Työt ja raskauspahoinvointi
Miten te muut pystytte käymään töissä raskaana? Pahoinvointi alkoi tosissaan nyt 3 päivää sitten ja olen aivan loppu. Pientä kuvotusta ja pari oksennusta oli jo viime viikolla, mutta olo on nyt sietämätön. Tänään jouduin luovuttamaan ja ottamaan saikkua. En ole nukkunut kahteen vuorokauteen kuin muutamia tunnin pätkiä ja viettänyt vessan lattialla tärisevänä rättinä aikaa tuntikausia. Syvään hengittäminenkin saa oksentamaan saatika suurempi liike.
Olen töissä päiväkodissa, joten taukoa pystyn pitämään tasan sen 10min klo 12.15. Ei ylimääräisiä välipalataukoja, enkä pysty jättämään lapsia yksin lähtiessäni oksentamaan. Pitää pystyä kumartelemaan, juoksemaan, pesemään kakkapyllyjä jne. Kyseessä on pieni päiväkoti, joten meillä ei ole kuin pari työntekijää. Yksinoloa tulee siis väkisinkin. Ja tuskasinta on se, ettei voi yhtään tietää, kuinka kauan tämä kestää.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoinvointi on tutkitusti pahimmillaan viikoilla 8-10. Sitten alkaa pikku hiljaa helpottaa.
Ei välttämättä. Itse oksentelin ihan loppuun asti.
Suurimmalla osalla pahoinvointi häviää alkuraskauden jälkeen.
Minulla pahoinvointi oli pahinta iltaisin, ehkä juuri väsymyksen ja alhaisen verensokerin tms takia. Pidin huolen siitä, että söin tasaisin väliajoin pieniä annoksia, join paljon vettä. Töissä mm. napostelin hedelmiä, imeskelin jotain pastilleja.
Taitaa saikku olla sun työssäsi ainoa vaihtoehto, koska et voi syödä lasten edessä ylimääräisiä välipaloja. Yleisesti ottaen pahoinvoinnin kanssa säännöllinen ruokarytmi on tärkeä, samoin kuin se, että löydät itsellesi sopivat ruuat. Esim. itse en voinut syödä lihaa 2 kuukauteen raskausaikana.
Kiitos vinkeistä. Olen saattanut kokeilla syödä liian suuria määriä kerralla, joten pienennän määrää. Jospa pysyisi sitten sisällä. Ja tuon läpinäkymättömän pullon otan töihin mukaan ja sinne jotain verensokeria nostattavaa.
Kauhistuttaa tuo joidenkin ihmisten asenne sairasloman pitämistä kohtaan. Ja vieläpä lääkäreitäkin sitä mieltä, että tässä kunnossa ja joillain vielä huonommassa kunnossa pitää pystyä töihin. Kuka menisi norossa töihin, jos se ei tartuttaisi ja olisi mahdollista mennä? Ei tasan tarkkaan kukaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei saa sairaslomaa. Mulla on ollut kaikissa raskauksissa 9kk pahoinvointi. Työnantajalle kelpaa vain työterveyden lääkärintodistus (ei esim naistenpolin). Työterveys ei antanut ollenkaan saikkua. Niinpä oksensin töissä 9kk.
Pussiin, käsilaukkuun, roskikseen, seinään, lattiaan... kesken palaverin, kesken esityksen. Työsuojeluvaltuutettukin selvitti asiaa mutta ei voinut mitään sillä työnantajalla on oikeus päättää mikä lääkörintodistus kelpaa. En saanut saikkua. Niinpä olin koko raskauden merisairaana töissä. Vaihtoehdoksi tarjottiin että saat irtisano itsesk.
Mitä helvettiä? Lääkärintodistus on lääkärintodistus eikä mikään työnantaja voi sitä ohittaa. Millainen pomo edes haluaa töihin oksentelevan ihmisen? Mitä muut työkaverit sanoivat tai mahdolliset asiakkaat?
Palkkaa ei tarvitse maksaa jos todistus ei ole työnantajan määräämältä taholta. Mikä ei poista sitä että aikamoinen työnantaja, ei kyllä jatkossa olisi mitään haluja tehdä mitään ylimääräistä tuollaisen eteen.
Ja lisäksi melkoinen työterveyslääkäri, jos ei saikkua anna tollasessa tilanteessa...
Jos pahoinvointi jatkuu pitkään, niin kannattaa syödä helposti oksennettavia ruokia, kuten nuudeleita ja pakastemarjoja. Muista myös juoda tarpeeksi!
Itse olin raskauden loppuun asti pahoinvoiva. Oksentelin yleensä päivittäin. Joskus useamman kerran, toisinaan vain yhden kerran. Sain kuitenkin syötyä sen verran, etten joutunut tiputukseen.
Olin pahoinvoinnin takia suurimman osan raskaudesta sairaslomalla. Jossain vaiheessa tuli masennusdiagnoosi, kun kuukausia jatkunut fyysinen pahoinvointi laski mielialaa.