Oletteko koskaan ajatelleet, millaisia työnantajia (palkanmaksajia) te olisitte?
Miesystävä haukkui aina kaikki työnantajansa piheiksi ja epäoikeudenmukaisiksi. Jouduin työttömäksi, ja jo hyvissä ajoin ennen kuin työni loppui, mieheni alkoi suunnitella "sivutyötä" itsellensä, tai paremminkin minulle. Minun olisi pitänyt alkaa ns. myyntmieheksi, ja kas kas, ilman palkkaa. Kun sanoin hänelle, että; "Ai, mun pitäis herätä aamulla 8.salta ja olla koko päivä töissä 6/7, ilman palkkaa, ja hän vain saisi siitä rahaa?" Hän alkoi huutamaan, että saanhan työttömyyskorvauksen, ja olen vaan laiska jne. Sanomattakin on selvää, että 15 vuoden suhde kariutui tähän (käsittämätöntä) . Mies ei antanut periksi, enkä minä ala orjaksi kennellekkään.
Kommentit (8)
Miten tuo otsikko liittyi tähän parisuhdetarinaan?
Vierailija kirjoitti:
No ihan vaan ajattelin, että olisiko se palkanmaksu noin vaikeaa lopulta kaikille. Tällainen kun paljastui ihmisestä, joka aina oli niin työntekijöiden asialla. Ainakin kun omasta palkasta oli kyse.
Ap.
Kaverini sanoi, että ei tulisi ikinä minulle töihin, kun oisin niin vittumainen ja vaativa.
Olen sopimuksista kiinnipitävä työnantaja eli se mikä on paperilla ja allekirjoitettu, siitä pidetään kiinni. Koskee niin palkanmaksua kuin töihintuloa. Harmi, että työntekijä haluaa yleensä pitää kiinni vain siitä palkasta, ei itseään koskevista osista sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Eikä siis kyse ole vaan parisuhde asiasta, vaan näinhän monet työnantajat ajattelevat. Ihminen (työtön) on laiska, jos ei suostu töihin, pelkällä työttömyyskorvauksella. Tässä tapauksessa vain, näin ajatteli myös ex-miesystäväni.
Koska palkkakulut ovat suurimmat menot työnantajalle, jokainen työnantaja miettii kuinka saisi työntekijöitä minimipalkalla tai ilmaiseksi. Tämän takia monet yrittäjät sinnittelevät yksin vaikka palavat itse loppuun ja erilaiset työkokeilijat ja harjoittelijat pyörivät työpaikoilla vuositolkulla ilman aikomustakaan palkata ketään.
Jos toi on totta, niin hyi...