Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osaa ajaa moottoritiellä?

Vierailija
24.05.2020 |

Itse ajoin gps:n nopeuslukeman mukaan nopeusrajoitus + 5 km/h. Eli mitään syytä mihinkään mielenosoittamiseen liian hitaasti ajavaa kohtaan ei ollut.

Kun siis ihmiset ohittaa (ja näitä oli aika monta), niin palataan sitten sitten ihan suoraan noin yhden auton mitan verran minun eteen. Minkä vi**n takia? Itse kun käytän adaptiivista vakinopeussäädintä, joka pitää vakioetäisyyden edellä ajavaan, niin sehän vetää sitten kivan äkkijarrutuksen noiden tomppeleiden takia.

Eli minkä HELVETIN takia pitää ängetä toisen eteen, vaikka moottoritiellä ei siihen ole minkäänlaista perustetta, vaan voisi aivan huoletta ohittaa reilulla marginaalilla ?!?!?!?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rai minkätakia siellä pitää ajaa koko ajan vasemman puoleista kaistaa?

Vierailija
2/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei pidäkään, mutta ohituksissa siellä voi olla niin kauan, että jää reilu väliä edelliseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne ihmiset muka osaisi ajaa?

Vierailija
4/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua niitä "pussittajia." Esim. lähestyt rekkaa. Takana tuleva siirtyy jo toodella hyvissä ajoin vasemmalla kaistalle ja jumittaa siinä sinun rinnalla, kunnes jäät pussiin ja joudut jarruttamaan, ettet törmää rekkaan.

Eikö tässäkin voisi pelata jonkinlaista yhteispeliä? Eli odotetaan, että eka auto siirtyy ohituskaistalla ja vasta sitten se seuraava siirtyy jne..?

Vierailija
5/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa. Jos ohitan rekan, sen pitää näkyä kunnolla taustapeilistä, ennekuin menen takaisin oikealle kaistalle. Ammatikseen ajavat kiroavat näitä tomppeleita vielä enemmän.

Vierailija
6/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Ja sit on kiveniskemä tai nasta omassa tuulilasissa

Vierailija
7/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei pidäkään, mutta ohituksissa siellä voi olla niin kauan, että jää reilu väliä edelliseen.

Mitä hä? Ihmettelen vaan, että minkä takia joudenkin pitää ajaa jatkuvasti vasenta kaistaa. Siis vaikka ne ei edes ohita ketään.

Vierailija
8/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua niitä "pussittajia." Esim. lähestyt rekkaa. Takana tuleva siirtyy jo toodella hyvissä ajoin vasemmalla kaistalle ja jumittaa siinä sinun rinnalla, kunnes jäät pussiin ja joudut jarruttamaan, ettet törmää rekkaan.

Eikö tässäkin voisi pelata jonkinlaista yhteispeliä? Eli odotetaan, että eka auto siirtyy ohituskaistalla ja vasta sitten se seuraava siirtyy jne..?

Mutta entä, kun se rekan perässä oleva ei vain lähde ohi? Jurnuttaa vaan siinä.

Vierailija
9/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että näissä tapauksissa ei ole ollut ketään hiillostamassa siellä ohittajan takana. Itse pyrin jättämään reilusti rakoa kun ohitan ennen kuin palaan oikealle kaistalle mutta joskus takaa tullaan kamalaa vauhtia puskuriin kiinni niin silloin tulee palattua oikealle heti kun turvallisesti mahdollista.

Vierailija
10/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on eri asia, mutta kun ollaan vielä lähestymässä niin sen takana tulevan on vaan pakko jostain syystä kiirehtiä sinne ohistuskaistalle, mutta sitten ei ole kuitenkaan pokkaa mennä reilusta ohi, vaan jää junnamaan siihen minun vierelle (vaikka itse ajan vakionopeussäätimen mukaan tasaista nopeutta). Tätäkin tapahtuu hämmentävän usein.

Vierailija
11/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan että näissä tapauksissa ei ole ollut ketään hiillostamassa siellä ohittajan takana. Itse pyrin jättämään reilusti rakoa kun ohitan ennen kuin palaan oikealle kaistalle mutta joskus takaa tullaan kamalaa vauhtia puskuriin kiinni niin silloin tulee palattua oikealle heti kun turvallisesti mahdollista.

Jos itse ajan ohittaessa jo hieman yli nopeusrajoituksen, niin en todellakaan anna tietä näille takana tuleville huohottaville, vaan teen ohituksen reilulla marginaalilla huohottajasta huolimatta. Se on yksinomaan huohottajan ongelma, ei minun.

