Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vaikeaa on saada edunvalvontaan mielenterveyspotilasta

Vierailija
26.05.2020 |

Joka ostaa koko ajan tavaraa ja myy pilkkahintaan pois? Kuka sitä voi hakea hänelle?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitten ole järkeä olla hullu, jos siitä ei saa mitään viihdettä irti. Menee tylsäksi elämä.

Vierailija
2/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän diagnoosi ja lääkitys? Voi olla että vähän sekaisin mutta sitten on iso syy että on väärä diagnoosi ja väärä lääkitys jota ei pitäisi olla ja tästä väärästä lääkityksestä mennyt aivan sekaisin. Ei pitäisi laittaa vääriä diagnooseja eikä ainakaan vääriä lääkkeitä kun siihen reagoi niin ja se voi todella sekoittaa ja menee ihan rahan tajukin. Tätä asiaa pitäisi katsoa uudestaan ja olisi silloin väärin laittaa mitään edunvalvojaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes skitsofreenikko ei ole edunvalvonnassa, ellei itse hae sitä. Vain muistisairaus ja kehitysvammaisuus ovat päteviä syitä.

Vierailija
4/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseesi ei ole mitään ihan yksiselitteistä vastausta, koska edunvalvonnan tarve arvioidaan niin tapauskohtaisesti. On arvioitava, onko hänellä sellainen sairaus, joka vaikuttaa olennaisesti kykyyn huolehtia omista taloudellisista asioista ja onko se omiaan aiheuttamaan hänelle taloudellista vahinkoa. Lisäksi arvioidaan, tulevatko asiat millään lievemmällä keinolla hoidetuiksi. Etenkin jos henkilö itse vastustaa edunvalvontaa, tulee perusteiden olla todella painavia.

Vierailija
5/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta meni yhden tutun kanssa. Nyt vihdoin sos.työntekijät uskoi mikä on homman nimi. Siinä ehti mennä yksi asuntokin paskaksi ja vanhan äidin rahat jne.

Vierailija
6/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes skitsofreenikko ei ole edunvalvonnassa, ellei itse hae sitä. Vain muistisairaus ja kehitysvammaisuus ovat päteviä syitä.

Tämä ei pidä paikkaansa, edunvalvonnassa on erittäin runsaasti mielenterveyspotilaita. Mielenterveyspotilaastakin voidaan tehdä ilmoitus ja tarvitteassa määrätä tahdonvastaisesti edunvalvontaan.

t. holhoustoimen työntekijä

Vierailija
7/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta meni yhden tutun kanssa. Nyt vihdoin sos.työntekijät uskoi mikä on homman nimi. Siinä ehti mennä yksi asuntokin paskaksi ja vanhan äidin rahat jne.

Tämä on niin yleistä. Tiedän kyllä yhden mt- tapauksen jolla on edunvalvoja ja hänellä on rahaa kyllä paljonkin, eli ei heti olisi sossun niskoilla vaikka vähän törsäilisi. Kädestä suuhun eläjä sitä edunvalvontaa kipeämmin tarvitsisi.

Vierailija
8/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noi aika yleisesti edunvalvonnassa on jos elämänhallinta on ihan pihalla.

Vierailija
9/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käväisin tuossa parisen kuukautta sitten Tongassa ennen tätä korona hässäkkää. Tonga oli miellyttävin kokemus kaikista maista, joissa olen käynyt. Thaimaa on seuraavana suunnitelmissa.  Botswanassakin olen käynyt. Se oli likainen paikka. Matkustuskohteistani hyvä kakkonen oli Ruanda. Ruandassa minä sain kaikesta alennusta. Lennotkin olivat uskomattoman edulliset. Sain alennusta jopa myyjän mukaan 10 000 euroa  maksavasta (ruandan frangeista muunnettuna) viinikarahvista. Sain sen vain kymmenellä eurolla. Uskoisin että Thaimaassa olisi samanlainen meininki. Olen myös tutustunut Meksikon kulttuuriin ja elämäntapaan. Onhan sekin mielenkiintoinen, mutta Burundin kulttuurin rinnalla se ei oli mitään.  ( Menkä btw seuraamaan Andrés Manuel López Obradorin yt kanava ( Hän on Meksikon presidentti) ) Vanuatussa en viihtynyt alkuunsakkaan. Siellä taksini kuljetti minut täysin väärään paikkaan ja veloitti minua siitä 50 000 Vanuatun Vatua (noin 382 euroa euroiksi muunnettuna.

Vierailija
10/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu sosiaalityöntekijän ja lääkärin avulla. Lääkäri kirjoittaa lausunnon siitä, ettei henkilö ole sairautensa vuoksi kykeneväinen hallitsemaan raha-asioitaan. Sosiaalityöntekijä tämän lausunnon avulla hakee edunvalvontaa.

Vierailija
11/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lähiomainen niin voit itse ryhtyä edunvalvojaksi. Järjestely voi olla läheisellesi jopa parempi ratkaisu kuin yleinen edunvalvonta kun raha-asioista, laskuista ja rahankäytöstä saa puhua jonkin ennestään tutun ja luotettavan tahon kanssa. Tällöin edunvalvonnan saaminen lähiomaiselle voi olla muutenkin helpompaa. Sen sijaan yleiseen edunvalvontaan saattaa olla jopa pitkäänkin jonoa ennen kuin pääsee edunvalvonnan asiakkaaksi.

Vierailija
12/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä holtittomasti päihteitä käyttävä mt-potilas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme