Kuinka pitkään kannattaa odottaa rekryprosessin etenemistä?
Kuinka pitkään on mielestänne sopiva aika odottaa rekryprosessissa?
Hain pariakin työpaikkaa ennen koronakriisin puhkeamista, mutta en ole kuullut näistä yhtään mitään sen jälkeen kun hakemuksen jätin helmikuun lopussa (!!). Ilmoituksesta tuli joku kiitosviesti jossa sanottiin että hakemuksesi on saapunut perille, mutta sen jälkeen on ollut täysin hiljaista. Ei viestejä pitkittyneestä prosessista. Ei viestejä että olisin tippunut ulos. Eikä viestejä että uusi henkilö olisi valittu.
Pari vuotta sitten hain erästä työpaikkaa, eikä mitään kuulunut. Sitten ehkä 4kk hakemuksen jättämisestä tuli puhelu, jossa pyydettiin seuraavana päivänä haastatteluun toiselle puolelle Suomea. Kun sanoin ettei onnistu, tarjottiin ylihuomista ja tämäkin tuli liian lyhyellä varoitusajalla. Tämän jälkeen minulle soitellut sanoi soittavansa myöhemmin uudestaan, mutta ei yllättäen ikinä soittanut.
Kun te haette töitä, niin kuinka pitkään pidätte toivoa yllä? Tai varaatteko te kalenteristanne aikoja mahdolliselle haastattelulle? :D
Kommentit (9)
En todellakaan varaa aikaa. Jollei mitään kuulu, niin ei kuulu.
Jotkut höpsöt tajuaa 6kk rekryprosessin jälkeen että kuuluu kai hyviin tapoihin ilmoittaa asiasta ja sitten tulee niitä viestejä, etten edes muista hakeneeni minnekään.
Yleensä on haastattelut onnistuneet, ja jossain vaiheessa pääsen sanomaan että kiitos kutsusta, mutta löysin jo töitä.
Max 1 kk haun umpeutumisen jälkeen. Jos saat soittoja vielä myöhemmin, kyseessä on joku kriisi, ja kannattaa miettiä mikä firmassa on vialla. Esim. aiemmat on peruneet halukkuutensa tai uusi työntekijä lähtenyt jo menemään. Tai muuten vaan kaoottista ja kyvytöntä toimintaa. Miksi.
Valtiolla menee helposti 4 kk ennen kuin tulee kutsu haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Max 1 kk haun umpeutumisen jälkeen. Jos saat soittoja vielä myöhemmin, kyseessä on joku kriisi, ja kannattaa miettiä mikä firmassa on vialla. Esim. aiemmat on peruneet halukkuutensa tai uusi työntekijä lähtenyt jo menemään. Tai muuten vaan kaoottista ja kyvytöntä toimintaa. Miksi.
Minusta ei ollut mitään vialla kun sain työpaikan tilanteessa, jossa varsinainen valittu oli palannut entiseen työpaikkaansa pitkän lomautuksen keskeydyttyä. Hänellä oli kuitenkin vähän enemmän kokemusta. En näe varasijalta hommaan pääsemiseen mitään pahaa, enkä siinä, että valittu valitsee jonkun toisen työpaikan - siihen voi olla monia syitä. Tästä on jo kauan, mutta yhden työpaikan nuoruudessani sain kun olin alunperin hakenut toista paikkaa, johon en päässyt edes haastatteluun. Sitten tuli avoimeksi toinen paikka, johon sitä aiempaa hakeneista kutsuttiin muutama haastatteluun ja olin joukossa. Ihan hyvä työ se oli ja sain tutustua siihen toiseen aiemmin valittuun, oli helppo ymmärtää, miksi hänet oli valittu. Varmasti ollut ylivoimainen kaikista hakijoista, koska oli niin hyvää kokemusta ja osaamista, myös sellaista erikoisosaamista, jota ei varsinaisesti vaadittu, mutta se oli hyödyksi.
Kuukausi ihan maksimissaan voi odottaa. Yleensä yhden kahden viikon välein kuuluu tietoa prosessin seuraavasta vaiheesta, haastatteluista tai testeistä. Jos ei kuulu niin ovat valinneet jonkun toisen.
Liian hidas rekrytointiprosessi tai että ei kommunikoida valinnoista hakijoille kertoo, että yritys on huono, eikä sellaiseen kannata edes hakea. Yksi syy hiljaisuuteen voi olla myös yhtäkkinen rekrytointikielto, mutta siitäkin hyvä yritys kommunikoi hakijoitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Mä olen ihmetellyt kun ei kuulu mitään. Hakuaika päättyi 15.4. ja silloin tuli viesti, jossa sanottiin että minuun ollaan yhteydessä hakuprosessin aikana. Mitään ei ole kuulunut ja olen odottanut edes sitä "et tullut valituksi" viestiä. Hyvä tietää tämä.
Rekryjen kestoissa on ihan älyttömät erot yrityksien välillä. Aiemmin työskentelin alalla, jossa kaikki potentiaaliset työnantajat olivat suuryrityksiä, ja voi kiesus sitä hitautta ja kankeutta mikä rekryissä oli. Jos olit mukana prosessissa viime metreille asti, saatoit hyvinkin roikkua 6kk mukana. Vaikka isoilla yrityksillä on iso HR-armeija, niin silti rekryt kestävät joskus ihan järkyttävän pitkään, koska hakijoita on jopa tuhansia.
Vaihdoin myöhemmin toiselle alalle, jossa yritykset ovat pääasiassa pieniä. Nykyinen työnantajani työllistää 15 työntekijää ja rekry oli todella nopeasti läpi. Haku sisään -> viikko -> puhelinhaastattelu -> viikko -> haastattelu toimistolla -> viikko -> valinta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Mä olen ihmetellyt kun ei kuulu mitään. Hakuaika päättyi 15.4. ja silloin tuli viesti, jossa sanottiin että minuun ollaan yhteydessä hakuprosessin aikana. Mitään ei ole kuulunut ja olen odottanut edes sitä "et tullut valituksi" viestiä. Hyvä tietää tämä.
Valtio mulle "ennen vanhaan" ilmoitti aina, yksityiset on huonompia ilmoittelemaan. Nykyään en tiedä, miten valtio toimii.
Mulla pisin kestänyt 5 kk ja lyhimmät kaksi: Menin haastatteluun suoraan soitosta, jäin töihin saman tien, toinen sellainen, että minua oli suositeltu ja kysyi suoraan, että voisitko tulla huomenna töihin pelkän puhelinhaastattelun perusteella. Nämä kaikki kolme ovat olleet määräaikaisia tai kesätöitä. Nykyiseen vakituiseeen kävin haastattelussa syyskuun alussa ja työ alkoi marraskuun alussa, haastatteluun kyllä heti seuraavalla viikolla.