Vierailija
12/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska miksi se jää siihen rekan perään viimeiseen metriin asti eikä lainkaan ennakoi? Olen pussittaa, koska en halua ajaa rekan perään kiinni tai hidastaa vauhtia, vaan mennä ohi. Jos edellä oleva ei osaa ennakoida niin siinähän jää sitten perään.

Vierailija
13/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä voit tietää, kuka lähtee ohittaa ja kuka ei. Itse ainakin ennakoin takana tulevaa liikennettä ja suunnittelen ohitukseni sen mukaan. Välillä pitää vähän nostaa nopeutta, että pääsee ohittamaan ennen kuin jätetään pussiin. Niistä en tykkää, jotka ajaa suunnilleen rekan perseeseen ja tulevat sitten nenän eteen liian pienellä nopeudella, kun ovat ensin jättäneet itsensä pussiin siihen rekan taakse. Ja ylipäänsä sen ohituksen voisi hoitaa rivakasti eikä ajaa kilometri tolkulka sen ohitettavan vierellä.

Vierailija
14/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on eri asia, mutta kun ollaan vielä lähestymässä niin sen takana tulevan on vaan pakko jostain syystä kiirehtiä sinne ohistuskaistalle, mutta sitten ei ole kuitenkaan pokkaa mennä reilusta ohi, vaan jää junnamaan siihen minun vierelle (vaikka itse ajan vakionopeussäätimen mukaan tasaista nopeutta). Tätäkin tapahtuu hämmentävän usein.

Luultavasti vakionopeus päällä sillä toisellakin.

Vierailija
15/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihaan näitä +5 km/h jotka menevät vasemmalle kaistalle junnaamaan jonkun ohi ja sitten perässä tuleva nopeampi letka siellä vasemmalla kaistalla joutuu jarruttamaan tämän junnaajan takia. Älkää menkö ohittamaan jos ette reilusti uskalla painaa kaasua, ei siellä motarilla haittaa ajaa hetken vähän kovempaa. Tai älä mene ohi, jos oikeasti ajat vain ihan vähän kovempaa kuin se edellä ajava.

Autokoulussakin opetettiin että älä lähde ohittamaan jos et aja ihan reilusti nopeammin kuin se ketä lähdet ohittamaan. Hyöty on hyvin minimaalinen.

Vierailija
16/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse ajan ohittaessa jo hieman yli nopeusrajoituksen, niin en todellakaan anna tietä näille takana tuleville huohottaville, vaan teen ohituksen reilulla marginaalilla huohottajasta huolimatta. Se on yksinomaan huohottajan ongelma, ei minun.

Siinä vaan on se vaara, että se takana tuleva huohottaja vaihtaa oikealle kaistalle, kun sä oket sen edessä ja painaa kaadua päöstäkseen ohi. Ja kun tämä tapahtuu samaan aikaan, kun itse aiot siirtyä oikealle kaistalle, niin siinä voi käydä ikävästi. Kannattaa ainakin laittaa se vilkku päälke ajoissa, ettei se ääliö siellä takana tee mitään hätiköityä.

Vierailija
17/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajan moottoritiellä pelkästään ohituskaistalla 125km/h nopeutta. Ei ole kiilaajia.

Vierailija
18/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaan on se vaara, että se takana tuleva huohottaja vaihtaa oikealle kaistalle, kun sä oket sen edessä ja painaa kaadua päöstäkseen ohi. Ja kun tämä tapahtuu samaan aikaan, kun itse aiot siirtyä oikealle kaistalle, niin siinä voi käydä ikävästi. Kannattaa ainakin laittaa se vilkku päälke ajoissa, ettei se ääliö siellä takana tee mitään hätiköityä.

Laki kieltää oikealta ohittamisen, joten sitten vaan rekkari ylös ja yhteys poliisiin.

Vierailija
19/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vihaan näitä +5 km/h jotka menevät vasemmalle kaistalle junnaamaan jonkun ohi ja sitten perässä tuleva nopeampi letka siellä vasemmalla kaistalla joutuu jarruttamaan tämän junnaajan takia. Älkää menkö ohittamaan jos ette reilusti uskalla painaa kaasua, ei siellä motarilla haittaa ajaa hetken vähän kovempaa. Tai älä mene ohi, jos oikeasti ajat vain ihan vähän kovempaa kuin se edellä ajava.

Autokoulussakin opetettiin että älä lähde ohittamaan jos et aja ihan reilusti nopeammin kuin se ketä lähdet ohittamaan. Hyöty on hyvin minimaalinen.

Autokoulussakin opetetaan, että edes ohittaessa ei saa ajaa ylinopeutta.

Vierailija
20/23 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohituskaistallakin suurin sallittu nopeus on 120km/h.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän