Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko tehdä rikosilmoituksen jos minulle on myyty väärennetty tuote tahattomasti, ja myyjä ei ole enää yhteistyöhaluinen?

Vierailija
08.06.2020 |

Homma ei-niin-lyhyesti: Ostin keräilykortteja Tori.fistä, n. 100kpl setin yhdeltä myyjältä. Tori.fi säännöt kieltävät jyrkästi feikkituotteiden myynnin joten tietenkin oletin että kyse oli aidoista korteista. No, kun sain kortit, oli selkeitä feikkejä ainakin 54kpl. (Materiaali, paksuus, väri, kiilto jne. paljastivat heti.) Otin myyjään yhteyttä ja hän sanoi että myi lapsensa vanhoja kortteja, eivätkä he edes tienneet että on ylipäätään olemassa feikkikortteja, eli kyseessä oli tahaton virhe heidän osaltaan. Myyjä vaikutti tässä kohtaa erittäin ystävälliseltä ja yhteistyöhaluiselta ja ajattelin että asia varmasti selviää.

Kysysin mahdollisesta osittaisesta rahojen palautuksesta sillä harmitus oli suuri, ja annoin linkin tori.fi sääntöihin missä kielletään jäljitelmätuotteiden myynti - eivät kuulema itse löytäneet torin sääntöjä(?) Myyjä sanoi puhuvansa lapsensa kanssa ja peilaavansa keskustelua sääntöihin. Meni kaksi päivää ja kysyin onko keskustelua saatu aikaan. En saanut vastausta. Kului toiset kaksi päivää ja kysyin voisimmeko keskustella asiasta nyt viimein ja hoitaa sen, sillä en haluaisi ottaa yhteyttä ylläpitoon.

No tämäkös pisti stopin neljän päivän hiljaiselolle, mikä on mielestäni hälyttävä merkki. Mikäli ylläpidon mainitseminen monen päivän hiljaisuuden jälkeen herättää myyjän heti, se saa minut epäileväiseksi. Sain lähes heti viestin siitä kuinka myyjä olisi kuulema ollut valmis selvittämään asian kanssani, mutta ei enää kun menin ja "uhkailin ylläpidolla." Ja voimme kuulema "sillekin tielle lähteä." Hän sanoi ettei keskustele kanssani enää, sillä hänen mielestään olen todennäköisesti huijari joka halusi vain myydä kalliit kortit eteenpäin, ja kun en ollutkaan tyytyväinen korttien kuntoon ja niiden mahdollinen arvo tipahti niin ajattelin kuulema sitten yrittää saada jonkin verran heiltä takaisin. Ja kuulema halusin (ilmeisesti ahneena?) ostaa heiltä kortteja hyvään hintaan jonka arvoa he eivät itse tienneet, ja ajattelin itse jäädä voitolle. Asiahan ei siis tosiaan ole näin, keräilen kys. kortteja itse, mutta myyn tietenkin niitä mitä en enää halua/tarvitse/on tuplakappaleita. Tuossa setissä oli kuitenkin pari harvinaisempaa korttia jotka kivasti halusin, ja mm. ne osoittautuivat sitten kopioiksi.

Myyjä pysyi tarinassaan eritoten painottaen etteivät he tienneet feikkikorttien olemassaolosta laisinkaan, ja etten ollut näyttänyt mitään todisteita siitä että he tekivät jotain kiellettyä - vaikka olin vartavasten linkannut torin säännöt heille siitä miten merkkituotteen väärennöksen myyminen on kiellettyä, kun eivät kuulema olleet itse löytäneet.

Eli voinko tehdä rikosilmoituksen vaikka myyjä väittää ettei tiennyt korttien olevan feikkejä? Eli onko tapahtunut rikos, vaikka se oli tahaton? Oli miten oli, minulle on joka tapauksessa myyty selkeitä väärennöksiä, ja asian selvittely asiallisesti on heidän suunnaltaan nyt evätty - suostuvat puhumaan vain ylläpidolle, ja torin ylläpitohan ei tietääkseni näitä selvittele käyttäjien puolesta. Kyse ei ollut suuresta summasta monelle, mutta minulle se oli huomattavan iso raha ja en halua alistua, sitä olen tehnyt elämässä jo liikaa.

Apu olisi nyt enemmän kuin tarpeen sillä olen oikeasti aika tossukka ja on vaikeaa pitää kiinni omista oikeuksista. Lisäksi pelottaa joutua ongelmiin jos teen rikosilmoituksen "ilman syytä." :(

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torin säännöt eivät ole laki joten niiden perusteella ketään ei voida tuomita mistään.

Vierailija
2/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torin säännöt eivät ole laki joten niiden perusteella ketään ei voida tuomita mistään.

Niin mutta saako väärennettyä tuottetta myydä aitona? Vai pitääkö myyjän oikein erikseen sanoa että "nämä ovat kaikki sitten aivan 100% aitoja!" että asialle voi jotain? Kyseessä kuitenkin rekisteröity tuotemerkki, enhän voi sanoa mitä tahansa kukkakuvioituja verhoja Marimekon verhoiksi?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos väärällä rahalla maksaja joutuu edesvastuuseen, vaikkei edes tietäisi seteliään väärennetyksi, luulisi, että väärennetyn tuotteen tuotteen myyjällä on vastuu toiminnastaan.

Tässä linkki ilmoituksen tekemiseen. Tämä selkokielinen selittää asian yksinkertaisesti. Poliisi ei varmaankaan tee mitään, mutta kunhan vain pysyt totuudessa (ja säästät kaikki tositteet), sinulle ei koidu harmia.

https://www.poliisi.fi/rikokset/rikosilmoitus/rikosilmoitus_selkokielel…

Vierailija
4/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos väärällä rahalla maksaja joutuu edesvastuuseen, vaikkei edes tietäisi seteliään väärennetyksi, luulisi, että väärennetyn tuotteen tuotteen myyjällä on vastuu toiminnastaan.

Tässä linkki ilmoituksen tekemiseen. Tämä selkokielinen selittää asian yksinkertaisesti. Poliisi ei varmaankaan tee mitään, mutta kunhan vain pysyt totuudessa (ja säästät kaikki tositteet), sinulle ei koidu harmia.

https://www.poliisi.fi/rikokset/rikosilmoitus/rikosilmoitus_selkokielel…

Kiitos paljon neuvoista, sinusta oli suuri apu kun olen tällainen helposti huolestuva. :)

Ap

Vierailija
5/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on miten tuotetta on kuvailtu ja mitä sovittu tuotteen tarkastamisesta, ja sen mukaan aitouteen voi olla mahdollista vedota, mutta rikosilmoitusta ei hyödytä tehdä, koska tahallisuutta vaikea näyttää toteen, joten käytännössä sopimusrikkomus jota voi perätä viimekädessä kanteella, jos myyjä ei suostu kaupan perumiseen feikkikorttien osalta, ensin kuitenkin neuvoteltava ja vedottava myyjän ilmoitukseen. 

Vierailija
6/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit. Ellei myyjä kertonut sinulle kyseessä olevan feikkituote, niin sitten se on petos. Piste

Vierailija
7/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisesta summasta on kyse?

Vierailija
8/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se rikos mielestäsi on? Petos? Jos myyjä on hyvässä uskossa myynyt sinulle keräilykortteja, ei siitä rikosta saa aikaiseksi millään, koska kyse lienee kuitenkin vähäpätöisestä summasta. Lisäksi sinun pitää pystyä kiistatta todistamaan ne feikit feikeiksi, pelkkä oma oletus ei riitä. Eli joudut ottamaan yhteyttä asiantuntijaan, joka käy ne kaikki kortit läpi ja määrittää, mitkä eivät ole aitoja ja miksi. Ja sen jälkeen sinun tulee pystyä todistamaan, että väärennökset ovat niin selkeästi väärennöksiä, että amatöörikin sen huomaa.

Eli sinulla on nyt todistustaakka tässä asiassa, ei sillä myyjällä. Voit tehdä rikosilmoituksen, mutta se ei johda mihinkään, ellei sama henkilö toista tekoaan kymmeniä kertoja.

Vierailija
9/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuresta taloidellisesta vahingosta on kyse?

Vierailija
10/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla.

Juttu on ikävä molemmille osapuolille, mutta tietenkin sinähän tässä nyt kärsit vääryyttä. Summa on kuitenkin niin pieni, että sinuna vain ottaisin opikseni ja katsoisin jatkossa tarkemmin mitä ostan ja mistä.

Kuitenkin tiesit, että kyseisestä tuotteesta on liikenteessä väärennöksiä, joten sinun olisi kannattanut ostaa tuote vain se etukäteen tarkastettuasi.

Yksityisten välisessä kaupassa kannattaa välttää semmoisen tavaran ostamista, jota ei voi tarkistaa ja josta aiheutuvaa mahdollista tappiota ei kestä (taloudellisesti tai henkisesti).

Vierailija
11/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän summasta mikä meni. Mutta ottaisin kyllä poliisin sijaan yhteyden ensin tuonne ylläpitoon. Jos rahaa mennyt suuri summa, niin silloin myös poliisiin. 

Vierailija
12/12 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait kortit ja myyjä sai rahansa. Siellä säännöissä kehotetaan tutustumaan myytävään tuotteeseen tarkasti ja kysymään tarkennuksia, jos ei ole täysin varma siitä, mitä on myynnissä. Kysyitkö ap niitä, halusitko tarkistaa kortit ennen ostoa, oliko niistä kaikista kuvat? Varmistitko ennen ostoa, mitä olit ostamassa?

Nyt meillä on vain ap:n sana siitä, että hän koki vääryyttä, vaikka kyseessä saattaa olla se klassinen "minulla oli jo nuo kortit, en halua maksaa tuplakorteista, joten väitän niitä väärennöksiksi". Näihin osuu aina joskus torin ja huutonetin ostajakunnassa.