Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensiasunnon ostamiseen apua

Vierailija
26.05.2020 |

En ole koskaan ostanut taloa enkä siis omistanut minkäänlaista mökkiä tai mitään. Olen nyt ostamassa itselleni kiinteistöä ja ilmeisesti ensimmäisestä kiinteistöstä ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa? Tarkoittaako tämä nyt sitä tilannetta että siihen kiinteistöön muuttaa vakituisesti asumaan? Onko minun mahdollista ostaa sitä kiinteistöä vaikka en muuttaisi siihen asumaan vaan se tulisi muuhun käyttöön? Miten verotus siinä tapauksessa? Olen kuullut, että vapaa-ajan asunnosta menisi suurempi vero kuin vakituisesta kodista mutta onko sitä pakko sillä tavalla eritellä mihin tarkoitukseen se asuto on. Esimerkiksi jos olisi ntekemässä siitä vaikka liiketilaa tms?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taitaa olla kehitteillä sellainen kuvio, että kannattaa kyllä kääntyä ihan asiantuntijan puoleen. 

Ensiasuntoa koskeva varainsiirtoverovapaus koskee tosiaan vain omaan vakituiseen käyttöön tulevaa asuntoa. Ei mökkiä, ei liikekiinteistöä eikä sijoitusasuntoa. 

Vierailija
2/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy suoraan vero.fi-chatissa. Varmasti saat oikeat vastaukset. Täällä ne vastaukset nyt on mitä on.

Vierailija
4/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä verottajaa kiinnostaa / verottajalta ei mikään pysy salassa.

Vierailija
5/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatteko vastata sitten siihen, että tarvitseeko talolla olla joku käyttötarkoitus esim. juuri tämä vakituinen asunto tai vapaa-ajan asunto? Mitä kaikkea minun hoidettavaksi tässä oikeastaan tulee? Kiinteistövälittäjä tekee nämä varainssiirtoverojutut ja koska olen ensiasunnon ostaja niin kiinteistövälittäjä kertoi, ettei minun tarvitse sitä maksaa. Tuleeko kaikkiin näihin rekistereihin nyt tieto, että asun vakituisesti siinä ja siksi minun pitä tehdä väestötietorekisteriin muuttoilmoitus vai tekeekö kiinteistövälittäjä sen minun puolesta? Mitä jos sen jättää tekemättä? Muuttoilmoitus pitäisi kuulemma tehdä 6 kk aikana muuttamisesta.

Vierailija
6/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatteko vastata sitten siihen, että tarvitseeko talolla olla joku käyttötarkoitus esim. juuri tämä vakituinen asunto tai vapaa-ajan asunto? Mitä kaikkea minun hoidettavaksi tässä oikeastaan tulee? Kiinteistövälittäjä tekee nämä varainssiirtoverojutut ja koska olen ensiasunnon ostaja niin kiinteistövälittäjä kertoi, ettei minun tarvitse sitä maksaa. Tuleeko kaikkiin näihin rekistereihin nyt tieto, että asun vakituisesti siinä ja siksi minun pitä tehdä väestötietorekisteriin muuttoilmoitus vai tekeekö kiinteistövälittäjä sen minun puolesta? Mitä jos sen jättää tekemättä? Muuttoilmoitus pitäisi kuulemma tehdä 6 kk aikana muuttamisesta.

Totta kai sun pitää tehdä muuttoilmoitus. Et ole muuten kirjoilla missään ja sulle ei voi lähettää postia. Missä aiot olla töissä, jos et ole kirjoilla missään osoitteessa? :) Ja ei voida katsoa, että asut tuossa asunnossa, jos et ole itseäsi sinne kirjoille merkinnyt. Koska ensiasunnon ostajana ei tarvi maksaa varainsiirtoveroa juuri perustuen siihen, että muutat itse sinne asumaan.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/ensiasun…

Vierailija
7/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt edes vähän omillakin aivoillasi. Ei kiinteistönvälittäjä eikä kukaan muukaan voi tehdä kenenkään toisen muuttoilmoitusta.

Vierailija
8/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joku muu voi tehdä muuttoilmoitusta kuin sinä itse.:)

Vierailija
9/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinteistö on rakennettu liikekäyttlön, sitä ei voi pitää asuntona ja jos se on merkitty vapaa-ajan asunnoksi, niin vakituinen asuminen ei onnistu, ellei siihen hae kiintöistön käyttötarkoituksen muutosta kunnan/kaupungin rakennusvirastolta. Vaatii myös naapurien kuulemisen ja käyttötarkoituksen muutos pitää täyttää laissa määrätyt rakennusvaatinukset. Lupa maksaa 1500-5000€.

Ja nämä asiat tulevat viranomaisten tietoon, kun teet muuttoilmoitusta maistraatiin. Samoin vakuutuksissa.

Kiinteistövero on korkeampi vapaa-ajan asunnossa, kuin vakiasunnossa.

Vierailija
10/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä todennnäköisesti löydät vastauksia noihin kysymyksiisi, jos jaksat vähän etsiä:

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/n%C3%A4i…

Tuosta kohdasta "asuminen" ei löydy tietoa liiketilasta mutta sekin löytynee tuolta hakutoiminnolla. Ja suosittelen edelleen sitä vero.fi-sivun chattia.

Vierailija
11/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tieto on helposti googlattavissakin. Varainsiirtoverovapauteen vaikuttaa myös ostajan ikä kaupantekohetkellä.

”Ensiasunnon ostajana sinun ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa, jos seuraavat ehdot täyttyvät: Olet kaupantekohetkellä 18–39-vuotias. Omistat kaupan jälkeen asunnosta 50 % tai enemmän. Ostat asunnon vakituiseksi asunnoksesi ja muutat siihen 6 kuukauden kuluessa kaupanteosta.”

Vierailija
12/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä joudut maksamaan varainsiirtoveron, ellet pysyvästi muuta kiinteistöön asumaan.

Ja onko kiinteistö tarkoitettu vakituiseen asumiseen? Kiinteistöillä voi olla eri käyttötarkoituksia.

Vierailija
13/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa nyt miettiä huolella mikä elämäntilanteesi ja taloutesi on.

Et kertonut mistä asunnosta on kyse vai onko kyseessä muu kiinteistö. Et tiedä miten aiot kiinteistöä käyttää. jne...

Ei kukaan pysty auttamaan sinua, ellet tiedä mitä olet tekemässä ja miten se vaikuttaa tilanteeseesi.

Mutta selvitä sellaiset asiat kuin kiinteistövero, hoitovastike, yms. Ja jos aiot vuokrata asunnon, sitten esim. lähdevero jne...

Vierailija
14/15 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et muuta 6 kk sisällä , tulee sinun maksaa varainsiirtovero. Sitten kun muutat kiinteistöön voit hakea varainsiirtoveron palautusta.

”Verotuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että verovapaus myönnetään ilman vaatimusta veron suorittamisesta, jos asuntoa ryhdytään käyttämään omana asuntona kuuden kuukauden kuluessa luovutussopimuksen allekirjoittamisesta. Varainsiirtovero on suoritettava, jos kiinteistöä tai asuinrakennusta ei oteta omaan vakituiseen asumiskäyttöön tässä ajassa. Kun varainsiirtovero on suoritettu ensiasunnon käyttöönoton viivästymisen vuoksi, voi luovutuksensaaja tehdä muuton tapahduttua varainsiirtoveron palautushakemuksen (katso luku 5). Asunnon käyttöönoton on oltava tosiasiallista ja sen on tapahduttava viivytyksettä mahdollisen esteen poistuttua (katso esimerkiksi KHO 2000:32).”

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/79875/ensiasun…

Vierailija
15/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sun pitää tehdä muuttoilmoitus. Et ole muuten kirjoilla missään ja sulle ei voi lähettää postia. Missä aiot olla töissä, jos et ole kirjoilla missään osoitteessa? :) Ja ei voida katsoa, että asut tuossa asunnossa, jos et ole itseäsi sinne kirjoille merkinnyt. Koska ensiasunnon ostajana ei tarvi maksaa varainsiirtoveroa juuri perustuen siihen, että muutat itse sinne asumaan.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/ensiasun…

Olen ostamassa taloa mutta olisin edelleen kirjoilla tässä nykyisessä osoitteessa.