Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lääkärin pakko kertoa kaikki jopa heikossa kunnossa olevalle potilaalle?

Vierailija
26.05.2020 |

Tuttuni kuoli tänään sairaalassa. Meni viimeisenä päivänä puhekyky ja joutui tajuttomaksi. Hänellä oli sydämen vajaatoimintaa ja muitakin sairauksia. Lääkäri oli hänelle kertonut tilansa vakavuuden. Nyt mietin olikohan vaikutusta tilan pahenemiseen tiedolla? Eli onko lääkärin välttämätöntä kertoa kaikki tiedot, vaikka potilas on heikommassa kunnossa? Hän oli jo yli 80, mutta silti harmi :(

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkärit kokemukseni mukaan kerro koko totuutta. Tsemppaavat.

Vierailija
2/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärien velvollisuus on kertoa, paitsi silloin kun kertominen vaarantaa paranemisen (tämä pngelma joskus mielenterveyspuolen ongelmissa). Myös ihmisellä on oikeus tietää tilansa, että voi miettiä, mitä sille tekee, miten aiansa järjestää jne. Etenkään kuolevalle ei saa valehdella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sun mielestä olisi okei jättää kertomatta että tilasi on niin vakava että luultavasti kuolet kohta. Ja näin ollen sulla ei olisi mitään mahdollisuuksia esim pyytää jotakuta vielä käymään (korona-aikanakin kuolevan omaiset saa tulla vierailulle). Tai pyytää pappia. Tai ylipäänsä miettisit ja pelkäisit mitä nyt tapahtuu.

Tuo ettei potilaille kerrota mikä heillä on jos tilanne on vakava, se on törkeää! Ihmisellä itsellään on jo potilaslain nojalla oikeus saada tietoonsa kaikki mikä hänen sairauteensa liittyy.

Vierailija
4/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä asiaa vatvot? Kyseessä tuttusi, ei omaisesi. Ja muka tänään kuollut, ja jo nyt asiasta vauvapalstalla? Häh?

Vierailija
5/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurisidonnaista. On kansoja, missä esim. syöpädiagnoosista ei keskustella potilaan kanssa, vaan mieluummin omaisen. Meillä sellainen ei kävisi. Olen samaa mieltä, että liiallinen tieto voi olla hyödytöntä ja lisätä tuskaa ainakin heti kättelyssä pamautettuna. Vaatii herkkyyttä ja aikaa, että osaa asteittain keskustella rankoista jutuista.

Vierailija
6/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sun mielestä olisi okei jättää kertomatta että tilasi on niin vakava että luultavasti kuolet kohta. Ja näin ollen sulla ei olisi mitään mahdollisuuksia esim pyytää jotakuta vielä käymään (korona-aikanakin kuolevan omaiset saa tulla vierailulle). Tai pyytää pappia. Tai ylipäänsä miettisit ja pelkäisit mitä nyt tapahtuu.

Tuo ettei potilaille kerrota mikä heillä on jos tilanne on vakava, se on törkeää! Ihmisellä itsellään on jo potilaslain nojalla oikeus saada tietoonsa kaikki mikä hänen sairauteensa liittyy.

Ajattelin vain, jos tajuttomaksi meno on johtunut järkytyksestä. Olisiko hän mahdollisesti voinut toipua muuten?

Vierailija
7/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaalassa maassa jossa lääkäri ei kertonut potilaalle mitään. Ei edes mitä lääkkeitä tai tutkimuksia tehdään. Kysyessä hän sanoi, että ne ovat hänen asioitaan, eikä potilas ymmärrä niitä. Sairaalasta poislähtiessä kerrottiin diagnoosi. Se olin kyllä minulle hoitajilta jo sitä ennen selvinnyt.

Toivottavasti Suomessa lääkäri kertoo kaiken.

Vierailija
8/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin haluaisin tietää enkä mitään voivottelua. Numero 2 on oikeassa.

Vierailija
9/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johtunut kuolema asian kertomisesta. Valoja päälle, vaikka shokki ja suru onkin käsillä. Tuttavasi kuoli koska hän oli vakavasti sairas ja jo iäkäs.

Vierailija
10/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä asiaa vatvot? Kyseessä tuttusi, ei omaisesi. Ja muka tänään kuollut, ja jo nyt asiasta vauvapalstalla? Häh?

Sinä et tiedä mitään.

Vierailija
11/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä haluan ainakin tietää todellisen tilanteen.

Vierailija
12/12 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri tietää, että lääkärin kertoma oli vain spekulaatio. Joku oli vain olettanut lääkärin kertoneen eli ei perustunut faktatietoon. Turhaan siis epäilin asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi