Suomeen tulee kilometrivero liikenteelle
Ihan hyvä juttu. Mitä enemmän ajaa, sen enemmän maksaa. Varmaan myös co2-päästöt lisäksi vaikuttavat....
Kommentit (44)
Siinä ei ole mitään hyvää. Johan bensavero on sellainen. Mitä enemmän ajat sen enemmän tankkaat.
Plus että meidän yksityisyys on jälleen uhattuna yhä enemmän, tuon järjestelmän kustannuksetkin ovat suuret.
En hyväksy lainkaan.
Kommunismi elää ja voi hyvin Suomessa kun iskee yrittäjiin.
No, jollanhan Marinin pitää maksaa tuet EUhun. Alkaa vaan yhä varmemmalta tuntua, että tänne Suomeen ei voi jäädä. Ei täällä riitä rahat elämiseen.
Nyt ymmärrän, miksi SDPn vaalimainoksessa oli se bussi. Kun yksityisomistusta ei voi lailla kieltää, tehdään se verotuksella käytännössä mahdottomaksi.
Puhdasta verotusta tuo on mutta katsotaan nyt, kuinka hallitus spinnaa tämän poliittisesti.
Ihan sama mulle. Meidän autolla ajetaan max 10.000 km vuodessa. Emmekä asu helsingin keskustassa vaan ihan esikaupunkialueella omakotitalossa.
Jos kilometrivero tulee koskee myöskin sähköautoilijoita.
Näin se valtio ottaa veronsa minkä besaverossa menettää.
Se on kosto maalaisten helsnkiläisvihalle korona-aikaan.
Sittenhän voi lopettaa työt. Alkaa työmatkakulut olla niin korkeat ettei työnteko kannata.
Erä entinen ministeri antoi toimeksiannon työryhmälle, jonka puheenjohtajaksi valitsi entisen paikantamisjärjestelmien kehitysyhtiön ja silloisen suuren bensayhtiön johtajan. No uskokaa tai älkää tuloksena oli kaikkien autojen liikumisen paljastavan järjestelmän suositus. Eipä saanut kannatusta. Kyllä olisi poliisinkin ollut helppo napsia meitä pankkirosvoja kuulusteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mulle. Meidän autolla ajetaan max 10.000 km vuodessa. Emmekä asu helsingin keskustassa vaan ihan esikaupunkialueella omakotitalossa.
Pääkaupunkiseudun ruuhkamaksu ei nyt vain ole tarpeeksi tuottoisaa valtiolle mutta onneksi on yhdenvertaisuuslaki johon voi vedota. Kun siellä Lapissa asuva maksaa kilometriveroa, niin hänkin tuntee olevansa yhdenvertainen stadilaisen autoilijan kanssa.
Etenkin työssäkäynnistä halutaan tehdä jatkuvasti vaikeampaa. Kaikkien pitäisi kulkea julkisilla, mutta ei oteta huomioon että julkinen liikenne muualla kuin Helsingissä on todella kankeaa.
Itse kuljen töihin 50 km suuntaansa. Autolla matkaan kuluu n. tunti ovelta ovelle (sis. ruuhka, parkkeeraus ja kävelyä). Julkisilla matkaan menisi 1h 40min, koska julkinen liikenne ei yksinkertaisesti kulje paikasta A paikkaan B ilman käymättä kymmentä välipysäkkiä ja tarvetta vaihtaa linja-autosta junaan ja sitten toiseen junaan. Julkisilla työpäivän pituudeksi tulisi siis 8.5h + 3h 20min.
Ihan tosissaanko odottavat että jatketaan työssäkäyntiä? Autokin kulkee jo nyt biokaasulla josta maksan käyttövoimaveroa useamman satasen vuodessa, kiitoksena tästä ympäristöteosta maksaisin vielä erikseen kilometreistä?
en tajua tätä himoverotusta.. Kohta täällä joutuu maksaa että saa edes elää... 100% palkkaverotus + kulutusverot taitaa olla joidenkin tavoitteena...
Valtiolla ei ole muita vaihtoehtoja, kun pitää koronaeristyksen 15Mrd:n lasku maksaa. Tuliko tämä jollekin öyhöttäjälle yllätyksenä?
Eikö hallituksessa ymmärretä, että jokainen euro joka autoilijoilta lypsetään lisää, on poissa muusta kulutuksesta. Loppupeleissä valtion kassaan ei tule yhtään lisää tuloja.
Vaikka tavoite päästöjen vähentämisen puolesta on sikäli hyvä ja oikea, ei se tällä tavalla toteudu. Etenkin koronan jälkeisessä maailmassa julkisia liikennevälineitä karsastetaan, ja oman auton käyttäminen kulkuvälineenä päinvastoin lisääntyy.
Pääkaupungin päästöt tippuisi välittömästi 5-10%, jos Helsinki luopuisi kivihiilen käytöstä nyt, eikä vasta vuosien päästä.
Sähköistymisen myötä bensavero on joskus korvattava jollakin muulla verolla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö hallituksessa ymmärretä, että jokainen euro joka autoilijoilta lypsetään lisää, on poissa muusta kulutuksesta. Loppupeleissä valtion kassaan ei tule yhtään lisää tuloja.
Vaikka tavoite päästöjen vähentämisen puolesta on sikäli hyvä ja oikea, ei se tällä tavalla toteudu. Etenkin koronan jälkeisessä maailmassa julkisia liikennevälineitä karsastetaan, ja oman auton käyttäminen kulkuvälineenä päinvastoin lisääntyy.
Pääkaupungin päästöt tippuisi välittömästi 5-10%, jos Helsinki luopuisi kivihiilen käytöstä nyt, eikä vasta vuosien päästä.
Niinhän kaikki muutkin verot ovat pois muusta kulutuksesta. Kannattaisiko siis lopettaa alv, palkkavero ja vaikka perintövero?
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mulle. Meidän autolla ajetaan max 10.000 km vuodessa. Emmekä asu helsingin keskustassa vaan ihan esikaupunkialueella omakotitalossa.
Sama, onneksi esityksissä on ne alueet eli ruuhkaisilla teillä maksu enemmän ja siellä ei tule ajettua. Tietysti tuotteiden hinnat tulee nousemaan, mutta ei kai siinä mitään. Toivottavasti yksityistetään samalla tieverkot niinkuin suunitelmissa niin ehkä voisi jopa ostaa pätkän moottoritietä niin saisi vähän tienattuakin.
Typerää tehdä monta erillistä rahankeräysjärjestelmää, kun suuri osa menee kuitenkin kustannuksiin.