Keskusta-himmeleitä taas pukkaa... tulossa 21(!) sote-maakuntaa :(
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mun nauraa, 21!!! Naurettavaa Suomen kokoisessa maassa.
Suomi on itse asiassa aika kookas maa. Yli tuhat kilometriä pitkä.
Jos on kaksi 1000 asukkaan kuntaa 50 km päässä toisistaan, onko niillä välttämätöntä olla omat terveydenhuollon organisaatiot, vaikka omat terveyskeskukset olisivatkin?
Ei ja juuri siksi soteoalveluiya nyt ollaan nostamassa maakuntatasolle.
Maakunnille kun tulee verotusoikeus niin kansalaisten kokonaisveroaste räjähtää. Suomessa on hallintopuoli ylimitoitettu siihen nähden että täällä harva enää tekee mitään nettolisäarvoa tuottavaa työtä. Onneksi lainarahalla voidaan vielä pitää hyvinvointi-himmeli hetken hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on itse asiassa aika kookas maa. Yli tuhat kilometriä pitkä.
Ja sulle näsäviisastelija, tarkoitin tietenkin Suomenkokoisella maalla maamme väkilukua. Eiköhän tyhmempikin tiedä tuon.
Mutta minäpäs otinkin sulle uuden näkökulman jota et itse edes käsittänyt aiemmin. En näsäviisastellut. Sotepalvelut ovat monelta osin luonteeltaan lähipalveluita. Maantiede on silloin faktori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan samantien 50, niin saadaan enemmän maakuntajohtajien yms paikkoja!
Parempi 21 maakuntajohtajaa kuin yli 300 kunnanjohtajaa samalla palkalla ja virkamieskaartilla.
Nämä siis ovat kunnanjohtajien päälle.
Siis kuntien rahankäyttö ei taatusti vähene eikä niiden määräkään eli maakuntaverot sun muut tulee kaiken entisen lisäksi.
Tietenkin vähenee, kun suurin yksittäinen toimiala poistuu kunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi 21 maakuntajohtajaa kuin yli 300 kunnanjohtajaa samalla palkalla ja virkamieskaartilla.
Et kai ole niin vähä-älyinen että luulet että kunnat lopetetaan?
Maakunnat tulevat tuohon päälle.
Läänien hallinto päälle.
Ja vielä valtionhallinto.
Himmeli on valmis.
Se riittäisi hallitsemaan satojen miljoonien kansalaisten valtiota. 5,5 miljoonalle sierainparille se on kallista ylellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Puolet tuosta riittäisi, joo. Mutta jostakin on aloitettava. Elän toivossa, että uudistus saadaan nyt maaliin, ja että kymmenen seuraavan vuoden sisällä pari maakuntaa osoittautuu pienuuttaan elinkelvottomaksi ja yhdistetään naapuriinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuntien rahankäyttö ei taatusti vähene eikä niiden määräkään eli maakuntaverot sun muut tulee kaiken entisen lisäksi.
Olet ilmeisesti jossain tynnyrissä kasvanut jos tosissasi kuvittelet että poliitikot rupeaa spontaanisti tuhlaamaan vähemmän kuntalaistensa rahoja. Kyllä niille käyttöä keksitään. Muutenkin suurin osa kunnista tuhlaa jo nyt surutta paljon enemmän kuin tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet tuosta riittäisi, joo. Mutta jostakin on aloitettava. Elän toivossa, että uudistus saadaan nyt maaliin, ja että kymmenen seuraavan vuoden sisällä pari maakuntaa osoittautuu pienuuttaan elinkelvottomaksi ja yhdistetään naapuriinsa.
Suomessa on jotain 400 kuntaa ja niistä vähintään 300 on täysin turhia, pieniä ja ei pärjää omilla tuloillaan. Silti kuntien yhdistäminen on ollut totaalista tervanjuontia koska yhdistetyssä kunnassa ei ole tuplamäärää valtuustopaikkoja ja muita pönötyshommia kaikille poliitikoksihaluaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti jossain tynnyrissä kasvanut jos tosissasi kuvittelet että poliitikot rupeaa spontaanisti tuhlaamaan vähemmän kuntalaistensa rahoja. Kyllä niille käyttöä keksitään. Muutenkin suurin osa kunnista tuhlaa jo nyt surutta paljon enemmän kuin tienaa.
No sehän on sit kuntalaisten tahto jos äänestävät tuhlareita. Mitä urputat? Demokratia voittoon, kansa on puhunut ja pulinat pois.
Mutta käytäntö on kyllä ihan toista kuin propagandamanuskassasi. Suuri osa kunnista kiristää vyötä koko ajan ihan pääasiallisena toimimaan niin, että usein on vaikeuksia toteuttaa edes lakisääteiset palvelut kunnolla.
Voi vattu, ensin järkyttävä 18 maakunnan himmeli vaikka 5 - 6 olisi oikea määrä näin vähäväkiseen maahan. Mutta nyt kasvatetaan vielä määrä 21:een + Uudenmaan ja hussin erityisalueet. Me emme ole köyhiä emmekä kipeitä kun palkintovirkapaikkoja tarvitaan.