Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies tekee liikaa töitä

Vierailija
28.05.2020 |

Ongelma on siis seuraava: mies tekee aivan liikaa töitä. Ei ole yrittäjä tai esimiesasemassa oleva, jolloin voisin ymmärtää tämän edes jollakin tasolla, vaan tavallinen rivityöntekijä. Miehelle kertyy ylitöitä (lähes) joka päivä. Sitten hän suunnittelee saldovapaita ja siirtelee niitä, koska ei muka pystykään juuri silloin olemaan vapailla, koska pitää hoitaa joku juttu. Saldovapaata edellisenä iltana yleensä alkaa pohdinta, että "pitäisikö mun sittenkin käydä toimistolla hoitamassa yksi juttu". Joskus siis mies pitää näitä yksittäisiä saldovapaita, mutta yleensä on suunnitellut ja siirtänyt niitä monta kertaa, ennen kuin on oikeasti vapaalla. Ihmettelen kyllä myös työnantajaa/esimiestä, ettei puutu asiaan. Miehellä on helposti yli 20 tuntia ylitöitä joka kuukausi. Hän pitää sen päivän-kaksi saldovapaita ja jatkaa ylitöiden kerryttämistä, eli tilanne ei ikinä korjaannu pitkässä juoksussa, saldovapaan vaikutus kestää vain hetken. Olen yrittänyt keskustella, mutta se ei johda mihinkään. Olen kysynyt esimerkiksi, että jos mies joutuisi kuukaudeksi sairaalaan, niin menisikö firma konkkaan sen takia? Vastaus on, ettei tietenkään menisi eikä kukaan ole korvaamaton, ja mies tietoisella tasolla myöntää asian olevan näin, muttei kuitenkaan toimi sen mukaisesti. Itse koen, että meidän parisuhde kärsii ja että työnteko on minua tärkeämpää. Ylilyönti tapahtui pari vuotta sitten, kun olin päiväkirurgisessa toimenpiteessä ja miehen piti hakea minut sairaalasta. Olemme sopineet hakuajan esim. klo 17, mutta mies ilmoitti tunti ennen, että on paljon hommia ja tuleekin vasta klo 18. Sinänsähän mulla ei ollut sairaalassa mitään hätää (vaikka halusin tietysti ja olin valmis lähtemään kotiin ja olin ilmoittanut hoitajille, että minut haetaan klo 17, joten oli noloa selitää, että itseasiassa ei), mutta haloo, mikä voi olla tärkeämpää kuin sairaalassa makaava vaimo? Eilen sama juttu. Mies ilmoitti lähtevänsä töistä klo 16:00 ja että ilmoittaa kun lähtee ja osallistuu ruoan laittoon. Noh, klo 17:00 mennessä ei kuulunut mitään, joten laitoin viestin, että ruoka on valmis 17:30. Tuli 17:45, jos olisi lähtenyt sovitusti klo 16, olisi ollut kotona ennen 16:30 eli tossa on melkein puolentoistatunnin heitto. Minusta tuntuu yksinkertaisesti pahalta, että työ on tärkeämpää. Minä teen vuorotyötä, joten yritän vaalia näitä harvoja yhteisiä iltoja, mitä meillä on. Ja kuten arvata saattaa, mies valittaa kun minulla on iltavuoro tai viikonloppuna töitä, koska meidän yhteinen laatuaika kärsii - ja itse tekee ylitöitä johonkin klo 18 asti jos minulla on arkivapaa tai aamuvuoro (päättyy klo 16), jolloin voisimme viettää aikaa yhdessä. Toisin kuin minä, mies ei ole millään sellaisella alalla, jolla _satunnaiset_ ylityöt olisi ymmärrettäviä (esim. pelastusala), joten ei oikeasti mene jakeluun, että miksi ihmeessä pitää könöttää siellä koneella enemmän kuin mitä viikoittainen työaika on. Pyysin häntä myös keskustelemaan esimiehen/työterveyslääkärin kanssa siitä, että tuntuu, ettei saa kaikkea aikaiseksi työajan puitteissa, noh ei ole tietenkään tehnyt asialle mitään, ja niiden esimies taitaa olla sokea, ettei puutu asiaan.
Tiedän, ettei tuo muutu, ja olen yrittänyt keskustella. En siis kaipaa varsinaisia neuvoja tilanteeseen (en varsinkaan "jätä se sika"-tyylisiä), halusin vain purkaa. Ero on joo käynyt mielessä, mutta muuten parisuhde on oikein toimiva, tykkään viettää aikaa hänen kanssa jne., joten en oikein tiedä.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä se sika

Vierailija
2/2 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pesää sille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla