Ruuan hinta nousee!
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nousee.
Ja niin tulee kaikki muukin kallistumaan.
Ihan kaikki, mitä rahalla on ostettu, tulee kallistumaan.
Siihen on kaksi syytä:
1 Keskuspankit tekevät nyt rahaa tyhjästä hurjaa tahtia.
Tätä tyhjästä tehtyä rahaa jaetaan sitten yrityksille.
2 Ihmiset eivät kulutakaan, joten voittoja ei enää tule.
Seurauksena on inflaatio, jossa rahan arvo putoaa.
Paha skenaario. Missä vaiheessa päättäjät alkavat reagoida ja laittaa stoppia?
Millä rahalla ihmiset ostavat ruokaa?
Mitä sun mielestä pitäisi tehdä? Antaa yritysten mennä konkurssiin ja niiden työntekijöiden jäädä työttömiksi?
En todellakaan tiedä.
Sen ymmärrän, että kova inflaatio ei ole millekään taholle hyvä. Toivottavasti ei yltyisi kovin pahaksi.
Ja joku vielä poraa, että eristyksen pitäisi jatkua viruksen tukahduttamiseksi.
Ahneet tilalliset yrittävät käyttää koronaa hyväkseen nyhtääkseen tuotteistaan entistäkin pahempaa ylihintaa, tietenkin veronmaksajilta saatujen massiivisten maataloustukien lisäksi.
Mutta ahneella on p*skainen loppu. Minä valitsen edullisemman ja laadukkaamman ulkomaisen ruoan, kiitos EU:n. Suomalaiset tuotokset saavat puolestani jäädä laariin mädäntymään. Maataloustuottajat: eikö sokea ahneutenne hävetä teitä ollenkaan, ja ettekö näe, että eniten se vahingoittaa teitä itseänne?
Minä käyn jo nyt ässän ilta-aleissa, luulen että tulee olemaan tungosta jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn jo nyt ässän ilta-aleissa, luulen että tulee olemaan tungosta jatkossa.
Jos on viitteitä siitä, että punalappuja isommin kärkytään, lähtevät alennukset alaspäin.
60 %:sta tulee 30 % jne.
S-ryhmä aloitti jo maaliskuussa hintojen nostamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on viitteitä siitä, että punalappuja isommin kärkytään, lähtevät alennukset alaspäin.
Jolloin taas jäävät hyllyihin.
On varaa nostaa, Helander sanoi että 10% tuloista kulutetaan ruokaan kun prosentit olivat vielä muutama kymmenenvuotta sitten 30.
On varaa kun karsii turhasta kuluttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on Kesko tarkkaan rakennettu yritys, kun ennätys lukemia tahkoneessa yrityksessä on aloitettu 55 ihmistä koskevat YT-neuvottelut.
11 miljardin liikevaihdon ja 43000 työntekijän yrityksessä on 55 ihmistä turhaan töissä, jotka pitää saada irtisanottua. Samaan aikaan Helander suu vaahdossa hehkuttaa K-ryhmän vastuullisuudesta. Tekopyhää.
Samaan aikaan valtiolla on aloitettu yli 8000 työntekijää koskevat YT:t eikä niistäkään ole sanottu sanaakaan mediassa.
Vierailija kirjoitti:
On varaa nostaa, Helander sanoi että 10% tuloista kulutetaan ruokaan kun prosentit olivat vielä muutama kymmenenvuotta sitten 30.
Sitä saattaa ihminen vaan huomata että tulee toimeen vähän vähemmälläkin. Ei tarvits persinoneja eikä kotimaisia kurkkuja, riittää että saa vähän murua rinnan alle silloin tällöin, pysyy terveempänäkin kun ei jatkuvasti syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jolloin taas jäävät hyllyihin.
Heittävät roskiin.
Kovina aikoina ei viherarvoilla myydä. Toivottavasti olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei kerro ruoan edullisuudesta yhtään mitään. Tuollaisen tilastokikkailun taakse on turha mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä kaikkea ohjaa maailman talous.
Ja sen veturi USA, on pahimmassa kriisissä sitten -20 luvun laman. Siinä lamassa ei kuitenkaan ollut pandemia syynä.
Tässä nykyisessä on.
Kahdessa kuukaudessa jenkkien työttömyys on häkellyttävät 33,5 miljoonaa työtöntä.
Talous putoaa -10--25%. Kukaan ei tiedä, mutta arvio on tämä.
Se heijastuu kaikkialle.
Eli:
Yrityksiä, jotka elävät ns. kädestä suuhun, menee konkurssiin.
Niin menee isojakin, Herz viimeisimpänä. Lentoyhtiöt kaatuvat jne...
Kukaan ei tiedä, mikä on tilaane ensi vuonna tähän aikaan.
Mutta se on varmaa:
Entinen elämä globaalissa markkinataloudessa ei palaa.
Höpö höpö. Tuo olisi huomattavasti suurempi muutos kuin kaikkien maailman yritysten samanaikainen kaatuminen, ja silti se on muka ainoa asia joka on varmaa, ilman mitään todisteita tai järkeviä perusteluita.
Vierailija kirjoitti:
Ahneet tilalliset yrittävät käyttää koronaa hyväkseen nyhtääkseen tuotteistaan entistäkin pahempaa ylihintaa, tietenkin veronmaksajilta saatujen massiivisten maataloustukien lisäksi.
Mutta ahneella on p*skainen loppu. Minä valitsen edullisemman ja laadukkaamman ulkomaisen ruoan, kiitos EU:n. Suomalaiset tuotokset saavat puolestani jäädä laariin mädäntymään. Maataloustuottajat: eikö sokea ahneutenne hävetä teitä ollenkaan, ja ettekö näe, että eniten se vahingoittaa teitä itseänne?
no tota, tämän kesän jälkeen ei Etelä-Euroopasta luultavasti paljonkaan tuoda. Katsos kun ne Afrikkalaiset orjat eivät uskalla tulla Espanjan pelloille töihin koronan takia. Joten jää ruuat siellä tuottamatta.
Kai te tiedätte ettei alkutuotanto saa ruoan hinnasta kuin murto-osan?
Vierailija kirjoitti:
Kai te tiedätte ettei alkutuotanto saa ruoan hinnasta kuin murto-osan?
Plus miljardien maataloustuet veronmaksajien kukkarosta. Kummasti sillä ”murto-osalla” näytetään saavan maatilojen pihat ajopelejä täyteen ja isäntien Mersutkin vaihtuu uusiin parin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sä ja sun cityvihreät kaverisi alkaisitte tuottamaan meille kaikille halpaa ja puhdasta edullista luomuruokaa omakustannushinnalla ja lopettaisit tuon ulinasi asiasta josta sulla ei ole minkäänlaista tietoa.
Tätä kaikkea ohjaa maailman talous.
Ja sen veturi USA, on pahimmassa kriisissä sitten -20 luvun laman. Siinä lamassa ei kuitenkaan ollut pandemia syynä.
Tässä nykyisessä on.
Kahdessa kuukaudessa jenkkien työttömyys on häkellyttävät 33,5 miljoonaa työtöntä.
Talous putoaa -10--25%. Kukaan ei tiedä, mutta arvio on tämä.
Se heijastuu kaikkialle.
Eli:
Yrityksiä, jotka elävät ns. kädestä suuhun, menee konkurssiin.
Niin menee isojakin, Herz viimeisimpänä. Lentoyhtiöt kaatuvat jne...
Kukaan ei tiedä, mikä on tilaane ensi vuonna tähän aikaan.
Mutta se on varmaa:
Entinen elämä globaalissa markkinataloudessa ei palaa.