeuttamatonta tavallista hanavettä, mutta... ;) Eli siis myös hedelmäsokeri (ihan vaan luontaisesti hedelmissä tai " sokeroimattomissa" appelsiinimehuissakin) nostaa keljusti verensokereita.
Huomasin tuossa kaverini Fanta-pulloa tutkiessani, että siinä on makeutusaineena tuo sakariini. Eikös se ollut kiellettyjen listalla?
Itse olen koittanut käyttää makeutusainejuomia vain vähän, jonkun verran tulee käytettyä, mutta vähän vain. Kevytjogurtit ym olen jättänyt nykyään suosiolla kauppaan, jos niissä on käytetty makeutusaineita. Mutta PepsiMaxia tekee joskus mieli, ja sen olen silloin itselleni sitten suonut.
Hinpu 27+0
Itse imetän ja vaihdoin Cokis Lightistä Pepsi Maxiin sukraloosin tultua. (Kiellettyjä odottajalle ovat ainakin syklamaatti ja sakariini.)
***Ainakin Naistenklinikan ravitsemusterapeutin mukaan sukraloosi on sallittu makeutusaine.
Nyt olen hieman yrittänyt rajoittaa, pidän viikkomaksimina kahta litraa. Olen siirtynyt ostamaan niitä puolen litran pulloja, ettei tule liikaa juotua (kun aspartaamista on niin paljon ristiriitaisia tutkimustuloksia).
join ennen esikoista, join imetysaikana (imetin kyllä aika lyhyen aikaa, kun ei se oikein onnistunut), ja juon edelleen... päivittäin.
ehkä noin litra per päivä.
pepsille laitoin joskus asiakasneuvontaan kyselyn kofeiinin määrästä, ja heidän mukaansa noin litra pepsi maxia sisältää osapuilleen saman määrän kofeiinia, kuin kupillinen tavallista kahvia.
muita light-limppareita ja light-tuotteita en oikeastaan käytä, joskus satunnaisesti saatan juoda puolen litran pullon sokerilimua, jos saatavilla ei ole pepsi maxia.
joskus aikanaan elämässäni tupakoin yli 10 vuotta, lopetin sauhuttelun " yhdellä tumppauksella" ilman mitään loiventamisia. nyt olen ollut röökittä 4v, ja niin aion jatkaakin. siihen pepsiin olen kyllä enemmän koukussa kuin tupakkaan ikinä!!!!
mitähän ne siihen laittaa.. ;)
-ennis- rv6+1
Mulla on kauhea himo Ediin (myös Red Bull yms. kelpaisi). Ja himo on tullut nimenomaan raskauden aikana, ennen raskautta join sitä vain satunaisesti. Pullon kyljessä lukee ei raskaana oleville, mutta olen noin 5 kertaa sortunut ottamaan miehen pullosta piiitkät huikat. Kun otin huikan tuli ihan sellainen olo kuin ei olisi mitään nestettä juonut pariin päivään, ihan kuin elimistö oikein huutaisi sitä. En tiedä miksi tällainen himo minulle on tullut, mutta voisiko johtua kofeiinista, sillä juuri näitä kofeiinipitoisia energiajuoia himoitsen. Kahvia en ole juonut vuosikausiin joten en voi kofeiinikoukussakaan olla...
Mutta jos jollekin tulee mieleen jotain vastaavan kirpakan makuista kuin Ed ja Red Bull, mutta raskaana oleville sopivaa, niin otan vinkit mielelläni vastaan.
Sokerilimppareista vielä, mulle tulee niistä niin selkeä sokerihumala pahoinvointeineen että olen jättänyt väliin, ellei ihan kauheasti ole tehnyt jotain mieli. Myös omena yms. mehuista tulee huono olo. Kivennäisvedet toimivat mulla janojuomina. Myös fun light carambola ja guava-sitruunaruoho on olleet suosikkeja raikkaan makunsa takia, mutta niitäkin juon harvemmin kun yritän välttää myös aspartaamia ja kaikenlaisia lisäaineita ja esansseja.
