Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mansikkapellolla työskentelevän Riikan, 55 v kaverit miettivät, "meneekö minulla tosiaan näin huonosti".

Vierailija
07.06.2020 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ac0c1c20-d3f2-4de7-9490-7532edb035f3
Itse Riikka kokee asian niin, että parempi on tehdä mitä tahansa työtä kuin olla ilman.
Tyhmästi ajattelevia kavereita hänellä, ei voi muuta sanoa. Iso peukutus kaikille mansikkapelloilla työskenteleville, ja niille yrittäjille, joille suomalaisetkin kelpasivat töihin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettivätköhän oikeasti vai onko vain Riikan kuvitelmaa. 

Itseäni ei ainakaan juuri kiinnosta mitä muut tekevät. 

Vierailija
2/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin halunnut nähdä listaa niistä maatalousalan yrittäjistä, joille suomalaisetkin kelpasivat töihin. Olisi helpompi valita mistä tuotteensa ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, monista suomalaisista on tullut työtä vieroksuvia kerma-ahtereita. 

Se on tyypillisesti enteillyt huonoa yhteiskunnalle. 

Vierailija
4/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunhan ne varsinaiset työtkin pitää tehä. Ei kaikki voi olla johtajia.

Vierailija
5/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapitalistinen voitontavoittelu ajattelu on yleistynyt.

Ennen ajateltiin vasemmistolaisesti että työnteko kannattaa aina.

Nyt nuoret pohtivat vapaa-aikaa suhteessa rahalliseen korvaukseen.

Eihän työstä makseta enää sellaisia summia että se kannattaisi taloudellisessa mielessä.

Yksi hyvä asia tässä on. Nämä kapitalistiset eivät myöskään hanki jälkipolvea, joten vasemmistolainen perimä menee jatkoon ja minä minä häviää populaatiosta.

Vierailija
6/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvan lisäksi on muitakin vaihtoehtoja. Olin työtön tilanteessa, jossa olisin kuulunut oikeastaan sairauslomalle. Tein käsitöitä hyväntekeväisyyteen. Sitä ei vain saa julkisesti sanoa. Savossa, Kainuussa ja Karjalassa on paljon ihmisiä, jotka poimivat metsämarjoja, jos ovat työttömiä. Se on vain aika hyshys-hommaa, sillä he eivät halua varsinkaan välittäjien, jotka ovat kuljettaneet ulkomaalaisia, saavan tietää parhaita paikkojaan. Kyllä, tunnen henkilökohtaisesti.

Vierailija
7/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisin halunnut nähdä listaa niistä maatalousalan yrittäjistä, joille suomalaisetkin kelpasivat töihin. Olisi helpompi valita mistä tuotteensa ostaa.

Tuttavallani on mansikkatila. Hänellä ei ole mitään muuta suomalaisia vastaan kuin se, että he eivät sitoudu mansikanpoimintaan usemmaksi vuodeksi. Ei mansikkatilan töitä voi opettaa joka vuosi uusille jampoille, vaan on hyvä, että poimijoilla on kokemusta ja osaamista työstä.

Mansikanpoiminta kun ei ole vain sitä, että heinäkuussa poimitaan viisi viikkoa mansikkaa ja sitten se on siinä. Mansikan"poiminta" alkaa jo keväällä valmistelu- ja istutustöillä ja päättyy syksyllä syysmarjasadon korjaamiseen. Se on siis jopa yli puolen vuoden mittainen pesti.

Jos löytyisi suomalaisia, jotka pystyisivät näihin töihin useana vuonna peräkkäin, hän voisi ottaakin heitä töihin, mutta harva pystyy. Nuoria ei voi ajatella, koska he ovat vielä keväällä koulussa ja ovat taas syksyllä myös marja-ajan alkaessa jo taas koulussa. Vähän sama opiskelijoilla.

