Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sikiöseulonnat - uhka vai mahdollisuus

Vierailija
24.05.2020 |

Moikka!

Olen sairaanhoitajaopiskelija Turun AMK:sta ja tekemässä opintoihin liittyvää tutkimusta raskausajan seulonnoista. Haluaisin saada työhöni ihmisiltä erialisia eettisiä kysymyksiä/näkökulmia/ajatuksia, koostan niistä yhteenvedon. Halutessaan saa kertoa lyhyesti elämäntilanteestaan (lapsi suunnitteilla, raskaana, perheeseen on jo syntynyt lapsi/a). Mitä eettisiä näkökulmia löydätte sikiöseulonnoista, mitä ajatuksia se herättää?

Valitsin tämän kanavan kyselyn tekemiseen, koska uskon saavuttavani täällä hyvää kohderyhmää. Myös mahdollisuus anonyyminä vastaamiseen voi madaltaa kynnystä kertoa omia ajatuksiaan.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän seuloissa edes näy kaikki ongelmat. Jotkut joutuvat kuitenkin elämään vammaisen lapsen kanssa.

Vierailija
2/3 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lapsi ja odotan toista, kävin juuri sikiöseulonnoissa, enkä näe siinä mitään muuta kuin mahdollisuuksia. Itse seulonta on riskitön, ja jos sieltä nyt jotain hirveää olisi paljastunut, olisin vielä voinut pelastaa niin syntymättömän lapseni kuin muunkin perheeni elämältä, jota kukaan meistä ei haluaisi elää. Tai jos olisi selvinnyt jotain vähemmän vakavaa, meillä olisi ollut aikaa totutella ajatukseen ja valmistautua, jolloin olisimme suoriutuneet alusta asti paremmin, mitä jos tieto tulee täysin yllätyksenä ja shokkina.

Yllätyksiä voi toki silti tulla, mutta ei sikiöseulonnoista mitään haittaakaan ole, minä kun en näe alkuraskaudessa tapahtuvaa keskeytystä murhana, mutta sen kyllä, jos sikiöseulonnat jätetään tekemättä ja vanhempi myöhemmin surmaa vammaisen lapsensa tilanteen uuvuttamana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kaikki ei näy, se mitä näkyy on avuksi jos sillä pystyy välttämään vammaisen synnyttämisen.