Oletteko kuulleet koskaan tätä, "Pohjolan ruokavalio"? Hah hah hah hah
On siinä kehittäjällä ollut huumorintajua.
Että joillain on otsaa keksiä tämmöistä soopaa kuin Pohjolan ruokavalio. Todellinen Pohjoisen ruokavalio ajoi seinään Pohjois-Karjalaassa aikoinaan, kun suurin osa ihmisistä sai sydärin ja kuoli siihen. Söivät niin paljon pohjoisen läskiä ja maitoa ja voita.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/3819e609-eab4-4d54-b53a-d28fc…
Kommentit (29)
Olen kuullut. Pohjolan ruokavalio on niin itsestään selvä Suomessa, mutta Euroopassa ja erityisesti Aasiassa se tuntuu olevan jumalasta seuraava.
Pohjolassa on pitkät ja valoisat yöttömät yöt ja puhdas luonto, joka tekee marjoista, sienistä, viljakasveista, juureksista super terveellistä ruokaa.
Esim. Japanissa ja Kiinassa myydään kuivattua suomalaista mustikkaa, jopa apteekissä ihme marjan a ja muutama kymmenen grammaa maksaa maltaita. Sekoittavat hyppysellisen teehen, jota pidetään ihme juttuna.
Ja kyllä uskon itsekin Pohjolan ruokavalioon ja sen terveellisyyteen esim. marjat ovat todella makeita ja maukkaita. Samoin kaura on hyvää.
Poronkäristystä, puolukoita, sieniä, lohta, silakoita, ahvenia, porkkanoita, perunaa, omenoita, mustikoita, vadelmia, hirvipaistia, mansikoita, jäkälää, lakkoja, siitä on pohjoisen ruokavalio tehty.
Vierailija kirjoitti:
Poronkäristystä, puolukoita, sieniä, lohta, silakoita, ahvenia, porkkanoita, perunaa, omenoita, mustikoita, vadelmia, hirvipaistia, mansikoita, jäkälää, lakkoja, siitä on pohjoisen ruokavalio tehty.
...mutta useimmiten perinteisesti on ollut varaa laittaa leivän päälle ainoastaan ylähuuli.
You know, vilja on niin matalaa että hallakin joutuu panemaan polvillaan ja sitä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut. Pohjolan ruokavalio on niin itsestään selvä Suomessa, mutta Euroopassa ja erityisesti Aasiassa se tuntuu olevan jumalasta seuraava.
Pohjolassa on pitkät ja valoisat yöttömät yöt ja puhdas luonto, joka tekee marjoista, sienistä, viljakasveista, juureksista super terveellistä ruokaa.
Esim. Japanissa ja Kiinassa myydään kuivattua suomalaista mustikkaa, jopa apteekissä ihme marjan a ja muutama kymmenen grammaa maksaa maltaita. Sekoittavat hyppysellisen teehen, jota pidetään ihme juttuna.
Ja kyllä uskon itsekin Pohjolan ruokavalioon ja sen terveellisyyteen esim. marjat ovat todella makeita ja maukkaita. Samoin kaura on hyvää.
Ei super terveellistä vaan HUIPPUTERVEELLISTÄ.
On laadittu tällainenkin, Itämeren ruokavalio:
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000000843803.html
Tätä en kyllä noudattaisi, mieluummin Välimeren ruokavaliota.
MAANANTAI
Aamupala: Mustikka-ruispuuro (mustikoita 1 dl, ruisjauhoja 0,5 dl), rasvaton maito (2 dl), 1 ruisleipäviipale: margariinia (1 tl), omena, kupillinen kahvia tai teetä
Lounas: Kasviskeitto (3,5 dl), rasvaton maito (2 dl), 2 täysjyväleipäviipaletta: margariinia (2 tl), kurkkuviipaleita (100 g)
Välipala: 2 luumua, marjanektari (2 dl marjoja ja 2 dl vettä soseutettuna)
Päivällinen: Silakkapihvit (1 annos), 2 perunaa (140 g), salaattia, tomaattia, kurkkua, öljypohjainen salaatinkastike (1 rkl), rasvaton maito (2dl)
Iltapala: Rasvatonta, maustamatonta jogurttia (200 g) ja mansikoita (1 dl), 1 täysjyväleipäviipale: Margariinia (1 tl) ja (etikka)punajuuriviipaleita
TIISTAI
Aamupala: 2 ruisleipäviipaletta: margariinia (2 tl), salaattia, kurkkua ja tomaattia, sokeroimaton marjasose (125 g), kupillinen kahvia tai teetä
Lounas: Lihakeitto (3 dl): (naudan)lihaa, perunaa, kasviksia, porkkana-lantturaaste, rasvaton maito (2 dl)
Välipala: Mustikkapiimä: Mustikoita (1 dl), rasvatonta piimää (2 dl) ja talkkunaa (1 rkl)
Päivällinen: Kana-kasvispata: Kanaa (70 g), rypsiöljyä (1 rkl), kasviksia (porkkanaa, tomaattia, sipulia, paprikaa ja sieniä), vihreää salaattia, ruskeita papuja (0,5 dl)kurkkua ja tomaattia, öljypohjainen salaatinkastike (1 rkl)
Iltapala: Omena-kaurapuuro veteen valmistettuna: Kaurapuuro (300 g), 1 omena raastettuna sekaan, mausteeksi kanelia, rasvaton maito (2 dl)
jne.
Minä en voi hyvin tällä "huipputerveellisellä" ruokavaliolla. Vatsani ei kestä kuitupitoista leipää (eikä leipää muutenkaan säännöllisesti syötynä) tai ohraa missään muodossa, sienille olen yliherkkä ja omena tai sipuli ei sovi ollenkaan. Suomalaisessa ruokavaliossa on myös ihan liikaa maitotuotteita omaan sietokykyyni. Kaura on vähän siinä ja siinä, puurona vatsa tykkää mutta muuten ei.
Siirryin itse kokeilujen perusteella japanilaistyyliseen ruokavalioon, eli syön usein riisiä perunan, pastan, ohran jne. tilalla ja hyvin usein kalaa. Kaveriksi hieman vihanneksia. Välipalalla en nakerra porkkanaa tai omppua pähkinöiden kera, vaan syön ehkä hedelmän tai soijajogurtin. Leipää menee hyvin vähän, syön mielummin lämpimän aterian sen sijaan.
Minua kyllästyttää kun suomalaisesta ruoasta puhutaan aina "puhtaana" ja kalapitoisena. Pyh, näkisittepä kotimaisen mansikan torjunta-ainejäämien määrän! Minä olen nähnyt ne raportit, eivät ole kaunista luettavaa. Ja se kala- onko meillä muutakin kuin norjalaista kassilohta (tai Itämeren kasvatettua) tai silakkaa eri muodoissaan? Kesällä ehkä joo muikkua. Muuhun ei ole peruskansalaisella varaa. Se ylistetty perunakin on vitsi esim. brittien perunahulluuden rinnalla; heillä on kymmeniä eri varhaisperunalajikkeita, Suomessa kukaan ei edes tiedä mitä lajiketta kesällä syö! Joku puikula on olevinaan niin fiiniä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se Pohjois-Karjala projekti... Pekka Puskan virhepäätelmien huipentuma.
Siinä tutkimuksessa ei mitenkään huomioitu että rasvan kulutuksen kanssa samaa tahtia väheni tupakointi.
Eli johtuiko sydäntautien väheneminen siitä vai tästä?
Surkeaakin surkeampi perustus lähteä sorvaamaan ravintosuosituksia.
Pohjois-Karjalan projektissa lisättiin marjojen ja vihannesten käyttöä ja ihan maailman laajuisissa tutkimuksilla, marjoilla on suotuisa vaikutus sydän- ja verisuonitauteihin ja nykyvalossa myös syöpien ehkäisyssä ja hoidossa.
En ymmärrä, miksi tuostakin Pohjois-Karjalan projektista saadaan väännettyä noin kielteinen asia, kun sen ansiosta kuitenkin ihmisten hyvinvointi lisääntyi ja elinikä ennusti kohosi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi hyvin tällä "huipputerveellisellä" ruokavaliolla. Vatsani ei kestä kuitupitoista leipää (eikä leipää muutenkaan säännöllisesti syötynä) tai ohraa missään muodossa, sienille olen yliherkkä ja omena tai sipuli ei sovi ollenkaan. Suomalaisessa ruokavaliossa on myös ihan liikaa maitotuotteita omaan sietokykyyni. Kaura on vähän siinä ja siinä, puurona vatsa tykkää mutta muuten ei.
Siirryin itse kokeilujen perusteella japanilaistyyliseen ruokavalioon, eli syön usein riisiä perunan, pastan, ohran jne. tilalla ja hyvin usein kalaa. Kaveriksi hieman vihanneksia. Välipalalla en nakerra porkkanaa tai omppua pähkinöiden kera, vaan syön ehkä hedelmän tai soijajogurtin. Leipää menee hyvin vähän, syön mielummin lämpimän aterian sen sijaan.
Minua kyllästyttää kun suomalaisesta ruoasta puhutaan aina "puhtaana" ja kalapitoisena. Pyh, näkisittepä kotimaisen mansikan torjunta-ainejäämien määrän! Minä olen nähnyt ne raportit, eivät ole kaunista luettavaa. Ja se kala- onko meillä muutakin kuin norjalaista kassilohta (tai Itämeren kasvatettua) tai silakkaa eri muodoissaan? Kesällä ehkä joo muikkua. Muuhun ei ole peruskansalaisella varaa. Se ylistetty perunakin on vitsi esim. brittien perunahulluuden rinnalla; heillä on kymmeniä eri varhaisperunalajikkeita, Suomessa kukaan ei edes tiedä mitä lajiketta kesällä syö! Joku puikula on olevinaan niin fiiniä.
" Pyh, näkisittepä kotimaisen mansikan torjunta-ainejäämien määrän! Minä olen nähnyt ne raportit, eivät ole kaunista luettavaa"
Onko sen kauniimpaa luettavaa muun Euroopan mansikanviljelijöiden torjunta-ainejäämien määrät?
Kerran ostin espanjalaisia mansikoita ja unohdin ne auton tavaratilaan ja vielä viikon päästä kesähelteellä ne oli ihan kiinteitä ja syömäkelpoisia kun löysin ne. Suomalainen mansikka ei montaa päivää kestä helteellä säily.
Perinteinen suomalainen ruoka on myös äärettömän pahaa. Pitää ymmärtää ennen oltiin köyhiä nyt ei olla. Nyt pitää kehittää uusia perinteitä muuten syödään sammalta vielä tuhannen vuodenkin päästä.