Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö, vierashuoneen menetys

Konttorirotta
04.06.2020 |

Olen ollut jo 3 kk etätyössä kotonani työnantajan komentamana. Nyt on alkanut nyppiä tämä omien kotineliömetrien menetys työpisteelle. Minulla on pieni vierashuone, jossa levitettävä vuodesohva ja klaffipöytä. Olen paitsi majoittanut vieraita, niin käyttänyt pöytää harrastuksiini; ompeluun ja muuhunkin käsityöhön, piirtämiseen jne. Kumpaakaan en nyt voi tehdä. Pöydällä nököttää työpiste näyttöineen (välttämättömät), näpistö jne. eikä vuodesohvaa mahdu edes avaamaan.

Kysyin esimieheltä, voisinko palata jo toimistolle. Tämä ei kuulemma käy, koska osa porukasta tekee hommia, jossa toimistallaolo on välttämätöntä ja tiloissa eivät kaikki mahdu työskentelemään turvaetäisyyksillä.

Toki ymmärrän, että pandemia tuli yllättäen, eikä siihen oltu varauduttu. Kaikkien pitää myös yksilötasolla joustaa. Mutta silti ihmettelen, ettei näitä menneitä ja tulevia kuukausia olla käytetty tulevaan varautumiseen. Siinä missä kaupan alalla työnantajat ovat ripeästi järjestäneet suojapleksejä myyjien suojaksi, kampaajalla ja autokorjaamossa odotustiloja oli muokattu väljemmisksi ja koulut tekivät 2 vko harjoituksen normaaliin palaamisesta, niin oma työnantajani seisoo tumput suorana ja olettaa, että työntekijät jatkavat tarvittaessa etätyötä kotona ja käyttävät siten omia neliömetrejään työpisteisiin, jos pandemia jatkuu.

Voiko tämä oikeasti mennä näin? Etätyökomennus on tällä erää 31.8. asti.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säälipisteitä.

Meillä kolme teiniä ja vanhemmat kotona ja tehdään etätöitä kuin sillit tynnyrissä ja tätä on kestänyt yli 2kk. Jopa saunaa ja autoa ollaan käytetty työtilana, kun teinit nahistekevat. Puuttuu vain leikki-ikäiset lapset, jotka huutavat pyllyn pyyhintään kesken tärkeän palaverin, niin kuin työkaverilla.

Oma huone etätöissä on jo luksusta.

Vierailija
22/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset valittaa kotonaolosta, kun samaan aikaan toiset vaikka maksaisivat siitä, että saisi jäädä kotiin ja välttää ihmiskontakteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap. jotain suhteellisuuden tajua. On hyvä, että sulla on edes töitä, kun lähes satatuhatta on lomautettu tai irtisanottu ja jää tyhjän päälle, kun korvaukset ovat viivästyneet.

Ja entä ne jotka ova koronan eturintamalla töissä, että sinäkin saat ruokaa syödäkseen, terv.hoidossa, kaupan alalla, pelastustehtävissä ja koskaan ei tiedä tuövuoron päätyttyä onko sairastunut tai edes hengissä, niin kuin poliiseilla.

Ja sinulla sentään oma työhuone.

Vierailija
24/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri keittiönpöydällä, illaksi kiinni. Mies toisesa huoneessa läppärin kanssa.

Teini omassa huoneessa koneellaan, on kotimodeemi lujilla. Onneksi on tulossa valokuitu.

Vierailija
25/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sinä sitä vierashuonetta nyt korona-aikana edes tarvitset? Taitaa olla provoilija taas liikkeellä.

Vierailija
26/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo ainakin sanottu, että tästä etätyöstä tahdotaan "uusi normaali" eli toimistolle ei enää edes toivota ihmisten palaavan entisessä määrin. Tämä on mun mielestä aika ahdistavaa, koska kyllä itselleni ainakin merkkaa ne työkaverit aika paljon ja jos jää sosiaaliset kontaktit heihin tämänkin jälkeen vähäisiksi, niin kyllä sitä pää hajoaa. Puhumattakaan siitä, että työt kärsii kun puuttuu ne spontaanit käytäväkeskustelut ja puoli vahingossa kuullut jutut.

