Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytystapa-arvio milloin??? (kun esikoinen syntynyt sektiolla)

06.07.2006 |

Mieltäni jäi askarruttamaan kun aiemmin on puhuttu että synnytyssairaalassa käydään synnytystapa-arviossa n. 36rv paikkeilla kun esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla.

Nyt oma neuvolahoitajani on lomalla ja sijainen totesi viime neuvolakäynnillä että laitetaan aika lääkärille ja vasta sitten katsotaan lähetettä synnytyssairaalaan...

Lääkäriaika on rv 36+4 ja jos vasta sen jälkeen laitetaan synnytyssairaalaan lähetettä ja he lähettävät kutsua kotiin... mahtanee venähtää arvio melko lähelle laskettua aikaa...

Mietinkin nyt että onko tämä sijainen mahdollisesti ajattelemattaan laittanut ajan liian myöhälle vai kuinka noita arvioita on tapana tehdä??

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen...

MrsKole 33+6

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerrottiin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä, että ensimmäisen lapsen sektion vuoksi synnytystapa-arviointi tehdään raskausviikolla 36. Nyt sitten viikolla 34 sain jo neuvolasta lähetteen ja varasin ajan rv 36 ajan äitipolille. Meidän tapauksessa varasin ajan äitipolille jo ennen lähetteen saamista, täällä kun tietävät rutiinisti, että sektoidut äidit tulevat käynnille rv 36. Sain ajan siis puhelimitse ja viikon päästä vasta sain lähetteen neuvolasta. Eivät tarvitse lähetettä ennen kuin itse vien sen mennessäni.

Mielestäni kannattaa itse pitää puoliaan, koska sijaisilla tuntuu olevan eri käytäntöjä!

Vierailija
2/10 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa

mulla toinen lapsi masussa, la syykuussa. Ensimmäinen syntyi käynnistyksen jälkeen kiireellisellä sektiolla. Neuvolassa ei ole puhuttu yhtään mitään synnytystapa-arviosta sektion takia! Mihin sairaalaan olette menossa? onko tämä käytäntö paikkakunnasta kiinni vai olenko jäänyt jotain paitsi? Pitäisikö mun kysyä tästä asiasta ja miksi? apuva...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalaan pitää tehdä lähete synnytystapa-arvioon seuraavassa raskaudessa. Tämä arviointikäynti tapahtuu yleensä viikolla 36. Meillä tehdään niin että jos äiti on menossa synn.tapasuunnitteluun sairaalaan, viimeinen nla-lääkärikäynti jää tekemättä (koska tutkimukset tehdään myös sairaalassa ja tämä on meillä resurssikysymys siis) ja lähete laitetaan hyvissä ajoin sairaalaan että äiti saa sen ajan siinä viikolle 36-37.

Syy miksim lähetetään on se että halutaan arvioida seuraavaa synnytystä ja miksi ed. synnytys päätyi sektioon esim. ahdas lantio ym. asiat estävät synnyttämästä alakautta seuraavankin. Periaatteessa ne tarkistavat siis mahtuuko vauva tulemaan normaalisti ja jos tuntuu ahtaalta niin kuvauttavat lantion ym.

Vaikea sanoa tekikö sijainen huonon päätöksen vai ei, riippuu kunnan " määräyksistä" ja hoito-suosituksista, mutta meidän kunnassa missä olen töissä niin lähetetään automaattisesti nämä kyllä sairaalaan tutkittavaksi...

Vierailija
4/10 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä synnytystapa-arvioon äitiyspolille vai riittääkö neuvolalääkärin arvio.

Esikoiseni syntyi hätäsektiolla, mutta koska kyse oli huonosta tuurista (napanuora pari kertaa tiukasti kaulan ympäri) eikä mistään rakenteellisesta seikasta neuvolalääkärin arvio riitti.

Mullekin kyllä viimeiseen lääkärineuvolaan asti puhuttiin lähetteestä ä-polille, mutta loppujen lopuksi sitä ei sitten laitettukaan.

5/10 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään synnytystapa-arvio.

Mulla edessä kyseinen tutkimus torstaina. Tosin viikolla 37, koska lähete laitettiin ensin väärään paikkaan, ja la:kin oli siinä väärä..

Mutta kyllä kuulemma vielä ehtii tehdä.. Mutta että sulle laitettas lähete vasta neuvolan lääkärin jälkeen... Kiire taitaa tulla

Vierailija
6/10 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspolilla kävin rv 36, kun edellinen synnytys oli kiireellinen sktio.

Vierailija
7/10 |
10.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin käydään synnytystapa-arviossa melko myöhäisessä vaiheessa. Toisaalta tuolloinhan arvio on periaatteessa tarkempi, koska lähempänä laskettua aikaa. Itse kävin synnytystapa-arviossa kiireellisen sektion vuoksi rv37+0.

t.Saraida+ pikkuruinen rv 37+5

Vierailija
8/10 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä tulla tänne kommentoimaan, kun itse tästä kyselinkin. Synnytystapa-arvioon joudun kun joudunkin edeltävän kiireellisen sektion takia. Neuvolassa ei vain ollut tullut asiasta puhetta aiemmin. Lisäksi mulla istuu vauva tiukasti perätilassa, joten siitä saattaa muodostua toinen syy arvion tekemiseen. Kiitos kuitenkin vastauksista mitä sain. Olikin ihan uusi juttu :)

Vierailija
9/10 |
13.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin sektio kaksi vuotta sitten etisen istukan takia. Nyt ultrissa on istukan todettu olevan turvallisella alueella, mutta siltipä vaan tehdään tuo synnytystapa-arvio. Eli täällä päin on tapana tehdä se joka tapauksessa jos takana on sektio, olipa sektion syy sitten mikä tahansa.

Ajankohtana tulee olemaan rv 36. Oletan että se korvaa myös sen neuvolan viimeisen lääkärikäynnin. Kun olin nyt rv 27 neuvolan ohjelmaan kuuluvassa lääkärintarkastuksessa, niin lääkäri sanoi jo nyt tekevänsä sen lähetteen valmiiksi tuohon synnytystapa-arvioon. Joten ap, hiukan ihmettelen sinun neuvolasi /sijaisen aikomusta tehdä se lähete noin hurjan myöhään. Voi olla äitiyspkl:llakin vaikeuksia sitten järkätä sinulle aikaa pienellä varoitusajalla. Voisithan varmaan itse soittaa ä-pkl:lle ja kysyä millä rv heillä on tapana tehdä tuo synnytystapa-arvio (jos siinä nyt jotain paikkakuntakohtaisia eroja on).

Vierailija
10/10 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esikoinen syntyi suunnitellusti sektio perätilan takia, huomattiin sattumalta rv32. Kuopuksen kanssa oli neuvola lääkäri rv 35 tienoilla ja hän sitten teki lähetteen synnärille ja seuraavana päivänä mulle soitettiin sieltä ja sovittiin aika arvioon.

Pääkaupunkiseudulla lähetteet tapahtuu nykyään sähköisesti (tai ainaskin pitäis olla) niin se lähete on heti perillä. Että mulla asiat luisti nopeaan.