Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä lapset yksin pihalle?

Vierailija
04.06.2020 |

Luin tuossa yhden blogistin kirjausta, miten hänen 2 vuotias ja onko toinen 5-vuotias, leikkivät jatkuvasti yksin mökin pihalla. Hän voi tällöin tehdä "hommia" itsekseen rauhassa. En enää ihmettele, miksi noita pieniä välillä kaivoonkin tippuu. Onko tämä normaalia nykyisin lykätä tuon ikäiset keskenään pihalle pois häiritsemästä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä aidatulla kotipihalla saanut olla yksin siinä 4-5-vuotiaana, mutta mökillä vasta vähän vanhempana, sitten kun ymmärtää että rantaan ei saa mennä yksin.

Vierailija
2/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä päästäisi noin pieniä yksin pihalle. Toki riippuu vähän lapsestakin. Se 5-vuotias voi hyvinkin jo osata olla itsekseen pihalla jos on luotettava ja säännöt on sovittu mutta tuon ikäisen vastuulle ei voi laittaa pienempää lasta. Meillä on naapurissa perhe jossa 3 ja 6-vuotiaat pojat ja ovat nyt tänä keväänä saaneet luvan tulla keskenään leikkipuistoon. Heidän takapiha siis rajoittuu tuohon puistoon eli pääsevät sinne turvallisesti. Ongelmana vaan on että aina kun ovat puistossa ilman vanhempia niin molemmat pojat kiroilevat, puhuvat muutenkin rumia, eivät odota vuoroaan vaan etuilevat yms. Me muut aikuiset joudumme aina puuttumaan näiden poikien touhuun kun ovat puistossa ilman vanhempaa. Selvästikään edes 6-vuotias ei ole vielä valmis leikkimään pihalla ilman aikuisen valvontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästin lapset ensimmäistä kertaa yksin (tai no, yhdessä) ulos kun olivat 6v ja 5v. Kyseessä ison kaupungin keskusta ja rauhallinen sisäpiha.

Vierailija
4/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin kyllä enemmän outona jos 5v ei osaisi leikkiä rauhassa. Ei lasten hankkimisen tarkoitus ole ruveta 24h salapoliisiksi. Lapsiin täytyy myös luottaa. Jos mökillä on ranta niin en itse ehkä uskaltaisi päästää mutta omakotitalon pihalla saavat meillä lapset olla ihan vapaasti. Ja hyvä niin, myös lapset tarvitsevat omaa aikaa ilman aikuisia

Vierailija
5/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä asuu.........Helsingissä ehkä 25-vuotiaana voisi jättää yksin ulos

Vierailija
6/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin itse päästää tuon ikäiset ulos keskenään meidän mökillä kun ei ole rantaa ja kaivokin on kunnolla suljettu. Mutta samaa olen miettinyt, että milloinhan lapsen voi kaupungissa päästää yksin ulos. Tuntuu tällä hetkellä siltä, ettei koskaan. 

Vierailija
7/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kyllä enemmän outona jos 5v ei osaisi leikkiä rauhassa. Ei lasten hankkimisen tarkoitus ole ruveta 24h salapoliisiksi. Lapsiin täytyy myös luottaa. Jos mökillä on ranta niin en itse ehkä uskaltaisi päästää mutta omakotitalon pihalla saavat meillä lapset olla ihan vapaasti. Ja hyvä niin, myös lapset tarvitsevat omaa aikaa ilman aikuisia

Lisään vielä, että meillä ei siis ole naapureita tai mitään muuta tietä kuin oma metsätie. Taajamassa täytyy miettiä sitten enemmän

Vierailija
8/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-v

Vierailija
9/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 4v, sain olla pihapiirissä KAVEREIDEN KANSSA enkä SAANUT MENNÄ AUTOTIEN YLI.

Vierailija
10/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin 4v, sain olla pihapiirissä KAVEREIDEN KANSSA enkä SAANUT MENNÄ AUTOTIEN YLI.

Toisaalta pihapiiri oli iso ja leikkiä kyllä mahtui.

Ja muutenkin karkasin ensimmäisen kerran 5v:nä kaverin kanssa, mutta en kauas ja palattiin sitten takaisin "jännältä seikkailulta"

Vierailija
11/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä asuu.........Helsingissä ehkä 25-vuotiaana voisi jättää yksin ulos

Riippuu ehkä sijainnista. Omat lapseni päästin tosiaan Helsingin keskustassa 5v ja 6v sisäpihalle leikkimään, piha on kivan kokoinen ja suojaisa. Jos vieressä menisi heti iso autotie niin en ehkä olisi päästänyt vielä noin pienenä. Pihalta saivat lähteä läheiseen puistoon (ei autotien ylitystä) kun esikoinen oli koulussa.

T. Nro 3

Vierailija
12/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tervettä luottaa omaan lapseen. Vastuuta voi antaa vuosi vuodelta enemmän. Pitää kuitenkin muistaa, että 5v ikäisen lapsen (yleensä) äly ei ole tarpeeksi kehittynyt, jotta se voisi ajatella loogisesti, mitä mistäkin asioista seuraa. Ensimmäisen kerran, kun ulos yksin kavereiden kanssa päästää, kannattaa puhua näiden kavereiden vanhempien kanssa.

Vierailija
13/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on olleet 3v asti yksin ulkona.

Vierailija
14/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on olleet 3v asti yksin ulkona.

Etkö ole pelännyt että laittaa vaikka jotain suuhunsa ja tukehtuu? Harhailee pihalta jonkun perässä pois? Kidnapataan? Hukkuu sadevesiämpäriin?

Vierailija
15/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja 2- vuotias hänelle vahdittavaksi?

Vierailija
16/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön rauhallisella pihalla (päättyvä tie) olen antanut olla 5,5-vuotiaasta asti itsekseen. 6-vuotiaana alkoi harjoittelemaan kotiintuloa eskarista, jonne matkaa 300m, ja vieressä olevaan puistoon menoa. Nyt 7-vuotiaana huitelee lähialueella kavereiden kanssa oman mielensä mukaan, hyvin on pärjännyt. :) Välillä soittaa ja kertoo kuulumisia, tulee sisään syömään jne.

Varmasti riippuu lapsesta ja siitä, miten tämä pärjää missäkin tilanteissa.

Vierailija
17/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pihoja ja pihoja. Mun pienet lapset on paremmassa valvonnassa omalla takapihalla jos puuhailen olkkarissa kuin leikkihuoneessa jos olen itse työhuoneessa. Eka on tuomittavaa, toka ei. Sitä paitsi onhan niitä hommia pihallakin, ettei vaan niitä tekisi?

Muistelen että 3v+ on saaneet olla omalla tahapihalla.

Eikä ole kannettomia kaivoja, sadevesiämpäreitä, ja kidnappaajienkin todennäköisyys on aika ohut pihalla jota ympäröi metsä ja naapurin eläkeläispariskunnan piha.

Vierailija
18/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pihoja ja pihoja. Mun pienet lapset on paremmassa valvonnassa omalla takapihalla jos puuhailen olkkarissa kuin leikkihuoneessa jos olen itse työhuoneessa. Eka on tuomittavaa, toka ei. Sitä paitsi onhan niitä hommia pihallakin, ettei vaan niitä tekisi?

Eikä ole kannettomia kaivoja, sadevesiämpäreitä, ja kidnappaajienkin todennäköisyys on aika ohut pihalla jota ympäröi metsä ja naapurin eläkeläispariskunnan piha.

Meren rannalla, metsän keskellä ilman aitoja 2 v ja 5 v keskenään? Miksi lapsia tehdään jos ollaan niitä muka kotona hoitamassa ja hoitaminen on tällaista? Kyllä musta nuo on aivan liian nuoria. Ei kai niitä ketään kaappaa, mutta käärme voi purra, ampiainen pistää, mereen ja ojaan voi tippua, isompi haava voi tulla ja päähänkin kolhu (ihan jostain typeristä vaarallisista leikeistä) jne jne

Mutta ehkä toisten mielestä pihalle voi laittaa kun kävelee. Aiemminhan tän blogistin vanhin hoiti näitä, kertoi jossain ja sitten alkoi selittelemään.

Vierailija
19/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meren rannalla, metsän keskellä ilman aitoja 2 v ja 5 v keskenään? Miksi lapsia tehdään jos ollaan niitä muka kotona hoitamassa ja hoitaminen on tällaista? Kyllä musta nuo on aivan liian nuoria. Ei kai niitä ketään kaappaa, mutta käärme voi purra, ampiainen pistää, mereen ja ojaan voi tippua, isompi haava voi tulla ja päähänkin kolhu (ihan jostain typeristä vaarallisista leikeistä) jne jne

Mutta ehkä toisten mielestä pihalle voi laittaa kun kävelee. Aiemminhan tän blogistin vanhin hoiti näitä, kertoi jossain ja sitten alkoi selittelemään.

Kas unohdit kertoa että tämä on kyykeskittymä meren rannassa, alussa huoletti vain kaivot 😉

Olen kyllä samaa mieltä, että lähtökohtaisesti 2v on aivan liian pieni ulkoilemaan yksin (ja 5v ei ole kenenkään valvoja). Mutta voin hyvin kuvitella skenaarion jossa rauhallinen 2v istuu hoidetulla nurmialueella mökin pihalla kaivottomassa ja merettömässä ympäristössä samalla kun äiti tiskaa ja katselee ikkunasta että lapsi pysyy tallessa ja hengissä.

Vierailija
20/20 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas unohdit kertoa että tämä on kyykeskittymä meren rannassa, alussa huoletti vain kaivot 😉

Olen kyllä samaa mieltä, että lähtökohtaisesti 2v on aivan liian pieni ulkoilemaan yksin (ja 5v ei ole kenenkään valvoja). Mutta voin hyvin kuvitella skenaarion jossa rauhallinen 2v istuu hoidetulla nurmialueella mökin pihalla kaivottomassa ja merettömässä ympäristössä samalla kun äiti tiskaa ja katselee ikkunasta että lapsi pysyy tallessa ja hengissä.

No tuo oli vain esimerkki tuo kaivo, merenranta siis kyseessä. Mä jotenkin mietin että vaikka tuonikäiset olisi sisällä toisessa huoneessa keskenään, niin aika paljon voi tapahtua.

Mihin sitä vanhempia ollenkaan tarvitaan kun voi 2-vuotiaan laittaa pihalle 5-vuotiaan kanssa?