Mansikkatilat ovat perinteisesti hyvin syrjässä taajamista, esim. tuttavani mansikkatilalta on 25 minuutin ajomatka lähimpään perus-K-markettiin ja 45 minutin ajomatka läihmpään kaupunkiin, joissa on supermarketteja. 

Ei kukaan suomalainen aja joka päivä tuollaisia matkoja mansikanpoiminnan takia. 

Kyllä tuttuni tilalla on suomalaisia töissä, pakkaamossa. He myyvät mansikkaa suomalaisille ja pakkaavat ulkomaisten poimijoiden mansikoita laatikoihin. 

Tyypillinen mansikkatila työllistää kymmeniä poimijoita, ainakin nyt 20. On kätevämpää palkata työhön vaikka ukrainalaisia, jotka pystyvät asumaan mansikkatilalla koko kesän.

Kyllä mansikkatilat työllistävät myös paljon suomalaisia, mutta enimmäkseen pakkaamoissa ja mynnissä, esim. kaupoissa, toreilla ja itse mansikkatilalla. 

Vierailija
8/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin vastaan listan rakennuspuolelta. Lisäksi haluan listan kahviloista, joissa voi asioida suomeksi.

Vierailija
9/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monella tuntuu olevan sellainen asenne, että moni työ on liian huonoa heidän arvolleen, tai eivät kehtaa tulla nähdyksi ”huonossa työssä”.

Esim. itselläni on yliopistotutkinto sellaiselta alalta, jossa tehdään paljon pätkätöitä, erilaisia projekteja jne., eli vakituista työpaikkaa on vaikea saada. Olen tehnyt oman alan töiden ohella kaikkea muutakin, olen ollut töissä esim. Postilla, siivoustyössä, ruokakaupassa ja videovuokraamossa.

Monelta tutulta on tullut väheksyvää kommenttia näistä töistä tyyliin ”no on kai se parempi kuin työttömänä olla” tai ”kaikki kunnia sulle, mutta mua kyllä hävettäis jos joku tuttu näkis minut” tai ”ei sullakaan taida elämässä kovin hyvin mennä”.

Minua ei hävetä, pääasia että elätän itseni jollakin.

Vierailija
10/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella tuntuu olevan sellainen asenne, että moni työ on liian huonoa heidän arvolleen, tai eivät kehtaa tulla nähdyksi ”huonossa työssä”.

Esim. itselläni on yliopistotutkinto sellaiselta alalta, jossa tehdään paljon pätkätöitä, erilaisia projekteja jne., eli vakituista työpaikkaa on vaikea saada. Olen tehnyt oman alan töiden ohella kaikkea muutakin, olen ollut töissä esim. Postilla, siivoustyössä, ruokakaupassa ja videovuokraamossa.

Monelta tutulta on tullut väheksyvää kommenttia näistä töistä tyyliin ”no on kai se parempi kuin työttömänä olla” tai ”kaikki kunnia sulle, mutta mua kyllä hävettäis jos joku tuttu näkis minut” tai ”ei sullakaan taida elämässä kovin hyvin mennä”.

Työkkäristä se asenne tulee. Jos olet korkeastikoulutettu niin saat olla työttömänä vuosiakin. Toista se on ystävälläni, jonka pitää jatkuvasti ilmoittautua heille ja kertoa missä mennään.

Olettavat työkkäristä että puutarhurin pitäisi hakea siivoomaan tai tekemään jotain töitä oman alansa ulkopuolelta. Kuitenkaan nämä tilat eivät palkkaa, koska puurhurille pitäisi maksaa euron pari korkeampaa tuntipalkkaa.

Ei minua kukaan ole hätistänyt siivoomaan tai varastolle, koska olen opettaja. Voin olla työttömänä ihan rauhassa.

Vierailija
11/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työstä makseta enää sellaisia summia että se kannattaisi taloudellisessa mielessä.

Yksi hyvä asia tässä on. Nämä kapitalistiset eivät myöskään hanki jälkipolvea, joten vasemmistolainen perimä menee jatkoon ja minä minä häviää populaatiosta.

Itse olen aina ollut se tekijä huonolla palkalla. Näen asiat ihan toisin kuin sinä. 

Jos ei ota riskejä eikä ole valmis luopumaan vapaa-ajastaan, saa helpomman, mutta taloudellisesti köyhemmän elämän. Arvostan yrittäjiä ja ahkeria ihmisiä todella paljon, jotka omalla energiallaan korvaavat muiden puutteet. Siitä se hyvinvointi sikiää ja mahdollisuus sairastaa ihmisarvoisesti laiskemmallekin ihmiselle.

Vierailija
12/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no. Ansiosidonnaisella tulee rahaa tilille paljon paremmin työttömänä kuin jossain roskatyössä missä palkka jää alle 1500e kk.

Mitä järkeä on tehdä taloudellista tappiota. Päivän jälkeen on myös väsynyt raatamisesta. Jokainen tietää ettei noissa töissä saa tehdä rauhalliseen tahtiin hommia, vaan tahti on vedetty äärimmilleen. Kaikenlisäksi palkka on sellainen millä ei edes elä.

Jos en olisi korkeastikoulutettu, niin en kyllä tekisi päivääkään töitä, niin kauan kun ostovoima on noin alhainen.

Vierailija
13/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ollut se tekijä huonolla palkalla. Näen asiat ihan toisin kuin sinä. 

Jos ei ota riskejä eikä ole valmis luopumaan vapaa-ajastaan, saa helpomman, mutta taloudellisesti köyhemmän elämän. Arvostan yrittäjiä ja ahkeria ihmisiä todella paljon, jotka omalla energiallaan korvaavat muiden puutteet. Siitä se hyvinvointi sikiää ja mahdollisuus sairastaa ihmisarvoisesti laiskemmallekin ihmiselle.

No sinä se oletkin vassari.

Jos on pienet tulot niin on myös pienet menot.

Kyllä tukien varassa pärjää moni ja suhteessa vapaa-aikaan tehdään enemmän voittoa kuin tekemällä duunia alle 2000e kk tuloilla. Hävytöntä miten alhaisia palkkoja työnteosta maksetaan työntekijöille.

Kyllä kannattavampaa on ottaa ne tuet ja asumistuki päälle. Siinä tekee voittoa.

Ne muutamat huntit menee työeväisiin ja matkoihin. Ei siinä voittoa tee ellei ole marxilainen ja näkee ettö työnteko on se voitto.

Vierailija
14/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raatakoot nuoremmat.

Vierailija
15/15 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavallani on mansikkatila. Hänellä ei ole mitään muuta suomalaisia vastaan kuin se, että he eivät sitoudu mansikanpoimintaan usemmaksi vuodeksi. Ei mansikkatilan töitä voi opettaa joka vuosi uusille jampoille, vaan on hyvä, että poimijoilla on kokemusta ja osaamista työstä.

Mansikan keruun voi opettaa parissa minuutissa sisältäen lyhytluennot siitä miten marja kerätään sitä vahingoittamatta, mitkä ovaat oikeat työskentelyasennot ja miten pensasta käsitellään. Jos viljelijä ei kykene edes sitä tekemään, on parempi hakeutua tutkimuksiin.

Mansikanpoiminta kun ei ole vain sitä, että heinäkuussa poimitaan viisi viikkoa mansikkaa ja sitten se on siinä. Mansikan"poiminta" alkaa jo keväällä valmistelu- ja istutustöillä ja päättyy syksyllä syysmarjasadon korjaamiseen. Se on siis jopa yli puolen vuoden mittainen pesti.

Noihin töihin ei tarvita kaikkia mansikanpoimijoita. Nuo hommat voi tehdä pari kokoaikaista työntekijää, riippuen toki tilan koosta.