Päiväkodissa opettaja ei antanut lapselle lisää ruokaa
"kun sai jo niin ison annoksen"
Nolona lapsi meni malle paikalleen.
Jo pyytää lisää ja on nälkä, pitäisi liikaa saada.
Traumat tuollaisesta jää.
Kommentit (41)
Oletan että olet siellä päiväkodissa töissä, koska olit tilanteessa paikalla. Kysy siis siltä opettajalta, että miksi tällä lapselle ei annettu lisää ruokaa vaikka tuli pyytäämään. Jos taustalla on juurikin jotain vanhempien kanssa sovittua, niin sinunhan tulisi ilman muuta olla tietoinen tuosta sopimuksesta jos joskus annostelet ruokaa niille ryhmän lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Nälässä pito on lasun peruste.
Opettaja on immuuni lasuille, koska lasu voidaan tehdä vain perheestä.
Meidän 3v syö ihan järjettömiä määriä, päiväkodissa usein kertovat, että 3-5 annosta upposi lounaalla. En tiedä, minkä kokoisia ne annokset ovat, mutta syö tuo kotonakin mielestäni todella isoja määriä, aamiaisella syö järjestään enemmän mitä minä itse. Silti paino miinuskäyrällä ja on hoikempi mitä ikäisensä keskimäärin, liikkuu myös todella paljon, on koko ajan juoksemassa, hyppimässä jne. Ja on hän melko pitkäkin ikäisekseen. Tällä perusteella uskon hänen tarvitsevan tuon valtavan määrän ruokaa ja hermostuisin kyllä, jos päiväkodissa ei lisää saisi.
Olen kuitenkin ollut aikoinaan itsekin töissä lasten parissa ja tiedän, että niitä lapsia on enemmän, jotka syövät tavallisesti pieniä määriä, mutta sitten kun on jotain "herkkuruokaa" niin se nälkä on yllättäin pohjaton, ja jos näitä lapsia on 10, ei ole mitenkään mahdollista antaa kaikille niin paljon kuin haluaisivat.
Hieman tilannekohtaista siis, siitä tulisi kuitenkin huolehtia, että NÄLKÄ lähtee kaikilta, myös niiltä, jotka sitä ruokaa tarvitsevat enemmän. Täyteen sitä vatsaa ei kuitenkaan tarvitse, eikä ole hyväksikään syödä.
Ei päiväkodissa mitään opettajia ole. He ovat päiväkodin tätejä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 90-luvulla oli joo tätejä.
Mutta laki muuttui ja nykyään puhutaan varhaiskasvattajista tai varhaiskasvatuksen opettajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus 90-luvulla oli joo tätejä.
Mutta laki muuttui ja nykyään puhutaan varhaiskasvattajista tai varhaiskasvatuksen opettajista.
Sehän on täysi vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälässä pito on lasun peruste.
Opettaja on immuuni lasuille, koska lasu voidaan tehdä vain perheestä.
Lasu voidaan tehdä aina vain lapsesta ja syynä voi olla myös riittämätön viranomaistoiminta (esim. lapsi ei perheen yrityksistä huolimatta saa riittävää mielenterveyshoitoa tai lapsi pääsee karkuun toistuvasti sijoituspaikasta).
No voi kauheaa. Ville/Veera ei saa kahta lautasellista ruokaa. En minäkään saa meidän henkilöstöravintolassa. Saa otta lautasellisen ja jos santsaa, niin maksaa lisää. Näin pidetään hinnat kohtuullisena ja vähennetään hävikkiä.
Nykyään ei enää tunneta eikä opeteta lapsille kohtuuden käsitettä. Vaikka tekee mieli syödä paljon, se ei tarkoita sitä että toisen annoksen syöminen olisi oikeasti tarpeen tai hyväksi ihmiselle. Lapsen vatsa on nyrkin kokoinen. Kun se venytetään moninkertaiseksi jo pienenä ahmimalla, seuraukset voi nähdä viimeistään teini-ikää lähestyttäessä vaikka taaperona massaa ei vielä kertyisikään.
Näkeehän tämän kun katsoo ympärilleen missä tahansa julkisessa tilassa. Hirveä ylipaino kaikilla ja voivotellaan netissä, miten ”painonhallinta on vain niin vaikeaa ja ei se kuule ole niin yksinkertaista laihtua”.
En ole ikinä joutunut rajoittamaan lapsieni syömisiä(normaalipainoisia), enkä ymmärrä miksi päiväkodin henkilökunta niin tekee. Lapsi syö enemmän kasvukaudella ja vähemmän tasaisemman kasvun vaiheessa, eli ruokahalu luontaisestikin vaihtelee eri aikoina. Päiväkodissa syödyllä ruoalla ei lasta lihoteta, kyllä ongelma on siinä muualla syömisessä, jos painossa on ongelmaa.
