Venfaxinista Brintellixiin
Onko kenelläkään kokemusta tästä?
Syön siis Venlaa 150 mg annoksella. Tarkoitus on syödä sitä nyt 75 mg jonkin aikaa ja sitten 35 mg ja lopettaa siis hiljalleen. Samalla aloitan Brintellix 10 mg annoksen. Syön siis näitä samanaikaisesti Venfaxinin lopetuksen aikana. Tarvittaessa Brintellix nostetaan 20 mg annokseen kun Venfaxin on täysin lopetettu.
Olen vain lievästi masentunut. Ongelmani on ahdistuneisuus ja add. Add :hen on add- lääkitys. Ahdistukseen taas opamox.
Olen syönyt Venlafaxinia pitkään (12 vuotta). Olen kuitenkin lopettanut lääkkeen kaksi kertaa lääkärin opastuksella eli ollut yhteensä kolme vuotta ilmsn mitään masennuslääkettä. Tiedän että vieroitusoireet ovat voimakkaat mutta niistä selviää kun tiputtaa annosta maltilla.
Venlafaxinin hyvä puoli on se että minuun se todellakin toimii nopeasti ja saan masennuksen lievenemään erittäin nopeasti. Aluksi lääke vähentää ruokahalua ja laihtuu. Pidempään käytettynä lääke taas hidastaa aineenvaihduntaa ja lihottaa. Jotenkin turruttaa pidemmän päälle.
Brintellix pitäisi olla toimiva nimenomaan jos ei ole syvästi masentunut vaan pikemminkin ahdistunut. Keskittymiskyvynkin pitäisi parantua.
Olis tosi kivaa jos muilla olisi kokemuksia joka lääkkeen vaihdosta Venlasta Brintellixiin tai sitten vain kokemuksia Brintellixistä.
Kerro myös kärsikö masennuksesta, ahdistuksesta tai add:sta.
Venlafaxin on SNRI lääke ja vaikuttaa niin serotoniinin, dopamiinin kuin nonaddrenaliiniin.
Mihin reseptoreihin Brintellix vaikuttaa ja miten sen vaikutusmekanismi eroaa Venlafaxinista?
Kommentit (3)
Ite oon käsittäny et brintellix ois masennuksee, ei ahdistuksee
Ei ainakaan mun ahdistukseen auta Brintellix eikä kunnolla masennukseenkaan. Annosta en voi nostaa, koska sitten se ahdistus pahenee jo tosi pahaksi. No, Venla teki musta tunteettoman zombien, joten kyllä B on kuitenkin parempi.
Kohta 2 kk syönyt brintellixiä. Ohjeistus ottaa aamuin illoin, ilta-annos vei yöunet joten otan vain aamuisin ja olen pärjäillyt tällä.