Annetaanko rintavauvalle lisäksi vettä näin kuumalla?
Vai riittääkö pelkkä rintamaito??? Tuli vain mieleen, kun pitäisi itse muistaa juoda niin hirveesti. Odottelen siis vauvaa vasta syntyväksi ja edellisestä kerrasta on niin kauan että minua voikin jo verrata ensikertalaiseen...! Nyt rv36+2
Kommentit (17)
Itse olen saanut neuvoja, että annetaan vettä. Tosin tämä oli jo eläkkeellä oleva lastenhoitaja. Netistä olen lukenut, että ei saisi antaa, jotta imetys ei häiriinny.
Kysyin helteiden alkaessa neuvolasta, onko jotain syytä olemassa, minkä vuoksi vauvalle ei suositeltaisi vettä, ja nainen katsoi minua hetken pitkää, kysyi onko ensimmäinen lapsi, johon totesin, että toinen, mutta edellinen syntyi talvella, joten ei tarvinnut miettiä tällaisia...Vastasi, että tottakai voi antaa vettä.
Tällä viikolla käydessä olikin sitten taas jo vakituinen neuvolatätimme, joka kyllä näki vesipullon hoitolaukussa, mutta ei siihen kommentoinut mitään. Sanoi vain käynnin loppupuolella, että rintaa voi antaa silloin tällöin, vaikka lapsi ei olisi nälkäinen, mutta janojuomaksi. Eli vakituinen neuvoltätimme oli hieman vastaan, mutta tuskinpa siis kovin vaarallista veden antaminen hänenkään mielestä oli, koska ei sen kummemmin asiaan puuttunut. Sinänsä tuo ei ollut minulleyllätys, että vakkaritäti hieman vierastaa vesipulloa, on hyvin imetysmyönteinen ihminen :)
Itse ajattelen, että eipä siitä suurta vahinkoakaan ole. Meillä annettu vettä tarvittaessa. Kun vauvalla ei ole nälkä, ei suostu imemään rintaa, mutta myös toisinpäin, kun vauvalla ei ole jano, vaikka niin oltaisiin luultu, ei suostu juomaan vettä. Pitää kyllä tuttiosaa suussa ja on juovinaan, mutta mitta-asteikko pullon kyljessä kertoo, että pisaraakaan ei ole juonut :)
Ja tosiaankaan, mitään suuren suuria nuo vesimäärät eivät ole olleet, mitä juonut. Kaikina päivinä ei edes olla annettu, vain silloin, kun on näyttänyt janoiselta/ollut kuumissaan. Varsinkin kun on kuumissaan, on imettäminen ollut hieman hankalampaakin, koska vauvalla tulee vielä kuumempi, kun ottaa syliin (aina ei olla kotona, että voisi mennä makuulle, vaan otettava syliin), ja sitten ei imemistä ole tullut yhtään mitään. Tällöin vesihuikka on auttanut, onpa saattanut siitä hetken päästä innostua syömäänkin, kun pahin jano talttunut jo vedellä.
Ja saman verran on imenyt maitoa/yhtä usein, kuin ennen vesipulloakin. Eli mitään hylkimistä rintaa kohtaan lapselle ei ole tullut, kuten jossakin kerrotaan.
Mutta tämä vain minun kokemukseni, ja taitaa olla makukysymys, antaako vettä vai ei, meillä todettu hyväksi ratkaisuksi, jonkun toisen lapsen kohdalla voi olla huono valinta.
Kyllä helteillä kannattais kokeilla antaa ihan vettäkin. Äidinmaito on vauvalle kuitenkin sen verran täyttävää, ettei jaksa sitä hyvin paljon enempää tankkailla. meillä yleensä yön jäkeen on vaippa aivan täynnä pissaa, mutta viime yön jäljiltä niin vähän, että ihan huolestutti. joku tais joskus kirjoitellakin palstalla, että lapsi oksentaa maitoa, että sais janoonsa tankattua lisää tilalle. Se on sitten eri juttu, huoliiko vauva vettä.
täysimetetylle vauvalle ei tule antaa vettä vaikka olisi millaiset helteet. Tarjoaa vain useammin rintaa.
Jokakesäinen myrsky vesilasissa - vai pitäisikö sanoa tuttipullossa -
puhkeaa hiekkalaatikolla ja neuvoloissa, kun hellekausi iskee. Tarvitseeko
vauva vesipullonsa, kuten varsinkin isoäiti- ja anoppi-ikäiset ovat
oppineet, vai pitääkö päinvastoin pulloa kaikissa muodoissa karttaa
täysimetyksen etuihin vedoten?
Maailman terveysjärjestö WHO ja Suomen sosiaali- ja terveysministeriö
suosittelevat, että vauvat saavat ensimmäisen kuuden kuukauden aikana vain
äidinmaitoa. Vesi on tarpeetonta, ja voi häiritä täysimetystä. Imetetty
vauva ei tarvitse vesilisää helteillä, ei autiomaissa eikä trooppisissa
oloissa: vauva osaa itse säädellä imemistään tarpeen mukaan, jos hänellä on
pääsy rinnalle halutessaan, ja äidinmaidosta on 90 % vettä. Lopussa
kymmeneksessä on lisäksi sopivassa suhteessa sokeria ja hivenaineita
pitämään vauva virkeänä.
Äidinmaidon kohdalla ei ole riskiä siitä, että vauva janoissaan saisi myös
liikaa ravintoa. Isoäidit ja anopit ovat kuitenkin osittain oikeassa: jos
vauvan ravinnosta suurin osa on äidinmaidonkorviketta, vesipullo voi olla
tarpeen.
Suomalainen imetysjärjestö Imetyksen tuki ry muistuttaa imettäviä äitejä
kesähelteillä siitä, että omasta nestetankkauksesta on pidettävä erityisen
tarkasti huolta. Äidinmaito on luonnon täydellinen janojuoma, mutta tyhjästä
ei sitäkään nyhjäistä.
Julkaisuvapaa
5.7.2006
Imetyksen tuki ry
Tissivauvalle ei pitäisi vettä juottaa. Rintamaito muuttuu olosuhteiden mukaan, helteellä siis on litkumpaa " janojuomaa" jne. Näin hyvin meidät ihmiset on suunniteltu! :) Vedestä menee turhaan natrium-kalium tasapaino vauvelilla vaan sekaisin. Korvike sensijaan on aina sitä samaa, joten on turhan tuhtia janojuomaksi, eli korvikevauvoille pitää vettä helteellä antaa.
Varsinainen syy siihen, miksi täysimetetylle vauvalle ei suositella vettä janojuomaksi ei ole tuttipullon käyttö. Syynä on se, että vesi sekoittaa vauvan elektrolyyttitasapainoa, eli " laimentaa" elimistön nesteitä.
Luonto on hoitanut tämän asian siten, että äidin elimistö reagoi helteeseen (sillä äiti on siellä missä vauvakin, ja jos äidillä on kuuma, vauvallakin on) ja tuottaa laimeampaa maitoa helteillä. Maito muuttuu siis " janojuomamaisemmaksi" , mutta se ravitsee edelleen hyvin ja pitemmällä imetyskerralla muuttuu rasvaiseksi kuten ennenkin. Luonnollisesti äidin pitää juoda paljon ja huolehtia omasta nestetasapainostaan.
Vettä suositellaan janojuomaksi korvikevauvoille, koska korvike on aina samanlaista, oli helle tai ei. Ja helteellä vauvankin elimistö luonnollisesti kaipaa enemmän nesteitä.
Siinäpä se kysymys tulikin. Tuolla toisaalla jo kyselin samaa eli jos vauva ei huoli vettä (" tuttipullo/nokkamukiongelma" ), niin riittääkö maito janojuomaksi myös " soselapselle" ?
...ei ennen näitä helteitä koskaan huolinut vettä pullosta. Nyt on aika hyvin ottanut, lisäksi kyllä tissiäkin menee saman verran kuin ennenkin helteitä. Myös soseita menee niin paljon, kuin vaan antaa. Tiettykään en mitään 10 purkkia päivässä anna, sen verran vaan, että pysyy tyytyväisenä. Vauvasta oikein näkee, että se kitisee enemmän, jos ei oo saanut kunnolla ruokaa. Siis heti pian tissittelyn jälkeenkin palaa mieli jo soseen pariin.
Olen antanut pojallemme vettä 3,5kk iässä kun aloitin kiinteät ja muistaakseni jo ennen sitä, silloin toki keitin veden. Imetin 6,5kk. Vesi ei vaikuttanut mitenkään imetykseen.
Näin kesä kuumalla vauva voi mielellään ottaa huikat haaleeta vettä. Toki ihan pienten vauvojen kanssa voi kostuttaa huulia vedellä vähäsen. Ei niinkään juottaa. Näin minua on neuvottu.
tiedä nyt noista tutkimuksista, että miksi ihmeessä vettä ei voisi täysimetetylle vauvalle antaa? Vesi on kuitenkin vain vettä ja aina terveellistä. Luulisi, että tällaisilla helteillä ei edes äidinmaito muuntaudu niin vetiseksi, että se veden korvaisi.
No täysimettävä ystäväni ainakin antaa vettä imetyksen lisäksi. Muuten saisi olla kuulemma kaiken aikaa tissiä tarjoamassa vauvan janoon. Ja kun lapsi nälkäänsäkkin syö parin tunnin välein, niin on siihen janoon hyvä antaa edes jotain muuta...kai?
Enpä usko, että veden antaminen ainakaan haitaksi olisi. Jotenki tää hössötys vaan ton imetyksen ympärillä on mennyt niin sairaaksi.
Itse olen 3 kesä lapsen äiti ja mielestäni lapsen tulee saada pieniä määriä vettä koska, ajattele itse juovasi lämmintä maitoa 30 asteen kuumuudessa veisikö se sinun janosi?? Kuitenkin pitää ajatella kuinka suuri osa ihmisestä on vettä. Tietenkin rajallisissa määrin ja syömisen jälkeen antaa tuo vesi tippa eii ennen normaalia syömistä vaikka meillä ei tuo veden anto ei ole häirinnyt normaalia ruokailua yhtään vaan poika on ikomielin hörpännyt tipan vettä ennen unia. Mutta kuten sanonta on jokainen taaplaa tyylillään mutta kannattaa ensin ajatella miltä se sinusta itsestä vaikuttaa.
jessus! Vesi on haitaksi, lukekaa ketjua alempana!
Milla-79:
tiedä nyt noista tutkimuksista, että miksi ihmeessä vettä ei voisi täysimetetylle vauvalle antaa? Vesi on kuitenkin vain vettä ja aina terveellistä. Luulisi, että tällaisilla helteillä ei edes äidinmaito muuntaudu niin vetiseksi, että se veden korvaisi.No täysimettävä ystäväni ainakin antaa vettä imetyksen lisäksi. Muuten saisi olla kuulemma kaiken aikaa tissiä tarjoamassa vauvan janoon. Ja kun lapsi nälkäänsäkkin syö parin tunnin välein, niin on siihen janoon hyvä antaa edes jotain muuta...kai?
Enpä usko, että veden antaminen ainakaan haitaksi olisi. Jotenki tää hössötys vaan ton imetyksen ympärillä on mennyt niin sairaaksi.
sanoa, että lapsi ei ole täysimetyksellä, jos satunnaisesti saa vettä ?
Eli alan käyttämään termiä, että lapseni on " Predominant breastfeeding" , eli enimmäkseen imetetty, niin ketään täysimettäjä ei suutu, kun lapseni saa noin 10-20 milliä vettä satunnaisesti, ei edes joka pvä, vaan silloin kun ei rintaa huoli, mutta kostuketta suuhunsa tarvitsee.
Ja olen edelleen sitä mieltä, että jokaine tekee tavallaan, toinen neuvolatäti oli paikkakunnallamme sitä mieltä, että tottakai voi antaa, toinenkaan ei huomauttanut mitään vesipullosta, vaikka sen näkikin. Luulisi, jos on kovinkin vaarallista lapselle, että täti olisi jotain sanonut ???
" Mitä on täysimetys?
Täysimetys tarkoittaa sitä, että vauva saa ravintonsa täysin äidin rinnasta. Tieteellisiä tutkimuksia arvioidessa Maailman terveysjärjestö
WHO käyttää termiä " täysimetys" (exclusive breastfeeding), kun vauva
ei saa mitään muuta ruokaa tai juomaa, ei edes lypsettyä äidinmaitoa - mutta voi saada tarvittavat ravintolisät kuten vitamiinit tai lääkkeet. " Predominant breastfeeding" eli enimmäkseen imetetty vauva saa pääasialliseksi ravinnokseen rintamaitoa, mutta sen lisäksi vettä tai vesipohjaisia juomia tai esimerkiksi hedelmämehuja.
Tavallisen imettävän äidin ei tarvitse ajatella asiaa tieteellisellä tarkkuudella. Vauvaansa voi pitää terveellisyyden, turvallisuuden ja helppouden kannalta täysimetettynä, vaikka tämä olisikin saanut synnytyssairaalassa pieniä lisämaitoannoksia tai satunnaisesti korviketta pullosta. Tosin imetyksen ja äidinmaidon vaikutuksiin vauvan suolistossa ja elimistössä saattavat vaikuttaa jo ensimmäiset, pienet määrät " vierasta ainetta" . "
lähde:Imetysuutiset -lehdessä, julkaisija Imetyksen tuki ry, nro 2/2004
tiesitkö, että aikuisillekin ihmisille suositellaan, että helteellä juodaan jotain muuta kuin pelkkää vettä? Nimittäin hikoilun myötä elimistöstä poistuu suoloja ym., jotka pitäisi korvata. Rintavauvalla ne korvautuvat maidolla, mitenkäs sinulla itselläsi? Suosittelenkin juomaan kivennäisvesiä, yrittiteetä ym. Juoman on myös parempi olla haaleaa kuin kylmää, sillä kylmä neste ei ehdi imeytymään elimistöön niin hyvin. Aurinkoista heinäkuun jatkoa!
Ottaakohan imetystuki ry ja ne jotka levittää tommosta väärää tietoa lapsen nesteen tarpeesta vastuun sairaalaan nesteytykseen viedyistä vauvoista. Järki käteen liian innokkaille imettäjille ja vettä lapselle.
Itse annoin viime kesänä (nyt pian vuoden täyttävälle) pojallemme välillä hörppyjä vettä. En kuitenkaan nesteytyksen takia. Syy oli se että poika pulautteli todella paljon ja miettikääpä millaiseksi muuttuu suussa jo kerran mahassa käynyt maito 30 asteen helteellä. Eipä poika noista vesistä juuri mitään niellyt vaan lähinnä tuli muhivaa maitoa huuhdeltua pois suusta. Helteiden mentyä ohi annoin seuraavan kerran vettä vasta joskus puolivuotiaana ruoan kanssa.
Olen imettänyt vaan useammin. Meillä ei edes huolita vettä.