Onkohan näin. Moni ylireagoi jossain vaiheessa ja ajatteli näin, mutta tuskin tuo on koko totuus, kun päästään syksyyn jollei toista aaltoa tule.

Viime kädessä oma esimies ja yrityksen toimari päättävät etätyölinjauksen.

Vierailija
27/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo ainakin sanottu, että tästä etätyöstä tahdotaan "uusi normaali" eli toimistolle ei enää edes toivota ihmisten palaavan entisessä määrin. Tämä on mun mielestä aika ahdistavaa, koska kyllä itselleni ainakin merkkaa ne työkaverit aika paljon ja jos jää sosiaaliset kontaktit heihin tämänkin jälkeen vähäisiksi, niin kyllä sitä pää hajoaa. Puhumattakaan siitä, että työt kärsii kun puuttuu ne spontaanit käytäväkeskustelut ja puoli vahingossa kuullut jutut.

Onkohan näin. Moni ylireagoi jossain vaiheessa ja ajatteli näin, mutta tuskin tuo on koko totuus, kun päästään syksyyn jollei toista aaltoa tule.

Meillä on linjattu etätöiden jatkuvan 30.9. saakka. Toimistolla on pakko jonkun käydä kerran viikkoon mutta me käydään vuoron perään, itse olen käynyt n. kerran kuussa tekemässä työpäivän. Kyllä meillä ainakin pomot on innoissaan, kaikki työt hoituu ja on juurikin keskusteltu siitä, miksi pitää ajaa pitkienkin matkojen takaa työpaikalle, istumaan omaan huoneeseen ja tekemään se työ minkä jokainen on nyt tehnyt kotona. Kaikki on hoitunut, kukaan ei ole sairastunut meillä. Saikut on itse asiassa vähentyneet kun jonain päivänä työt voi tehdä vähän vasemmalla kädellä vaikka olisi jonkun verran sairaskin.

Vierailija
28/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt melkein koko viikon terassilla. Siirtynen mökille jossain vaiheessa. Kivempaa rämä on kyin toimistolla. Ihana vapaus.

Vierailija
29/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhenvähennyksellä ei ole merkitystä, jos ei ole rutkasti muita vähennyksiä, se ei ylitä omavastuun rajaa. Olen tehnyt etätyötä yli 10 vuotta, ja työpaikalla satunnaisesti (pakko)käynti on nykyään ahdistavaa. Olen päivän aikana eri kokoonpanoissa työkavereitten kanssa sähköisin välinein, mutta livetapaamisia en enää kaipaa. Jos joku työkaveri on ystäväni, tapaan häntä muuten.

Vierailija
30/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ilmeisesti tilanteeni on paljon parempi, kuin monen muun ja kitisen liian pienestä.

Kuten kirjoitin, niin ymmärrän, että tilanne tuli puskista ja kaikkien tulisi joustaa. Se, mitä minä haluaisin nyt nähdä, on meidän toimitiloista vastaavan tiimin joku suunnitelma tai visio, miten meidän konttorista muokattaisiin sellainen, että siellä voisivat kaikki halukkaat käydä töissä turvaetäisyyksiä noudattaen deadlinea 31.8. ajatellen. Se vaatisi varmasti tilojen uudelleenjärjestelyjä, esim. niitä pleksejä työpisteiden väliin, ehkä lisätilan hankkimista. Joku sovellus, josta näet, onko tilaa. Kysely, kuinka moni on halukas jatkamaan etätöissä vapaaehtoisesti.

Mistään tällaisesta ei ole tietoa. On vain käsidesipullo kahvihuoneen pöydällä.

Minusta nämä kuukaudet olisi voinut käyttää varautumiseen. Mutta tätä ei tehdä, kun on luotto siihen, että aina voidaan määrätä työntekijät etätöihin.

Vierailija
31/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pääsi onneksi ulkomailta Suomeen viime tingassa ja meillä on tilaa niin kotona kuin mökillä tehdä etätöitä mukavasti. Miehen työkaveri sen sijaan jäi perheineen sinne ulkomaille ja koska siellä toimistolle ei saa mennä ja lapset on edelleen etäopetuksessa kotona, perheenisän ainoa suht rauhallinen paikka tehdä töitä on talon kellari 😀

Vierailija
32/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös etätöistä ole saatu valtavan hyviä kokemuksia, eikä työn tehokkuus ole mihinkään kadonnut, vaikka pikkupomoja ei ole niskaan hengittämässä tai vahtimassa. Ja työntekijöiden hyvinvointi lisääntynyt.

Niin koulussa ja työelämässä etätyöt tulevat jäädäkseen, ainakin niillä jotka niin haluavat, sillä se lisää vapaa-aikaa ja hyvinvointia, kun työt tehdään tehokkaammin, kun häiriötekijöitä ei ole ja työmatkoihin käytetty aika jää vapaa-ajaksi. Ja perheet saavat olla enemmän toistensa seurassa.

Vierailija
33/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt aivan ymmärrä mitä se haittaa jos vierashuone on myös työhuone käytössä. Ei sinulla kuitenkaan ole koko aikaa yövieraita joten eikö ole hölmöä pitää yhtä huonetta varattuna vain siihen silloin tällöin käyvien yövieraiden majoitustarkoitukseen. Ja jos vieraita tulee niin ne työjutut voi siksi aikaa siivota muualle, vaikka omaan makuuhuoneeseen. Yleensä Yövieraat ovat kuitenkin käymässä viikonloppuisin kun isäntäväellä ei ole töitä.

Vierailija
34/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosia etätöissä osan viikosta ja ymmärrän ap:n tuskan. Inhotti kun työt valloittivat osan omasta kodistani hyvin näkyvällä ja tilaa vievällä tavalla. Keskeneräisten töiden vilkaisukin stressasi esim. illalla. Tavallaan et päässyt koskaan irti töistä, annoit koko elämäsi työlle. Oli siis kaikkea muutakin työhön liittyvää härpäkettä esillä kuin vain tietsikka, näppis ja iso näyttö.

Tulostelin omalla tulostimellani omaan laskuuni, mutta kun se rupesi vtuttamaan, etätulostin ja kävin sitten konttorilla tulostimella joka ilta, kun työpaikka oli suht lähellä. Eli tuli päivittäiset työmatkat etätyöhön varatun huoneen lisäksi.

Ja tosiaan hommaan oli valjastettu oma nettiyhteys ja yksi huone pöytineen, pahimmillaan parikin huonetta, kun visuaaliset työt piti levittää tarkasteltaviksi lattialle ison neukkarinpöydän sijaan.

Lisäksi inhosin etäpalavereita. Niissä osa oli hyvin läsnä, mutta osa puuhasi ihan omiaan. Kahden kesken vielä pystyy etäpalaverin järjestämään, kun molempien on pakko keskittyä itse asiaan.

Ja vielä etätyön syistä. Meillä etätyö oli vapaaehtoista, mutta käytännössä pakollista, kun työnantaja oli järjestänyt työpaikaksi vain ahtaan ja rauhattoman, meluisan avokonttorin.

Vierailija
35/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on linjattu etätöiden jatkuvan 30.9. saakka. Toimistolla on pakko jonkun käydä kerran viikkoon mutta me käydään vuoron perään, itse olen käynyt n. kerran kuussa tekemässä työpäivän. Kyllä meillä ainakin pomot on innoissaan, kaikki työt hoituu ja on juurikin keskusteltu siitä, miksi pitää ajaa pitkienkin matkojen takaa työpaikalle, istumaan omaan huoneeseen ja tekemään se työ minkä jokainen on nyt tehnyt kotona. Kaikki on hoitunut, kukaan ei ole sairastunut meillä. Saikut on itse asiassa vähentyneet kun jonain päivänä työt voi tehdä vähän vasemmalla kädellä vaikka olisi jonkun verran sairaskin.

