Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä teen kun en pääse lääkärille!

Vierailija
07.06.2020 |

Minulla ollut vuosien aikana kaikenlaisia oireita, mutta mitään sairautta ei ole löytynyt. Esimerkkinä; ihon kosketus sattuu ihoon ja tämä aktivoituu ajoittain tosi voimakkaaksi. Uusinpana alkoi vuoden alusta voimakas hengenahdistus ja kaksi kertaa menin päivystykseen, josta sain toki lääkettä ja hengitin avaavaa. Toukokuussa tk-lääkäri kirjasi, että olen täysin työkykyinen ja ei mitään vikaa missään ja toki epäili astmaa. Noh tein sen pef-seurannan ja alin puhallus oli 210 tällä aikaa ja muutenkin siinä 300 alle pääasiassa. En saa happea saunassa, en saa happea rasituksessa tai ihan levossakaan ajoittain. Eilen ja tänään ihan koko ajan vaikea hengittää. Kuivaa yskää ollut jo yli 10-vuotta ja nyt yli vuoden tauotta. Hengitys vinkuu ja toukokuussa keuhkoihin sattui. Pef-tutkimuksen aikana otin avaavaa lääkettä, mutta puhallusarvot ei muuttuneet mihinkään, vaan osassa jopa huononi siitä mitä oli ennen avaavaa lääkettä. Lääkäriä asia ei kiinnosta pätkääkään. Kanta-palvelussa luki vaan, että laihdutus auttaisi ja toinen suositteli liikuntaa. Mutta kun tämä vaikea hengenahdistus alkoi yhtäkkiä talvella ja jouduin vetämään henkeä kovalla äänellä jos puhuin jotain ihan istuen. Minua ei tutkita enää, koska mitään ei ole löytynyt ja keuhkokuvakin oli viime vuonna ok. Odotanko vain vaikeaa hengenahdistusta ja mies saa viedä päivystykseen tai soittaa ambulanssin.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole refluksia. Sellaisiakin lääkkeitä olen syönyt yhdessä vaiheessa ja ihan turhaan. Ja nimenomaan siinä hengitystutkimuksessa alhaiset tulokset. Spirometriassa siis ja peffissä. Spirometriasta lääkäri sanoi, että koe epäonnistui, koska yskin niin paljon ja sen vuoksi tulos matala. Miten ihmeessä tekisin sen paremmin kun en voi olla yskimättä ikinä. Pef-mittauksissa pitäisi puhaltaa 480, mutta tulokseni on alle 300. Yksittäisiä 310 ja 320, mutta pääasiassa alle. Toki sain astmapiipun, mutta se ei muuta hengenahdistusta mihinkään ja pef-mittauksissakaan ei muutosta tuloksiin. Ajoittain hengitys ei kulje sujuvasti vaan pätkii/katkeilee ja tätä siis joinakin päivinä koko ajan. 

Vierailija
22/23 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ettei alinpani ole ollut 210 vaan jopa alhaisempi, mutta tuolloin ei ollut pef-laitetta. Silloin oli niin alhainen etten voinut edes nukkua, koska en saanut happea. Toki päivystyslääkäri iski käteen uniapnea testin ja totesin vain, että tämä kyllä on jo minulla ja tämä ei ole uniapneaa. Valitettavasti en mennyt lääkäriin kun hengenahdistus oli pahimmillaan vaan vasta sen jälkeen, kun olin jo muutaman yön valvonut saamatta unta, kun en saanut happea tarpeeksi. 

Täytynee yrittää päästä lääkärille edes soittoajalle. Meillä kun on hyvin pitkälti koronasta johtuen siirrytty etäyhteyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keväällä on siitepölyallergiaa sellaisillakin jotka on muuten terveitä. Astma voi liittyä allergiaan joten onko mitään allergeenejä hajusteita tms.

Mittaa verenpainetta. Koita saada paino alle 80kg.