Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työt ja raskauspahoinvointi

Vierailija
27.05.2020 |

Miten te muut pystytte käymään töissä raskaana? Pahoinvointi alkoi tosissaan nyt 3 päivää sitten ja olen aivan loppu. Pientä kuvotusta ja pari oksennusta oli jo viime viikolla, mutta olo on nyt sietämätön. Tänään jouduin luovuttamaan ja ottamaan saikkua. En ole nukkunut kahteen vuorokauteen kuin muutamia tunnin pätkiä ja viettänyt vessan lattialla tärisevänä rättinä aikaa tuntikausia. Syvään hengittäminenkin saa oksentamaan saatika suurempi liike.

Olen töissä päiväkodissa, joten taukoa pystyn pitämään tasan sen 10min klo 12.15. Ei ylimääräisiä välipalataukoja, enkä pysty jättämään lapsia yksin lähtiessäni oksentamaan. Pitää pystyä kumartelemaan, juoksemaan, pesemään kakkapyllyjä jne. Kyseessä on pieni päiväkoti, joten meillä ei ole kuin pari työntekijää. Yksinoloa tulee siis väkisinkin. Ja tuskasinta on se, ettei voi yhtään tietää, kuinka kauan tämä kestää.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomaa piti hakea. Meni niin pahaksi, että olin tiputuksessa. 

Nämä keinot voi auttaa.:

Pidä tuoremehu lasi yöpöydällä, juo vähän ennen kuin nouset. Syö pieniä paloja kerralla, suolakeksi semmoinen joka maistuu. Osta mehujäitä ja imeskele niitä. Älä syö tiesesä ählyyn, vaan syö vaikka pienen suupalan kerralla 30 minutin välein. 

Tsemppiä.

Vierailija
2/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sairauslomaa. Itse myös sanoin esimiehelle, mutta sitä ei tietenkään tarvitse tehdä saikkua saadakseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se helppoa ole, minulla oli smoothie koko työpäivän käden ulottuvilla ja silti teki tiukkaa. Jos ei olisi pystynyt napostelemaan, ei olisi työnteosta tullut yhtään mitään. Sitten tulikin korona ja jouduin lomautetuksi joten siitäkin murheesta päästiin...

Vierailija
4/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvointi on tutkitusti pahimmillaan viikoilla 8-10. Sitten alkaa pikku hiljaa helpottaa.

Vierailija
5/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä vuoro päivä koti? Jos on nii pyydä pelkkiä iltavuoroja. Ite olin semmosessa työssä raskausaikana et sain onneks sovittua vuorot uusiksi. Silti heräsin jo 6 oksentelee enne töihin menoa

Vierailija
6/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se oiskin näky kun päiväkodissa vetelee mehujäitä lasten edessä 🙈🤦

Mulla itselläni tämä sama toivottavasti piakkoin edessä. Esikoisen aikaan olin yrittäjä niin oli helpompaa nuo pahoinvoinnit hoitaa.

Itsekin siis kovasti pohdin miten ihmeessä päikyssä voi sännätä oksentamaan, kun ei meinaa ehtiä edes pissalle ennen kuin pääsee nukkarista tauolle.

Itse olen ajatellut että ainakin voisi aina olla taskussa jotain, imeskelytabletteja, pieniä suolaisia suupaloja (vaikka pähkinöitä tms). Ehkä välipalapatukkaa tms valmiiksi pilkotuiksi paloiksi, että saa heitettyä nopeasti lasten huomaamatta suuhun.

Vesipullossa veden sijaan mehua..? Läpinäkymätön pullo niin kukaan ei ihmettele että onkin mehua.

Vierailija
7/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin olemaan keskimmäisessä raskaudessa saikulla useaan otteeseen, kun pahoinvointi kestikin synnytykseen saakka ja jouduin tiputukseen useamman kerran. Sinun työssäsi sairausloma taitaa olla ainoa vaihtoehto, itse pystyin toimistotöitä tekemään vaikka oksentelinkin välissä.

Vierailija
8/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja opinnot jäivät kyllä tosi vähille toisen raskauden aikana just ton pahoinvoinnin takia. Saikkuahan on tosi vaikea saada opiskelijana, ja talous menisi vielä pahemmin kuralle. Laihduin kolmen kuukauden aikana 15kg kun päivän aikana saattoi pysyä vain yksi leipä alhaalla. Kannattaa kokeilla ranteisiin laitettava pahoinvointi rannekkeita. Itsellä auttoi myös vähän kovien hedelmäkarkkien imeskely. Tsemppiä, kyllä se joskus loppuu!

Vierailija
9/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ymmärrät, mihin olet sitoutunut vähintään seuraavaksi 18 vuodeksi.

Vierailija
10/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän maailmaan ei tarvittaisi yhtään lisää ihmisiä.

Vierailija
11/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ymmärrät, mihin olet sitoutunut vähintään seuraavaksi 18 vuodeksi.

Tämä vastasi hienosti kysymykseen.

Aloittajalle, hae rohkeasti saikkua, syö mitä pystyt ja lepää. Muista juoda paljon.

Vierailija
12/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei saa sairaslomaa. Mulla on ollut kaikissa raskauksissa 9kk pahoinvointi. Työnantajalle kelpaa vain työterveyden lääkärintodistus (ei esim naistenpolin). Työterveys ei antanut ollenkaan saikkua. Niinpä oksensin töissä 9kk.

Pussiin, käsilaukkuun, roskikseen, seinään, lattiaan... kesken palaverin, kesken esityksen. Työsuojeluvaltuutettukin selvitti asiaa mutta ei voinut mitään sillä työnantajalla on oikeus päättää mikä lääkörintodistus kelpaa. En saanut saikkua. Niinpä olin koko raskauden merisairaana töissä. Vaihtoehdoksi tarjottiin että saat irtisano itsesk.

Vierailija
13/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoinvointi on tutkitusti pahimmillaan viikoilla 8-10. Sitten alkaa pikku hiljaa helpottaa.

Paitsi osalla meistä joilla se kestää 9kk. Olen vielä synnytyssalissakin oksennellut.

Vierailija
14/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Itse oksentelin ihan loppuun asti.

Vierailija
15/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalat auttaa, pidä mukana vaikka jotain ihan pientä purtavaa, joka mahtuu taskuun ja syö vain todella vähän kerrallaan. Itsellä välillä kävi niin, että en vaan ehtinyt vessaan asti oksentamaan,  joten pidä myös oksennuspussi mukana koko ajan taskussa ja pahimmassa tapauksessa ei muuta sitten kuin lattian pesu ja vaatteiden vaihto. Ei se maailmaa kaada, kun huonoon oloon on hyvä syy ja kyllä sen kestää. Kärsin itse kovasta pahoinvoinnista ja  oksensin 25-30 kertaa päivässä useamman kuukauden ajan ja siitäkin selvittiin.

Vierailija
16/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain saikkua ja olin viikkokausia sairaslomalla. Olo oli karmea pahoinvoivana, lisäksi jo ennestään matalat verenpaineet laski niin alas että pyörtyilin kotona jos piti seistä. Työni oli raskasta fyysistä seisomatyötä. En olisi pystynyt ikimaailmassa tekemään. Jos ei olisi saikkua irronnut niin olisin varmaan epätoivoisena irtisanoutunut tai sitten maannut koko työajan työpaikan vessassa...

Vierailija
17/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain saikkua ja olin viikkokausia sairaslomalla. Olo oli karmea pahoinvoivana, lisäksi jo ennestään matalat verenpaineet laski niin alas että pyörtyilin kotona jos piti seistä. Työni oli raskasta fyysistä seisomatyötä. En olisi pystynyt ikimaailmassa tekemään. Jos ei olisi saikkua irronnut niin olisin varmaan epätoivoisena irtisanoutunut tai sitten maannut koko työajan työpaikan vessassa...

Ja lisäyksenä vielä että mulla ei ainakaan ollut kyseessä AAMUpahoinvointi vaan se oli koko ajan kun olin valveilla, iltaisin olo oli huonompi melkein kun aamulla joten iltavuorot eivät olisi olleet yhtään sen parempi.

Vierailija
18/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei saa sairaslomaa. Mulla on ollut kaikissa raskauksissa 9kk pahoinvointi. Työnantajalle kelpaa vain työterveyden lääkärintodistus (ei esim naistenpolin). Työterveys ei antanut ollenkaan saikkua. Niinpä oksensin töissä 9kk.

Pussiin, käsilaukkuun, roskikseen, seinään, lattiaan... kesken palaverin, kesken esityksen. Työsuojeluvaltuutettukin selvitti asiaa mutta ei voinut mitään sillä työnantajalla on oikeus päättää mikä lääkörintodistus kelpaa. En saanut saikkua. Niinpä olin koko raskauden merisairaana töissä. Vaihtoehdoksi tarjottiin että saat irtisano itsesk.

Mitä helvettiä? Lääkärintodistus on lääkärintodistus eikä mikään työnantaja voi sitä ohittaa. Millainen pomo edes haluaa töihin oksentelevan ihmisen? Mitä muut työkaverit sanoivat tai mahdolliset asiakkaat?

Vierailija
19/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alussa niin paha olo että jouduin tiputukseen kun en voinut edes juoda vettä. Olin vissiin 5pv saikulla ja sitten palasin töihin. Oksentelin välillä kymmenen kertaa työpäivän aikana. Työni oli kuitenkin sellaista että pääsin irtautumaan vessaan aina halutessani.

Vierailija
20/27 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä? Lääkärintodistus on lääkärintodistus eikä mikään työnantaja voi sitä ohittaa. Millainen pomo edes haluaa töihin oksentelevan ihmisen? Mitä muut työkaverit sanoivat tai mahdolliset asiakkaat?

Palkkaa ei tarvitse maksaa jos todistus ei ole työnantajan määräämältä taholta. Mikä ei poista sitä että aikamoinen työnantaja, ei kyllä jatkossa olisi mitään haluja tehdä mitään ylimääräistä tuollaisen eteen.