Yle areena mennyt tärviölle
Olen jo vuosia tottunut kuuntelemaan radiota Areenan kautta, ja nyt se on tehty mahdottomaksi. Ensin tekivät uudistuksen, joka vaikeutti ohjelmien löytämistä. Ja nyt pitää sitten jo kirjautua, jotta pääsisi kuuntelemaan. Vain jotkut puheohjelmat toimivat ilman kirjautumista, eivätkä aina nekään, jos mukana sattuu olemaan pienen pieni pätkä musiikkia. Muissa ohjelmissa ei ole enää käynnistä-nappia, vaan sen paikalla lukee "kuunneltavissa ulkomailla", ja sitä painettaessa tulee esiin kirjautumisikkuna. Siis mitvit?!?! En ole ulkomailla enkä aio mennäkään. Haluan vain kuunnella ohjelmia.
Luin tarkkaan kirjautumista koskevat tiedotteet. Tietoja kerätään mm. laitteesta, jolla kuunnellaan, milloin kuunnellaan, mitä kuunnellaan ja kuinka kauan. Mitä halvattua se kellekään kuuluu, mitä minä kuuntelen ja milloin! Törkeää urkkimista. Ei uskoisi, että verovaroin ylläpidetty laitos menee tällaiselle urkintalinjalle. On kai vain ajan kysymys, milloin Areenan tv-puolelle tulee yhtä älytön "uudistus" (=huononnus).
Kommentit (7)
AP voi kiittää tekijänoikeuksia. Ylen areenan kaikkia ohjelmia ei saa katsoa ulkomailta, joten vaaditaan kirjautuminen.
Poikkeuksen maarajauksiin muodostaa niin sanottu siirrettävyysasetus. Tämän EU-asetuksen mukaisesti Yle tarjoaa kaiken Yle Areenan sisällön katseltavaksi ja kuunneltavaksi EU-alueella niille käyttäjille, joiden kotipaikaksi on varmistettu Suomi.
Jotta Yle Areenan kaikkea sisältöä voi käyttää EU-alueella, tulee käyttäjän ensinnäkin luoda itselleen Yle Tunnus ja vahvistaa Yle Tunnuksen Omat tiedot -näkymässä kotipaikkansa. Kotipaikka vahvistetaan Väestörekisterikeskuksen tiedoista ja käyttäjän tarvitsee tehdä tämä vahvistus vain kerran. Kun vahvistus on onnistuneesti tehty ja käyttäjä on kirjautunut Yle Areenaan, voi käyttäjä käyttää kaikkea Yle Areenan sisältöä missä tahansa EU-maassa. Siirrettävyys koskee vain EU-aluetta; sen ulkopuolella maarajoitukset ovat edelleen voimassa.
https://ohjeet.areena.yle.fi/hc/fi/articles/360014591554-Areenan-k%C3%A…
Vierailija kirjoitti:
AP voi kiittää tekijänoikeuksia. Ylen areenan kaikkia ohjelmia ei saa katsoa ulkomailta, joten vaaditaan kirjautuminen.
Joo, mutta en ole ulkomailla, vaan Suomessa, kuten varmaan jotain 95% käyttäjistä! Miksi piti pilata koko hyvin toimiva järjestelmä jonkin marginaaliryhmä takia?
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksen maarajauksiin muodostaa niin sanottu siirrettävyysasetus. Tämän EU-asetuksen mukaisesti Yle tarjoaa kaiken Yle Areenan sisällön katseltavaksi ja kuunneltavaksi EU-alueella niille käyttäjille, joiden kotipaikaksi on varmistettu Suomi.
Jotta Yle Areenan kaikkea sisältöä voi käyttää EU-alueella, tulee käyttäjän ensinnäkin luoda itselleen Yle Tunnus ja vahvistaa Yle Tunnuksen Omat tiedot -näkymässä kotipaikkansa. Kotipaikka vahvistetaan Väestörekisterikeskuksen tiedoista ja käyttäjän tarvitsee tehdä tämä vahvistus vain kerran. Kun vahvistus on onnistuneesti tehty ja käyttäjä on kirjautunut Yle Areenaan, voi käyttäjä käyttää kaikkea Yle Areenan sisältöä missä tahansa EU-maassa. Siirrettävyys koskee vain EU-aluetta; sen ulkopuolella maarajoitukset ovat edelleen voimassa.
https://ohjeet.areena.yle.fi/hc/fi/articles/360014591554-Areenan-k%C3%A…
Mitä tämä nyt muka auttaa. EN OLE ULKOMAILLA, olen ja pysyn SUOMESSA. Vastustan sitä, että tietojani kerätään milloin milläkin verukkeella. Ja jos tarkoitus on vain varmistaa, että käyttäjän asuinpaikka on Suomi, niin miksi sitten kerätään kaikkea muutakin tietoa, kuten kuuntelutottumuksia? Se menee jo urkinnan puolelle.
Yle Areenan mobiiliappi on sekin aivan typerä.
Se katkaisee toiston jos kännykästä laittaa näytön pois päältä.
Kuitenkin moni ihminen laittaa keskusteluohjelman pyörimään ja lähtee vaikka kävelylle samalla kun kuuntelee sitä. Ei niiden ihmisten kasvoja tarvitse tuijottaa samalla. Mutta ei. Ei käy. Toisto keskeytyy heti.
Kokeilin 15 sekuntia sitten Winampilla, ja Radio Suomi ja YleX toimivat normaaliin tapaan. Yle Puhetta minulla ei näköjään kirjanmerkeissä ollutkaan, vaikka niin olin muistelevinani.
Tuleeko muillekin Areenan käyttäjille tuo kirjautumisvaatimus? Vai onko minulla koneellani ehkä jokin asetus, joka estää sijaintini eikä siis kerro, että olen Suomessa?