Nuo sairaslomien ja työterv.hoidon käytön väheminen on kyllä ihmeellinen asia, kun joidenkin tutkimusten mukaan ovat vähentyneet yli puolella. Jostain syystä etätöissä eivät työntekijät sairastele.

Vierailija
36/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelukone on muuten mukava pitää esillä pöydällä, jos ompelee usein. Sen esille kaivaminen ja virittäminen lykkää helposti ompelutöihin tarttumista. Varsinkin jos sille pitää raivata erikseen tila.

Ihmiset, jotka eivät harrasta ompelua, eivät ymmärrä millään tätä. Jo pelkkä kankaan leikkaaminen vie valtavasti tilaa. Ja kotona se on melkein pakko tehdä lattialla, kun ammattilaiset leikkaavat aina pöydällä.

Vierailija
37/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut reilun vuoden suurimmaksi osaksi etätöissä ja siis minulle tämä homma sopii. Tästä syystä juuri uudessa kodissa kriteerinäkin oli oma työhuone. Ymmärrän kyllä muiden tuskan, koska tein aikanani aika monta päivää myös keittiönpöydän ääressä huonolla  ergonomialla ja aina ne kamat olivat jotenkin tiellä. En tykännyt mutta jotenkin selvittiin kun pakko oli.

AP:lle sanoisin että olet onnekas kun sinulla on oma huone jossa tehdä töitä. Jos kovasti haluat toimistolle, niin kysy pomoltasi voisitko istua tämän ajan jossakin toisessa paikassa? Meillä on toimistolle haluavia varten järjestetty työpisteet uusiksi niin että osa istuu tilapäisesti nyt "vieraalla" paikalla jotta turvallisuus säilyy. Kollega teki muutaman toimistopäivän niin että otti itselleen yhden neukkarin työtilaksi, koska tilassa oli jo muitakin henkilöitä. Koska palaverit ovat nyt joka tapauksessa etänä niin tämäkin onnistui ihan hyvin. Sopu sijaa antaa.

Vierailija
38/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo sairaslomien ja työterv.hoidon käytön väheminen on kyllä ihmeellinen asia, kun joidenkin tutkimusten mukaan ovat vähentyneet yli puolella. Jostain syystä etätöissä eivät työntekijät sairastele.

Totta kai infektiotaudit vähenee huomattavasti.

Vierailija
39/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompelukone on muuten mukava pitää esillä pöydällä, jos ompelee usein. Sen esille kaivaminen ja virittäminen lykkää helposti ompelutöihin tarttumista. Varsinkin jos sille pitää raivata erikseen tila.

Ihmiset, jotka eivät harrasta ompelua, eivät ymmärrä millään tätä. Jo pelkkä kankaan leikkaaminen vie valtavasti tilaa. Ja kotona se on melkein pakko tehdä lattialla, kun ammattilaiset leikkaavat aina pöydällä.

Nyt on kyse töiden teosta, ei ompeluharrastelusta.

Vierailija
40/40 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin vielä työelämässä, niin tekisin oikein mielelläni työni etänä.

Ole iloinen, että sinulla on mahdollisuus etätyöhön, moni tuli lomautetuksi, tai jopa irtisanottiin.

Kaikilla ei ole sitä ylimääräistä vierashuonetta ja etätyöt tehdään ruokapöydän ääressä, jossa saattoi samaan aikaan etäopiskella vielä perheen koululaisetkin.

Varmasti vielä sinne työpaikallekin pääset, nauti nyt, kun ei tarvitse aamulla sinne lähteä. Aika turhasta valitat.