Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua äkkiä! Automaattivaihteista kyssäri.

Vierailija
06.06.2020 |

Olen ihan kohta lähdössä ajamaan automaattivaihteisella, ja olen koko ikäni ajanut manuaalilla. Tiedän siis sen miten se ”toimii”, eli jarru pohjaan, liukuvipu pohjaan ja siirrän vivun p-asennosta (park) ajo-asentoon (d). Ja tajuan että kaasua painamalla ajo etenee.

Mutta! Sit ne kyssärit.
Kun tulen risteykseen ja lopetan kaasun painamisen, pitääkö olla jarru koko ajan päällä? Liikkuuko auto ryömien jos ei ole jarrua?

Onko automaatilla olemassa ns ”vapaa”, siis esim alamäkeen laitan manuaalissa vapaalle, niin mitä taphtuu automaatilla alamäessä jos en paina kaasua?

Sorry jos kuulostaa urpolta, ja osan varmaan hoksaan itsekin kun lähden matkaan, mutta ajattelin kysyä kun av auttaa aina!
T. Täti-ihminen

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea jalka = vauhtia, vasen = hidastusta. Neutraali = paina molempia.

Vierailija
2/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto pitää sammuttaa risteyksissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pohdi liikaa. D päälle ja säätelet kaasua ja jarrua. Se riittää.

Vierailija
4/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liilkuu koko ajan eteenpäin, jos ei paina jarrua. Eli risteyksessä jarru pohjaan, jos pitää odotella. On vapaa, se n-asento, mutta älä mene koskemaan vaihdekeppiin auton liikkuessa! Löysäät vaan kaasun pois ja tarvittaessa vielä jarrulla hidastat, jos menee liian kovaa.

Vierailija
5/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun lähdet liikkeelle niin suosittelen tekemään pari pysähdystä parkkipaikalla hakeaksesi tuntumaa.

Uusimmissa automaattivaihteisessa on niin sanottu hold toiminto, Eli kun jarrua polkaisee pohjaan auto pysyy paikallaan. Mutta muutoin auto liikkuu eteenpäin mikäli jarrua ei paina.

Alamäkeen mentäessä auto on aina vapaalla, joten ei tarvitse huolehtia. Moottorijarrutusta ei saa ellei löydy manuaalista vaihtajaa jolla laittaa pienempää vaihdetta, eli alamäessä täyttyy jarrutella.

Vierailija
6/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää painaa jarrua risteyksessä koko ajan.

Alamäessä ei tarvitse vaihtaa vapaalle tms erityistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto pitää sammuttaa risteyksissä.

Eiköhän jokaisessa nykyautossa ole S&S järjestelmä, ettei tarvi sammutella..

Vierailija
8/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea jalka = vauhtia, vasen = hidastusta. Neutraali = paina molempia.

Älä nyt tahallasi sotke tädin ajatuksia. Vasen jalka teipataan kiinni seinään automaatilla ajettaessa, tämä on paras ohje ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että automaattivaihteista autoa ajetaan oikealla jalalla, vasen jalka ei tee mitään.

Muuten tulee nykivää ajoa jos kahdella jalalla pelaa..

Vierailija
10/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Muista että automaattivaihteista autoa ajetaan oikealla jalalla, vasen jalka ei tee mitään.

Muuten tulee nykivää ajoa jos kahdella jalalla pelaa..

Automaatit just tehtiin niin, että voi käyttä left foot jarrutus tekniikkaa. Helpottaa ajamista, ja on ergonominen tapa lepyyttää jalkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta! Sit ne kyssärit.

Kun tulen risteykseen ja lopetan kaasun painamisen, pitääkö olla jarru koko ajan päällä? Liikkuuko auto ryömien jos ei ole jarrua?

Uudemmissa autoissa on "auto hold"-toiminto, joka toimii siten että kun saavut risteykseen ja painat jarrua ja auto on siis pysähdyksissä, auto hold menee päälle ja auto pysyy siinä paikallaan kunnes painat kevyesti kaasua. (Kojetauluun syttyy vihreä kuvake, ympyrä missä on jalan kuva = auto hold on päällä)

Sitten on vielä ah niin ihana startstop -järjestelmä joka sammuttaa auton kun se pysähtyy. Käynnistyy kun painaa kevyesti kaasua.

Onko automaatilla olemassa ns ”vapaa”, siis esim alamäkeen laitan manuaalissa vapaalle, niin mitä taphtuu automaatilla alamäessä jos en paina kaasua?

Auto rullaa tasaisesti alamäkeen. Et siis koske mihinkään. Et edes kaasuun jos näin haluat.

Sorry jos kuulostaa urpolta, ja osan varmaan hoksaan itsekin kun lähden matkaan, mutta ajattelin kysyä kun av auttaa aina!

Vierailija
12/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalinta itselläni oli automaattivaihteiseen siirryttyäni muistaa olla käyttämättä vasenta jalkaa. Kerran olin etsimässä sivutietä, ajoin siinä viittäkymppiä, ja näinkin haluamani risteyksen aika pian edessäni. Automaattisesti aloin painaa kytkimen pohjaan hidastaakseni. Mutta eihän sitä kytkintä ollut, ja painoin sen sijaan jarrun pohjaan. Karmea äkkipysähdys siinä oli tulla, onneksi ketään ei ollut takana!

Eli muista, että vasen jalka on ihan tarpeeton. Muuten niinkuin muutkin ovat täällä neuvoneet, jalka koko ajan jarrulla, kun olet pysähdyksissä.

Ja muista laittaa P-asentoon ennen kuin sammutat moottorin. '

Kyllä se hyvin sujuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Muista että automaattivaihteista autoa ajetaan oikealla jalalla, vasen jalka ei tee mitään.

Muuten tulee nykivää ajoa jos kahdella jalalla pelaa..

Automaatit just tehtiin niin, että voi käyttä left foot jarrutus tekniikkaa. Helpottaa ajamista, ja on ergonominen tapa lepyyttää jalkaa.

Täällä Yhdysvalloissa on paljon tyhmiä kuskeja, jotka selvästi käyttävät molempia jalkoja. Ja sitten ajavat niin, että KOKO ajan autossa on jarruvalot päällä. Selvästi vaan lepuutetaan sitä vasenta jalkaa jarrupolkimen päällä.

Edessäoleva auto saattaa KIIHDYTTÄÄ, ja jarruvalot vain loistavat! Tuommoisiin kuskeihin pitää pitää kunnon turvaväli, kun ei pysty tietämään, milloin he todella jarruttavat! Todella idioottimaista ja vaarallista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi