Miksi hoitajat huutavat tyytymättömyyttään sopimukseen? Sehän on todella hyvä!
Seurasin eilen illalla hoitajajärjestöjen Facebookia. Kovin tuntuvat olevan hoitajat pettyneitä ja vihaisia sopimukseensa. Kiroillaan ja uhataan erota liitosta, haukutaan omia neuvottelijoita jne.
Mä en tajua. Neuvotteluissahan saavutettiin melkein kaikki liittojen tavoitteet. Omaa sote-alan TESsiä on vaadittu vuosikymmenet ja nyt se saatiin. Vihatut kikytunnit lähtee. Palkankorotus on sama kuin muilla, sitä tavoiteltua ylimääräistä hoitsuille ei saatu, mutta kun miettii koronakriisin laukaisemaa lamakautta ja kuntien katastrofaalista rahatilannetta, mikä vaan pahenee loppuvuotta kohti, niin pidän edes tällaista korotusta hyvänä saavutuksena.
Mitä nää ihmiset toivoi? Siis odottiko joku oikeesti, että hups, nyt nostetaan kerralla kaikkien Suomen hoitoalan ihmisten (satojatuhansia työntekijöitä) palkkaa 500 euroa kuukaudessa? Äly hoi.
Kommentit (28)
Arvasin, että kun sopimus tulee, niin tälle palstalle perustetaan vähintään yksi ketju missä voidaan vttuilla ja vnkua hoitajille
Tämän palstan ketjut ovat yksi esimerkki siitä , miten tässä maassa arvostetaan hoitajien työtä: pskakikkaretta arvostetaan enemmän kuin hoitajia. Mitään muuta ammattikuntaa ei vaikuta niin paljon , kuin hoitajia
Tässä yksi monista syistä, miksi en suosittele hoitajan työtä kenellekään.
Hoitajan työ on raskasta, mutta vaihtelevaa ja mielenkiintoista. Vielä vuosienkin jälkeen on pakko haastaa itsensä, ainakin leikkurissa missä itse työskentelen, varmaan muuallakin. En tosi enää vuosiin ole työskennellyt Suomessa.
Sairaanhoitajan työ on yksi niistä ammateista joita voi tehdä missä päin maailmaa tahansa.
Eli tavallaan olen samaa mieltä yhden kirjoittajan kanssa, miksi jäädä ruikuttamaan asiaa jonka tietää ettei tule koskaan muuttumaan... Pitää etsiä rohkeus itsestä ja vaihtaa alaa tai maata.
Tulevaa varten mulla olis ehdotus.
Jos ens kerralla jätettäis ne itkutarinat kokonaan pois, ei niillä mitään saavuta. Siis nää aamupäivällä hoidin kuolevaa, iltapäivällä vakavasti sairastunutta jonka omaisen kanssa itkin, illalla jotain muuta dramaattista, syömään olen ehtinyt viimeksi viime viikolla... jne. Ne tekee meistä (hoitajista) uhreja, enkä minä ainakaan ole uhri, vaan prkleen kova ammattilainen. Joo, joskus jonkun kohtalo itkettää, mutta vuosien kuluessa aina vaan harvemmin. Työn teen silti aina päällä ja sydämellä, AINA.
En kyllä osaa ehdottaa tuohon tilalle mitään, mutta sanoisin että mielummin vaikka tyhjää kuin noita itkuvirsiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassakin on suuremmassa vaarassa kuin tyhjässä sairaalassa ruikuttava sairaanhoitaja. Teette itsestänne entistä enemmän halveksittuja ruikutuksellanne
Poislukien koronapotilaiden hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassakin on suuremmassa vaarassa kuin tyhjässä sairaalassa ruikuttava sairaanhoitaja. Teette itsestänne entistä enemmän halveksittuja ruikutuksellanne
Ai jaa. No pari eroa on kaupan kassaan
A) Asiakkaat ei kuole, jos kaupan kassa mokaa. Jos hoitaja mokaa, niin asiakas voi kuolla tai vahingoittua
B) Kaupan kassan ei tarvitse olla kiinni asiakkaissa
Kyllä ne asiakkaat koskettelee esim. ojentaessaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti toi, että urakehitys on lasten kengissä hoitoalalla, eikä palkassa näy lisäkoulutus tai kokemus. Se on todellinen ongelma. Toivon, että hoitoalan oma sopimus auttaa tähän vaivaan. Tulevaisuudessa neuvotellaan hoitajien työehdoista, eikä samassa paketissa ole enää kaikenmaailman kirjastonhoitajat sun muut aivan erilaista työtä tekevät kuntatyöntekijät.
Lähihoitajien keskenkin työtehtävät ovat aivan erilaisia ja silti palkka sama vertaa nyt esim. Lastenhoitaja vs vanhusten vuodeosasto ,molemmat arvokkaita töitä mutta täysin erilaisia. Hoitoala on niin moninainen ettei kaikkia voi niputtaa saman nipun alle ja toivon totisesti että oma soppari ottaa tämän huomioon.
sen vuoksi, että nyt alettiin pelata jo seuraavia neuvotteluja varten. Että on sitten jotain josta valittaa ja vaatia parannuksia. tämäon normaalia ammattiyhdistystoimintaa.
Hieno juttu. Nyt ei kun n sinä ja muut vinkujat opiskelemaan hoitajiksi-lyhyellä ja huonolla koulutuksella saa tehdä helppoa työtä ja siitä maksetaan ruhtinaallinen palkka. Minä ja muutama muu työkaverini neinatasn nimittäin nostaa kytkintä hoitajan tehtävistä. Minulla on opiskelupaikka muulla alalla , ja muilla on muita suunnitelmia.
Onnea ja menestystä teille hoitajan työhön!