Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joissakin kouluissa tiukempi arvostelu? Vai onko arvostelu tiukentunut viime vuosina?

kyselen
25.05.2020 |

Lapseni käy suurehkon kaupungin keskustakoulussa yläkoulua. Aika monet lukuaineiden numerot olivat välitodistuksessa 8, vaikka koko syksyn aikana lapseni huonoin numero kokeista tai projekteista oli 9+.

Lapsi saa siis lähes kaikesta aina 9,5 tai 10 ja näin on ollut aina. Käytös on 10 ja keskusteluissa opettajan kanssa on tullut puheeksi lapseni mukava luonne, siitä hän on saanut palautetta monilta muiltakin opettajilta.
Lapsi on avulias ja ystävällinen, ottaa muut huomioon. Tämä onkin itselleni tärkein asia.

Olen kuitenkin miettinyt tuota numeroasiaa jonkun verran. Lapsi varmasti pääsee ihan perushyvään lukioon, mutta huippulukioihin menon voi kyllä unohtaa.
Mistä voi johtua että todistuksessa on numero 8 vaikka tuntiaktiivisuudesta tulee hymynaamoja ja kokeesta saa 2x 9,5?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntiaktiivisuus

Vierailija
2/7 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajat antaa ysejä vain niille, jotka saavat kokeista kymppejä ja kymppiä ei kenellekään. Jospa eivät itsekään aikanaan saaneet kymppejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella koearvosanat ysin ja kympin välillä. Välitodistuksessa pääsääntöisesti ysejä, samoin tulossa kevättodistukseen.

Aloittaja voinee kysellä numeroista opettajilta, aika hämärältä kuulostaa, jos kerran tuntiaktivisuus on merkintöjen mukaan kunnossa.

Vierailija
4/7 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kouluissa ei anneta koenumeroiden tai minkään muunkaan mukaan joka mitenkään liittyisi opiskeluun vaan ulkonäön, kuppikoon ja avonaisten toppien jotka ei mitenkään oleellisia ja joilla ei pitäisi olla mitään merkitystä opiskelun tai työn kanssa.

Vierailija
5/7 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo aika oudolta kuulostaa. Opettajilla voi olla hyvin ankara linja kiitettävien arvosanojen suhteen. Toivottavasti linja on sama myös alapäässä, eli ei mitään armovitosia sellaisille, jotka eivät osaa mitään.

Ymmärrän, että asiaa on vaikeaa kysyä, mutta nyt ei ole kauheasti enää menetettävää, kun yläaste on lopuillaan. Lapsesi tulee pärjäämään lukiossa oikein hyvin. Huonompi juttu on niillä, joiden arvosanoissa on ilmaa. Pääsevät hyviin lukioihin, ja siellä taidot ei sitten riitä. Sukulaistytölle kävi juuri näin, ja huippulukiossa ei juuri anneta tukiopetusta tms. Sairastui masennukseen lukiossa ja kirjoitti huonosti.

Vierailija
6/7 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsella koearvosanat ysin ja kympin välillä. Välitodistuksessa pääsääntöisesti ysejä, samoin tulossa kevättodistukseen.

Aloittaja voinee kysellä numeroista opettajilta, aika hämärältä kuulostaa, jos kerran tuntiaktivisuus on merkintöjen mukaan kunnossa.

En ole kysellyt asiasta koska olen ajatellut, että opettajilla on riittävästi riesaa vanhemmista, jotka kyselevät numeroista. En tiedä onko näin oikeasti, mutta ehkä tämän AV:n perusteella olen saanut sellaisen käsityksen.

Lapseni keskiarvo on kuitenkin reilusti yli 8.  Muutama kymppikin on (kielistä ja matikasta) siis näistä aineista, joista ihan kaikista kokeista pistareista on aina tullut 10.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat aina kysyä arvosanoista! Arvosana koostuu aika monesta asiasta kokeiden lisäksi. Arvosanat eivät ole tuulesta temmattuja, vaan opettajalla tulee olla dokumentoituna arvioinnin perusteet. Niiden valottaminen huoltajille ei ole kovinkaan vaivalloista :)

Kannattaa myös lapselta itseltään kysyä, mitä ope on puhunut. Itse kerron lapsille esim. erilaisia projekteja aloittaessa, mitä arvoidaan ja miten sen tekeminen vaikuttaa arviointiin. Osaamista ja työskentelytaitoja kun tulee arvioida monipuolisesti, ei vain kokein.