Tosiaan niin kuin joku aikaisemminkin totesi, että nimenomaan aspartaami ja asesulfaami ovat sallittuja niin kuin muutkin makeutusaineet. Sakariinin ja syklamiittikin ovat sallittuja, mutta huomattavasti pienempinä annoksina, jonka takia raskaana olevien suositellaan käyttävän nimenomaan aspartaamia ja asesulfaamia, jotka eivät nosta myös verensokeria, kuten kaksi muuta makeutusaineita. Aspartaamin ja asesulfaamin päivä annokset eivät ylity normaalissa ruokavaliossa.
Raskausdiabeteksesta kärsivälle kaikki sokeri, myös hedelmäsokeri ovat huomattavasti pahempia kuin makeutusaineet.
Muutenkin en olisi niin huolissani makeutusaineiden käytöstä kuin kaikkien muiden lisäaineiden käytöstä (säilöntä-ja väriaineet). Tänä päivänä kaupasta tuntuu olevan vaikea löytää mitään missä ei olisi lisäaineita. Lisäaineiden käytöstä on hyvinkin ristiriitaisia tutkimustuloksia.
Niin laitanpa (ei kantsi turhaan järkyttyä!) tietoa jonka hiljan itsekin vasta oivalsin telkkarista, pepsistä en osaa sanoa sisältääkö samaa kuin cocis:
" Coca-Colan valmistukseen käytetään tosin edelleen koka-lehtiä, joista kokaiini on poistettu."
(Lähde: http://www.lycaeum.org/languages/finnish/acid/data/coca.html)
ja
" Coca-Cola Company ostaa kokalehtiä kuuluisan, salaisen virvoitusjuomareseptinsä raaka-aineiksi. Perusta yhtiö ostaa noin 115 tonnia ja Boliviasta 105 tonnia lehtiä vuosittain. Virvoitusjuomaan asti itse kokaiini ei kuitenkaan pääse"
(lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kokapensaat)
Makeutusaineista löytyy tosi paljon tietoa googlella. Aspartaami on aine, josta liikkuu tosi paljon juttua, jonka paikkaansapitävyyttä tavallinen ihminen voi vain arvailla, mm:
http://www.minaolen.com/lehti/art3_102.html
ja keskustelua aiheesta:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=4340
Minä itse olen ottanut varman päälle, pudotin painoa ennen raskautta ja käytin kaikkeen makeuttamiseen makeutusaineita ja käytin myös light-tuotteita. Nyt raskausaikana olen jättänyt light-limsat ym. keinotekoisilla aineilla makutetut aika vähiin, jonkin verran olen kyllä mm. light-limsoja juonut. Muutenkaan en kyllä juuri limsoja käytä. Tällä hetkellä helteillä paras janonsammuttaja tuntuu olevan vichy, joka myös muuten korjaa elimistön helteellä menettämiä suoloja, suosittelen. Iitu ja Juniori rv 36+2
Ennen raskautta join aina lighteja mutta nyt raskauden myötä musta on tullut entistä " luomumpi" eli aion jatkossakin ennemmin juoda niitä sokerisia limsoja kuin makeutettuja keinotekoisesti. Se tuntuu musta jotenkin niin luonnottomalta ajatuksenakin.. hui.
Juon ihan sen mukaan mitä tekee mieli, en joka päivä, mutta välillä on niiiiin herkullista juoda puoli litraa sokerista limua :) Mutta liian makeita ne oliskin, jotta pystyisin hirveästi vetämään.
eli juon kaikki mehuista lähtien light-versioina, vaikka en kovin paljoa kyllä limua juo. Lisäksi rasvattomat jugurtit ja muutkin rasvattomat tuotteet kuuluu ruokavalioon. Limpparista tulee sokerillisena mielestäni tosi paljon turhaa energiaa, syön mieluummin vaikka vähän karkkeja tai muuta herkkua sitten sokerillisen limun sijaan, kun ne laitit maistuu ihan samalta. Syynä mulla on diabetes, joten on vähän pakkokin. Koska aspartaamia on ollut käytössä jo pitkään, ja aikuistyypin diabetes on kasvamassa räjähdysmäisesti sen sijaan että ne haitat millä aspartaamista pelotellaan ei ole samassa mittakaavassa lisääntyneet, on mielestäni ihan perusteltua ehdottaa kaikille rasvattomampaa ja kevyempää ruokavaliota. Sitä voi kyllä toteuttaa myös ilman makeutusaineita, mutta ihan niin karuun makuelämään en halua lähteä. Ja enemmän vaivaakin on jos joka kerta sekoittelee itse jugurtitkin, mitä kyllä harrastan aika usein. Ja eikös raskausdiabeteskin ole lisääntynyt tosi paljon? Sen estämisessä painonhallinta on ihan avainasemassa.
