Oletko kasvatuksessa tiukempi kuin vanhempasi?
Onko lapsillasi tarkemmat kotiintuloajat? Saako lapsesi herkkuja enemmän kuin sinä? Saako lapsesi käyttörahaa enemmän kuin sina? Olitko kurittomampi lapsi kuin lapsesi?
Kerro myös vuosiluvut kun itse olit lapsi.
Ja ennenkaikkea onko nykynuoriso kurittomampi kuin oma ikäpolvesi?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Lapset tulevat kotiin viimeistään 18.00, herkkuja meillä ei syödä, viikkoraha on 5e sekä lapset ovat rauhallisia ja kohteliaita, niin kuin minä aikanaan. Kaikki olen toteuttanut äidin antaman kasvatuksen mukaan ja opettanut pyypyyn! Itse olin lapsi 1970. Nykynuoriso on TODELLA kuriton nykyään! Heille pitäisi opetella pyypyy niin kielikin kohenisi!
Mikä v¤#"un pyypyy? Tiedoksesi se et nykynuoriso ainakin ryyppää vähemmän kun vanhempansa.
Eilen aihe ei kiinnostanut, kiinnostaisko tänään?
Vierailija kirjoitti:
Eilen aihe ei kiinnostanut, kiinnostaisko tänään?
Tämä
Vanhempani olivat tiukkoja vanhempia, me ei.
Rahaa saa, kun hoitaa koulunsa ja kotityönsä kunnolla. Ei ole määritelty summaa, vaan keskustelun kautta, mihin tarvii ja mihin ei. Lapsuudessani ei ollut mitään rahasysteemiä, juttuja saatiin varastamalla tai tekemällä töitä sitten teini-ikäisenä.
Meillä ei ole kotiintuloaikoja. Lapsuudenkotiin piti aina palata viimeistään kello 20.00, myös teininä ja viikonloppuisin ja lomilla.
Herkkuja on joka päivä saatavilla. Eri asia syövätkö, yleensä ei. Lapsuuden kodissa oli karkkipäivä.
Itse olin suht kapinoiva nuori, meidän lapset eivät ole tehneet mitään ylilyöntejä. Kaikesta on selvitty keskustelemalla.
nimim. neljä teiniä
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani olivat tiukkoja vanhempia, me ei.
Rahaa saa, kun hoitaa koulunsa ja kotityönsä kunnolla. Ei ole määritelty summaa, vaan keskustelun kautta, mihin tarvii ja mihin ei. Lapsuudessani ei ollut mitään rahasysteemiä, juttuja saatiin varastamalla tai tekemällä töitä sitten teini-ikäisenä.
Meillä ei ole kotiintuloaikoja. Lapsuudenkotiin piti aina palata viimeistään kello 20.00, myös teininä ja viikonloppuisin ja lomilla.
Herkkuja on joka päivä saatavilla. Eri asia syövätkö, yleensä ei. Lapsuuden kodissa oli karkkipäivä.
Itse olin suht kapinoiva nuori, meidän lapset eivät ole tehneet mitään ylilyöntejä. Kaikesta on selvitty keskustelemalla.
nimim. neljä teiniä
Kasarilla vietin oman lapsuuteni.
Ei vanhempani oikeastaan mitenkään kasvattaneet. Asioita ei ohjattu eikä opetettu esim käytöstavat. Paheksuttiin vain kun väärin tein.
Itse olen lapsilleni opettanut ihan peruskäytöstapoja. Kuria ei ole eikä järjettömiä kotiintuloaikoja tai rajoituksia. Aika vapaasti meillä ollaan. Karkkiakin on ostettu, kun on haluttu. Joskus useita kertoja viikossa. Rahaa ja kaikkea ovat saaneet enemmän kuin minä. Itse olin vähän hankala. Vanhempieni kiellot herätti uhmaa. Välit ei olleet hyvät. Olen syntynyt - 79.
Vanhin on jo aikuinen, loput teinejä. Rauhallisia, mukavia lapsia ovat. Vaatimattomiakin. Eivät halua taivaita. Nytkin edessä nuorimman ripille pääsy. Ei keksinyt lahjatoiveita.
Minä olen 80-luvun loppupuolella syntynyt ja vietin lapsuuden 90-luvulla.
Meillä oli kyllä kova kuri tavallaan, sillä jos ei tehnyt niinkuin vanhemmat halusi, sai remmistä. Asioista ei neuvoteltu, vaan tunsin usein epäreiluutta rangaistuksia saadessa. Olin tosi kiltti tyttö. Aina piti olla hiljaa ja kiltisti.
Minä taas äitinä sallin lapsille tiettyjä asioita helpommin. Haluan että lapset saavat kokeilla ja epäonnistua itse. Lasten pitää saada myös perustella ajatuksensa ja oppia neuvottelemaan. Sääntöjä meillä taas on enemmän kuin lapsuudenperheessäni. Meillä on esim.karkkipäivä, tv:n katsomista rajataan, pleikkaa ei edes ole jne. Lapset kaipaavat sääntöjä. Muistan kun lapsena asetin itse itselleni kotiintuloaikoja ja karkkipäivän.
Olen tiukempi vanhempi kuin omat vanhempani olivat.
Lapsillani on viikkoraha (3€) jonka saadakseen täytyy siivota oma huone perjantaisin. Jos haluaa enemmän rahaa, täytyy tehdä kotitöitä. Ilmaista rahaa en anna kuin hyvin harvoin. Nyt kun koulut loppui, annoin jokaiselle kuudelle lapselleni 10€ ylimääräistä rahaa. Toki maksan esim uimahallikäynnit, joskus harvoin elokuvalipun tms.
Herkkuja ostan viikonloppuisin, paitsi nyt kesällä jäätelöä tulee ostettua myös viikolla.
Kotiintuloaika ei ole tietty aika joka päivä vaan tilanteen mukaan katsotaan sopiva kotiintuloaika. Yleensä klo 20.30 viimeistään oltava kotona.
Itse sain lähes vapaan kasvatuksen. Olin perheessä kuin kolmas aikuinen. Sain tehdä paljon asioita jos vain halusin. Toisaalta minulle annettiin myös paljon vastuuta.
Olin lapsi 90-luvulla.
Olen huomattavasti löysempi kuin ylitiukat vanhempani (s. 70-luvulla). Nykynuoret ovat paljon järkevämpiä kuin minun ikäpolveni nuoret.
Helppoa olla tiukempi. Olen itse täysin vapaan kasvatuksen tulos ja huolehtinut itse itsestäni. Siihen nähden olen kyllä tiukempi kasvattaja, kun sentään kasvatankin.
Lapset tulevat kotiin viimeistään 18.00, herkkuja meillä ei syödä, viikkoraha on 5e sekä lapset ovat rauhallisia ja kohteliaita, niin kuin minä aikanaan. Kaikki olen toteuttanut äidin antaman kasvatuksen mukaan ja opettanut pyypyyn! Itse olin lapsi 1970. Nykynuoriso on TODELLA kuriton nykyään! Heille pitäisi opetella pyypyy niin kielikin kohenisi!