Suvun ensimmäinen ylioppilas/yliopiston suorittanut?
Löytyykö tämän kevään ylioppilaista vielä sellaisia, joista voi sanoa, että ovat suvun ensimmäisiä ylioppilaita? Entä mitä vuosikymmentä edustaa sukunne ensimmäinen yliopiston käynyt?
Kommentit (6)
Minä olen meidän suvun ensimmäinen yliopiston ovesta kulkenut.
Suvun ensimmäinen ylioppilas ja yliopiston käynyt (mitä se tarkoittaakaan) ovat eri asioita.
1800-luvun lopulta eka eli joskus 20-luvulla valmistunut DI. (isoisäni)
Äitini 1940-luvulla syntynyt serkku oli ensimmäinen ylioppilas ja yliopistoon päässyt. Lieneekö valmistunut vieläkään. Minun 1950-luvulla syntynyt serkkuni oli toinen läheisempi sukulainen, joka valmistui 1980-luvulla. Siinäpä ne minun edeltäjäni yliopistossa olivatkin. Ylioppilaita kyllä on ollut, mutta he ovat valmistuneet enimmäkseen opistotasoisiin ammatteihin, siis nykyistä ammattikorkeakoulututkintoa vastaaviin, mm. merkonomi (tradenomin edeltäjä), sairaanhoitaja.
Lukion opettajana ollessani siellä oli joitakin oppilaita, joista piti saada ylioppilaita keinolla millä hyvänsä juuri siksi, että olisi saatu se suvun ensimmäinen ylioppilas.
Minä olin äitini puolelta ensimmäinen ylioppilas, kandi ja maisteri (ja tulevaisuudessa myös tohtori). Isän puolella ei sitten muita kuin korkeakoulutettuja ole ollutkaan, varmaan viimeiseen sataan vuoteen.
Olen syntynyt 1979.
Miten määrittelet tässä suvun? kuinka läheltä.