Saako kiviä ottaa matkamuistoksi matkoilta
Kommentit (7)
Teoriassa ei. Käytännössä tuskin ketään kiinnostaa. Vie tilalle toinen kivi niin sitten on haittaa vähemmän.
Mä olen ollut vain parissa paikassa, jossa se on ollut suoraan kiellettyä. Kyllä minulle aina muutama kivi reissusta mukaan tarttuu. Viimeksi otin pari kiveä Thamesin pohjasta.
Riippunee myös mistä kiviä keräät. Esim. Coloseumista jos alat irrottelemaan, niin voi tulla sanomista. Itse poimin laavakiven Islannin luonnosta, joten mahdollisuus kiinnijäämiseen oli marginaalinen.
Riippuu paikasta. Kannattaa selvittää.
Jotkut maat kieltävät antiikkiesineiden viennin, jotkut taas luonnonsuojelualueilta peräisin olevan, joten sen kanssa pitä olla tarkka, tai voi joutua selittämään tullissa mistä se kivi on.
Tosialta Suomeen ei saa tuoa kasviperäistä ainesta EU- (tai ETA-) maiden kulkopuolelta joten kivien pitää olla 100% puhtaita kaikesta elävästä.
Mulla on tapana ottaa eri maista hiekkaa mukaan. Laitan niitä pulloihin koristeiksi ja kirjoitan kylkeen mistä maasta se on. Myös kiviä ja simpukoita olen joskus tuonut..
Monesti käsimatkatavaroissa ja muutaman kerran ruumassa olevassa laukussa. Usein käsimatkatavaroissa laukku avataan hihnalla mutta koskaan ei ole ollut ongelmia.
Ei saa.