Light Cocis maistuu samoin pepsimax näin helteellä.
Tavan limuja en saa edes kurkusta alas, kun olen tottunut Light versioiden makuun :) Ja näissä ei ole sokruakaan, joten ei tarvitse tsekkailla, kuinkas monta sokeripalaa tuli juuri syötyä.
Eihän nämä Light tavarat varmaan terveellistä ole, mutta minkäs teet, kun himottaapi :) Bad bad :)
Kaikkea kohtuudella ;)
Ennen join PepsiMaxia, mutta nyt raskauden aikana vaihdoin sen aitoon Pepsiin tuon makeutusaineen takia. Olen kans miettinyt aika paljon noita kofeiinimääriä ja tuossa huvikseni googletin asiaa. Tässä yksi aika mielenkiintoinen testi: http://www.suoranta.net/files/kofeiini.pdf
Yhden toisenkin artikkelin perusteella voisi juoda päivässä 3 litraa colaa että tulisi täyteen se 300mg kofeiiniä päivässä mikä on yläsuositusraja raskaana oleville. Minä nyt en ihan niin paljon saisi alas vaikka paljon juonkin, mutta kyllä tuo mieltä helpotti kun tietää että voi vaikka pari puolen litran pulloa päivässä suuhun heittää.
Huomasin, että kukaan muu ei kiinnittänyt huomiota tuoteselosteessa mainittuun fenyylialaniiniin. En itse ole asiaa paljoakaan tutkinut, mutta lukenut kuitenkin kyseisestä aiheesta sen verran, että olen vältellyt jonkin verran ainetta. Kaikissa light-juomissa on fenyylialaniinin lähde, kun taas esim. uudistuneessa Coca cola light:ssa sitä ei enää ole.
En tiedä valitettavasti faktaa asiasta kuin sen, mitä löytyy esim. Wikipediasta. Alla otteita sieltä.
----------------------
Aspartaamin hajotessa elimistössä vapautuu fenyylialaniinia, minkä takia sillä makeutetuissa juomissa on varoitus ¿sisältää fenyylialaniinin lähteen¿.
Ruoissa ja muissa tuotteissa, joissa on käytetty aspartaamia, täytyy mainita erikseen tuotteen " olevan fenyylialaniinin lähde" , koska aspartaamin hajoamistuote aiheuttaa Suomessa melko harvinaisen aineenvaihduntasairautta, PKUta eli fenyyliketonuriaa sairastavissa vakavia oireita kerääntyessään kehoon.
Vuonna 2005 italialainen tutkijaryhmä havaitsi aspartaamin ja eri syöpäsairauksien yhteyden naarasrotissa, joita oli altistettu aspartaamille näiden koko eliniän. Aspartaamimäärät olivat hyvin lähellä arvoja, joille ihminen saattaa altistua. EU alensi aspartaamin saantisuosituksia tutkimuksen seurauksena.
Sen verran kommentoin tuohon viestiin Coca-colasta ja kokalehdistä, että ei se kokalehtien käyttäminen raaka-aineena mitenkään tavatonta ole. Kokalehdistä on tosi pitkä matka kokaiiniin (joka sekin on alun perin täysin laillinen lääke, ennen kuin joku keksi käyttää sitä huvittelutarkoituksiin).
Kokalehtiä myydään ja käytetään esim. Perussa täysin laillisesti ja yleisesti. Niistä tehty tee piristää lievästi ja lehtien pureskelun sanotaan estävän vuoristotautia. Kokalehdillä uskotaan olevan paljon positiivisia terveysvaikutuksia.
En siis tosiaankaan kehota ketään raskaana olevaa käyttämään kokalehtiä tai edes juomaan Cocista - itse vaan uskon, että vaikka sokeri on paljon vaarallisempi raaka-aine, jos limpparista puhutaan.
Minä ainakin juon, Pepsi Max on parasta limpparia. Mutta kohtuudella. Ehkä pari lasia päivässä.