Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsykoehaastattelu: onko oikein toimittu?

Vierailija
26.05.2020 |

Ohjeissa oli, että haastattelussa voi esitellä osaamistaan ja kokemustaan, esimerkiksi CV:tä. Olin valmistautunut tähän todella paljon.

Kuitenkin, kun otin asian puheeksi, minulle sanottiin, että aika loppuu, enkä ehdi sitä tehdä. Myöhemmin kuulin, että muut haastateltavat olivat saaneet tehdä tuon.

Minulta kysyttiin ihan hirveästi erilaisia kysymyksiä ja siinä vaiheessa kun kysymykset olivat ohi, ehdotin että näytän osaamistani. Se ei käynyt haastattelijoille.

Minulla jäi tästä tosi outo olo. Ohjeissa nimenomaan mainittiin, että osaamista yms saa esitellä. Kuitenkaan minulle ei annettu mahollisuutta.

Onko tässä vaiheessa järkeä ottaa johonkin yhteyttä ja mainita asiasta?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että päätöksiä hakijoista ei ole vielä tehty.

Vierailija
2/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää valittaa. Ainakin itse valittaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he saivat riittävästi tietoja vastauksistasi? Kannattaa odottaa tuloksia ihan rauhassa. Ei se, että sinun haastattelusi oli erilainen, välttämättä tarkoita, ettei sinulla ole mahdollisuutta saada paikkaa.

Vierailija
4/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulle ohjeessa kerrottu myös, kuinka paljon aikaa on käytettävissä. Olisit pitänyt huolen aiemmin.

Vierailija
5/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita vasta jos et pääse

Vierailija
6/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit lörppö ja et osannut pitää aikataulua.

Vierailija
7/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko haastattelussakin samat asiat monta kertaa, kuten avauksessasi?

Vierailija
8/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulle ohjeessa kerrottu myös, kuinka paljon aikaa on käytettävissä. Olisit pitänyt huolen aiemmin.

Kyllä oli aika tiedossa. Vastasin haastattelijoiden kysymyksiin ja siinä vaiheessa kun ne olivat ohi, otin puheeksi asiat joita olin valmistellut. En kuitenkaan saanut esitellä niitä.

Olisiko minun pitänyt jättää vastaamatta heidän kysymyksiin?

Vierailija
9/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kysymykset saattoivat olla se osaamisen esittely. Odotat rauhassa tuloksia. Jos et pääse, voit tehdä valituksen. Välttämättä se ei mitään muuta, mutta saat ainakin asian varmistettua. Jos pääset, olisit vain turhaan nähnyt vaivaa valittamisessa. Rauhassa siis vain vielä. 

Vierailija
10/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli aika tiedossa. Vastasin haastattelijoiden kysymyksiin ja siinä vaiheessa kun ne olivat ohi, otin puheeksi asiat joita olin valmistellut. En kuitenkaan saanut esitellä niitä.

Olisiko minun pitänyt jättää vastaamatta heidän kysymyksiin?

Sun olis pitänyt A) vastata kysymyksiin napakammin, jolloin aikaa olisi jöönyt

B) ojentaa ne cv:si ja muut paperisi heti alkajaisiksi haastattelijoille, tai ottaa ne esiin johonkin kysymykseen vastatessasi tai ainakin C) jos mikään muu ei onnistu, noin 5-10 min ennen lopetusta sanoa, että sulla on myös tätä valmisteltua materiaalia.

Vierailija
11/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän sama tilanne kuin työhaastattelussa. Osalta kysytään todistukset ym. näytille, osalta ei. Riippuu täysin siitä, kokeeko haastattelija kysymysten pohjalta saavansa riittävät tiedot vai ei. Sinun kohdallasi luultavasti koki, koska ei näyttöjä kysellyt. Kyllä ne olisivat ihan itse niitä pyytäneet, jos olisivat kokeneet tarvitsevansa. 

Vierailija
12/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pahemmin luottaisi noiden haastattelijoiden kykyyn arvioida sitä, milloin on riittävät tiedot saatu.

Vierailija
13/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pahemmin luottaisi noiden haastattelijoiden kykyyn arvioida sitä, milloin on riittävät tiedot saatu.

Heidän käsissään se on, joten eipä oikein muidenkaan kykyjä siihen voi soveltaa. 

Vierailija
14/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän sama tilanne kuin työhaastattelussa. Osalta kysytään todistukset ym. näytille, osalta ei. Riippuu täysin siitä, kokeeko haastattelija kysymysten pohjalta saavansa riittävät tiedot vai ei. Sinun kohdallasi luultavasti koki, koska ei näyttöjä kysellyt. Kyllä ne olisivat ihan itse niitä pyytäneet, jos olisivat kokeneet tarvitsevansa. 

Työhaastattelussa pääsee varmemmin sisälle, kun ei ehditä papereihin. Löytyy niin paljon mielenkiintoista juteltavaa muutenkin. 

Vierailija
15/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kaksi vaihtoehtoa:

Katsoivat jo suoraan, että et ole soveltuva, joten eivät viitsineet tuhlata aikaa näyttöihin

Saivat haastattelun pohjalta riittävät tiedot, eikä näyttöjä näin ollen tarvittu. 

Vierailija
16/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mietin, että odotanko tuloksia vai lähetänkö palautteen heti. Jos lähetän heti, se voi vielä vaikuttaa tuloksiin. Jos valitan vasta tulosten jälkeen, siitä tuskin on minulle mitään hyötyä.

Vierailija
17/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mietin, että odotanko tuloksia vai lähetänkö palautteen heti. Jos lähetän heti, se voi vielä vaikuttaa tuloksiin. Jos valitan vasta tulosten jälkeen, siitä tuskin on minulle mitään hyötyä.

Ei voi enää vaikuttaa, kun koe jo oli ja meni. Lopputulosten julkaisun jälkeen, voi tehdä korjauksia valintoihin, jos on tapahtunut virhe. Eli ihan rauhassa vain odotat ne tulokset, etkä häiriköi muutenkin kiireistä koulun henkilökuntaa tuollaisella tässä vaiheessa. 

Vierailija
19/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi enää vaikuttaa, kun koe jo oli ja meni. Lopputulosten julkaisun jälkeen, voi tehdä korjauksia valintoihin, jos on tapahtunut virhe. Eli ihan rauhassa vain odotat ne tulokset, etkä häiriköi muutenkin kiireistä koulun henkilökuntaa tuollaisella tässä vaiheessa. 

Oisko sulla antaa jotain todistetta siitä, että tämä on käytäntö oppilaitoksissa?

Vierailija
20/37 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko sulla antaa jotain todistetta siitä, että tämä on käytäntö oppilaitoksissa?

Ihan järjellä voi päätellä tuon asian. Nyt keskitytään antamaan arvosanat ja hoitamaan valmistuvat valmiiksi. Sen jälkeen ruvetaan valikoimaan uusia opiskelijoita. Pääsykokeet ovat kertaluontoinen tilaisuus. Ei niihin enää jälkikäteen voi vaikuttaa ellei ole selkeitä todisteita siitä, että on toimittu yleisten käytäntöjen vastaisesti. Sinulla ei ole kuin oma mutusi siitä, että "koska parilla muullakin oli, niin mullakin piti olla". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä