Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin opetat lapselle kohtuullisuuden

24.05.2020 |

Olen 28v ja avioliitossa jo 8v. Lapsia kaksi, 3v ja 6v.

Kuinka opettaa lapselle kohtuullisuus? Se on varmasti kysymys, johon ei ole suoraa tai helppoa vastausta. Kuitenkin vastaan niinkuin itse hoidamme asian.

Kuinka opettaa lapselle ostamaan kaupassa kohtuullisesti? Kuinka opettaa lapselle tunne-elämän kohtuullisuus? Kuinka opettaa lapselle ruutuajan kohtuullisuus?

Alle 5v ei vielä ole täysin kypsä ymmärtämään, mitä on kohtuullisuus, mutta voit ohjeistaa häntä siihen. Lapsesi katsovat kaupassa, mitä ostat ja kuinka paljon. He oppivat siis sinun esimerkin kautta, mikä on kohtuullista. Samalla ohjeista heitä siitä, mitä ostat. Kun ostat limukkaa ja sipsiä välipalaksi, lapsesi oppivat, että tämä on kohtuullista välipalaksi tavallaan. Jos ostat monestikin, lapselle tästä tulee tapa. Lapsi ottaa esimerkkiä ja matkii, lapsi puhuu siitä mistä sinäkin. Tämä on kohtuullisuutta.

Hillitty ihminen on ainakin meidän perheessä tavoite. Minä tai mies emme huuda melkein koskaan, koska olemme hillittyjä. Yllättävää on, että lapset saavat hyvin vähän raivokohtauksia ja itkupurkauksia. Meidän kodissa on lämmin tunnelma, jossa on turvallisuuden ja läsnäolon tunteita, täällä on hiljaista. Jos jokin on mennyt 6v:llä pieleen esim. pyykkien ripustamisessa, menen hänen viereensä ja kerron, miten pyykit pitäisi ripustaa. En huuda hänelle kylpyhuoneesta, että "saaperin nulikka". Tämä on kohtuullisuutta.

Kuinka paljon itse vietät aikaa ruudun (TV, tietokone, puhelin, tabletti yms.) äärellä katsellen sitä? Jos se on koko päivä, mutta sanot lapsellesi, että mene ulos, ei hyvä heilu. Ei voi vaatia muita käyttäytymään paremmin kuin itse käyttäytyy, se on kohtuuttomuuden lisäksi epäreilua, epäoikeudenmukaista. Kaikki lähtee rajojen asettamisesta. Kerrot, että tähän aikaan mennään ulos, tähän aikaan mennään nukkumaan, tähän aikaan syödään. Monet alle 7v lapset eivät kuitenkaan osaa kelloa, joten on toinenkin ratkaisu ruutuajan vähentämiseen. Sanot lapselle, että kun aurinko laskee, mennään nukkumaan. Ja kun aurinko nousee, herätään. Tämä toimi minulle tässä iässä, koska en osannut kelloa. Äiti kuitenkin herätti minut aina tönimällä minua ja lähtemällä ennen kuin heräsin lopullisesti, joten en voinut huutaa kenellekkään väsyneenä ja heräsin. Ruutuaika oli minulle helppo asettaa, ei ollut ruutuja, vain vanha televisio. Lapsilleni tämä on kuitenkin helppo ohjeistaa, he lähtevät mielellään kotipihalle yhdessä ja minun ja miehen kanssa, metsään kävelylle koirien kanssa. Me emme vietä ruudun äärellä paljoa aikaa. Luemme lehtiä ja ulkoilemme yhdessä melkein päivittäin.

Tämä on kohtuullisuutta.

Kommentit (1)

1/1 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hyviä neuvoja.

Erityisesti silmään pisti tuo, että "Muita ei voi vaatia käyttäytymään paremmin kuin itse käyttäytyy, se on kohtuuttomuuden lisäksi epäreilua, epäoikeudenmukaisuutta"

Itsensä hillitseminen on joskus hyvin vaikeaa, mutta usein tarpeellista.

~Kerttu

Jos joku asia ärsyttää, kerro siitä hyviä asioita ja ajattele sen hyviä puolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan