Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fluoritabletit vai hammastahna?

07.07.2006 |

Hei, ihan mielenkiinnosta kyselen, että käyttävätkö kaikki taaperon (meillä 1v.4kk) hampaiden pesussa hammastahnaa? Mitä minä täällä olen näitä keskusteluja seurannut, niin kaikilla tuntuu tahna olevan käytössä.. Meille nimittäin sanottiin 10 kuukauden hammasneuvolassa, että fluoritabletit riittävät siihen saakka kunnes lapsi osaa sylkeä eli noin 2 ikävuoteen saakka. Siis näin sanottiin, vaikka varmaan osa oppiikin jo ennen kahtavuotta ja tiedossa on hyvin myös se, että tahnaa ei tarvitse kokonaan huuhdella pois. Meillä siis on " jynssätty" pelkällä vedellä ja otettu sitten fluoritabletti erikseen. En tätä kyselisi, jos olisin aivan varma, että meidän tapamme on oikein. Meidän neidilläkin nimittäin on suu täynnä hampaita ja välillä mietityttää riittääköhän fluoritabletit... Muuten meillä on hammasasiat kunnossa eli ei rasiteta hampaita turhilla makeilla, eikä happamilla ja syödään muutenkin säännöllisesti. Tokihan voisin soittaa hammashoitolaan ja kysyä asiaa ehkä uudelleen, mutta mielipiteitä tuntuu olevan yhtä monta kuin on ihmisiäkin..

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös hammashoitolassa neuvottiin fluoritablettien käyttöön.

Me käytetään sen lisäksi fluoritonta hammastahnaa, ei sen vuoksi, että hampaat puhdistuisi paremmin vaan koska, parempi maku saa lapsen vähän yhteistyöhaluisemmaksi :)

Mun kokemuksella ei hammastahnan käytöllä ole juuri vaikutusta siihen kuinka puhtaaksi hampaat tulee vaan enempi tulee raikas maku + fluorin saanti jollain tavalla on tietysti hyödyksi hampaille.

Kaikilla paikkakunnilla ei suositella fluoritabletteja, koska juomavedessä on fluoria eikä sitä ole turvallista saada liikaa.

Itse olen välillä miettinyt siirtymistä tableteista fluorilliseen lastenhammastahnaa, kun hieman arveluttaa fluorin muut mahdolliset vaikutukset. No pointti tässä oli, että käsittääkseni hampaiden kannalta vesipesu + fluoritabletti on vähintään yhtä hyvä kuin tahna.

Vierailija
2/3 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselin sattumalta asiasta hammashoitolassa ja sain kuulla, että tahnaharjaus riittää mainiosti alle 4-vuotiaalle. Tabletteja täti suositteli vain aikuisille ja lapsille, joilla paljon reikiä tai kariesta tai heikko hammaskiille.

No, eipä ole ainoa asia, josta eri paikoissa saa erilaiset ohjeet :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan.

Hammastahna tehoaa parhaiten jos saa jäädä hampaisiin, taitaa olla vanhanaikainen tapa ainakaan huuhdella suuta.