Päiväkodin ruoka on vähäkalorista ja keskimääräistä kotiruokaa vähemmän proteiinia sisältävää, koska esim. maito on laskettu mukaan ravintosuositusten proteiinimäärään/per ruokailu. Näin ollen päiväkodin/koulun ruoka pitää nälkää esim. paljon liikkuvilla lapsilla huonosti verraten kodin aterioihin. Päiväkodin välipalat ovat ravinto-opillisesti heikkolaatuisia ja pitävät huonosti nälkää(esim. mehukeitto ja korppu tai lautasellinen muroja). Näin ollen omat lapseni ovat aina olleet hyvin nälkäisiä päiväkotipäivän/koulupäivän jälkeen vaikka syövätkin reippaasti.
Mitä jos me aikuiset itse koittaisimme toimia ja työskennellä jatkuvassa melussa ja vatsa kurnien nälkää? Ihme, jos lapset eivät pysty keskittymään.
Ahmivat lapset pitävät oikeasta ruoasta, jota ei kotona saa. Haluavat aina tupla-annoksen. Ei siinä mikään näkkileipä tilalle kelpaa, koska kyse ei ole nälästä.
Valitettavasti ruokaa joudutaan rajoittamaan, koska sitä ei yksinkertaisesti riitä.
Tehkää oikeaa ruokaa kotona. Oppivat syömään päiväkodissakin normaaleja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ryhmässä opettaja tekee tuota tämän tästä. Syynä on yleensä se, ettei lapsi ole puhutellut opettajaa oikein. On siis sanonut esim. "Sanna" tai pahimmillaan "Sanna-hoitaja", kun pitäisi aina sanoa "Sanna-opettaja".
Ap pistää lisää vettä myllyynsä
Pääpointti taisi ollakin se että miten tilanne hoidettiin. Lapsi nolostui ja häpesi sitä että oli pyytänyt lisää. Kyseessä oli lapsi joka huono syömään eli minusta olisi pitänyt kannustaa.
Viikonlopun jälkeen tosiaan monet lapset ovat todella nälkäisiä. Joku syyhän siihen on.
Monissa päiväkodeissa opettajat luulevat voivansa tehdä ihan mitä vain eikä kukaan puutu asiaan.
Kerrankin näin piiritilanteessa kun opettaja pakotti erityislapsen nousemaan seisomaan eli repi vaatteista, ja laulamaan synttärilaulua.
Eli pilasi hetken kaikilta kun lapsi huusi koko ajan.
Minä olen joskus sanonut ihan omalle lapselleni omassa kotona, että ei voi ottaa enää lisää ruokaa. Tilanne on ollut se, että kyseinen lapsi on jo syönyt paljon, ja kaikki eivät ole vielä saaneet ruokaa, ja minä arvioin jäljellä olevan ruoan riittävän juuri ja juuri myöhemmin tuleville ruokailijoille. Niissä tilanteissa olen käskenyt ottaa leipää. Yleensä tällaisissa tilanteissa lapsi vie lautasensa pois ja poistuu keittiöstä. Eli ei ollut enää varsinaisesti nälkä, mutta olisi tehnyt mieli vielä vähän lisää sitä suosikkiruokaansa.
Nyt, kun ruokailijoita on vähemmän, olen tehnyt niitä poikien suosikkiruokia saman määrän kuin ennenkin, joten pojat saavat syödä niin paljon kuin haluavat. Syövätkin parilla kerralla enemmän kuin olen aikaisemmin antanut syödä, mutta sitten se määrä tasaantuu siihen, minkä verran söivät silloin kun isotsiskotikin olivat kotona.
Eli olen huomannut, että jos lapsi saa kokeilla itse ne omat rajansa sen syömisen suhteen, he kyllä oppivat syömään sitä herkkuruokaakin kohtuullisen määrän.
Tässä on avainsana lisää. Eli on saanut ruokaa samanverran kuin muutkin. Joskus herkkuruokaa syö yli tarpeiden. Suomalaine lapsi ei nykyään nälkään näänny.
Meidän ryhmässä opettaja tekee tuota tämän tästä. Syynä on yleensä se, ettei lapsi ole puhutellut opettajaa oikein. On siis sanonut esim. "Sanna" tai pahimmillaan "Sanna-hoitaja", kun pitäisi aina sanoa "Sanna-opettaja".