Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äitiysloma ja työnantajalle ilmoittaminen

05.07.2006 |

Pikaiset kysymykset, ku mun tunnukset ei jostain syystä toimineetkaan ja jouduin pikaisesti keksimään uudet... höh!

1. Onko kellään tietoa, että pitääkö työnantajalle tehdä kirjallinen äitiysloma-anomus? Olen ymmärtänyt, että ilmoittaminen (esim sähköpostitse) äitiysloman ajankohdasta riittää.

2. Kuka lähettää KELAan äitiysavustus- yms. laput? Minä vai työnantaja? Minä en haluaisi, että työnantaja tietää laskettua-aikaa tarkasti, koska ei edes sukulaiset sitä saa tarkasti tietää.

Miten teidän työpaikalla hoidetaan ko. asiat?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (iso firma) suullinen ilmoitus omalle esimeihelle riittää. Kelan hakemukset esitäytetään ja lähetetään HR:ään (eli henkilölle joka vastaa ko. ryhmän henkilöstöasioista). HR lähettää sitten laput Kelaan, josta niitä kannattaa tiedustella, ennen kuin määräaika menee umpeen (johtuen siitä, ettei laput jää lojumaan kenenkään toisen työpöydälle vahingossa, kuten yhdelle työkaverilleni kävi...Onneksi hän soitteli perään ja laput menivät Kelalle ajoissa).

Meillä lähin esimies (eikä muukaan ylempi pomo) ei tietääkseni noita lappuja näe (ellei sitten niitä pyydä, mutta en tiedä saako edes ko. tietoja).

Mutta äitiysloman alkamisestahan tuon LAn voi helposti laskea, joten eipä se kovin suuri salaisuus ole.

Vierailija
2/4 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ei tarvitse tehdä mitään kirjallista anomusta. Ihan suullisesti (tai vaikka sitten sähköpostilla) tehty ilmoitus on aivan riittävä.

2. tuohon vaikuttaa se, maksaako työnantaja palkkaa äitiysloman alussa. Ekaa odottaessani silloinen työnantajani ei maksanut palkkaa äitiysloman aikana, jolloin toimitin itse hakemuksen Kelaan. Nyt tällä toisella kerralla nykyinen työnantajani maksaa normaalin palkan ekalta 3 kuukaudelta, joten hakemus meni palkkakonttorin kautta Kelaan.

_mötky_:

Pikaiset kysymykset, ku mun tunnukset ei jostain syystä toimineetkaan ja jouduin pikaisesti keksimään uudet... höh!

1. Onko kellään tietoa, että pitääkö työnantajalle tehdä kirjallinen äitiysloma-anomus? Olen ymmärtänyt, että ilmoittaminen (esim sähköpostitse) äitiysloman ajankohdasta riittää.

2. Kuka lähettää KELAan äitiysavustus- yms. laput? Minä vai työnantaja? Minä en haluaisi, että työnantaja tietää laskettua-aikaa tarkasti, koska ei edes sukulaiset sitä saa tarkasti tietää.

Miten teidän työpaikalla hoidetaan ko. asiat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun työpaikalla ainakaan ole tarvinnut kirjallisesti anoa äitiyslomaa. Olen vain ilmoittanut päivän koska se alkaa (seur.28.8),mutta hoitovapaasta tein vapaamuotoisen anomuksen (vaikka sitä on pakko myöntää).

Työnantaja lähettää kelalle laput ainakin silloin, jos se maksaa palkan kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta.

Vierailija
4/4 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin virkavapaus anotaan aina kirjallisesti ja liitteenä tulee olla neuvolan todistus raskauden kestosta ja lasketusta ajasta. Työnantajalta tulee myös kirjallinen päätös siitä miltä ajalta maksetaan palkkaa ja mikä aika virkavapaudesta on palkatonta.

En ymmärrä miksi laskettu aika pitäisi salata työnantajalta, pystyyhän sen päättelemään aika hyvin äitiysloman alkupäivästä, jos lomaa ei aloita varhennettuna ja jos jollain on kiinnostusta sitä selvittää. Lisäksi aika harvat lapset kuitenkin syntyy laskettuna aikana...

Sitä en ole vielä selvittänyt miten Kelan hakemus menee.