Kun tekee maistraattiin muuttoilmoitulsrn ja uuden osoitteen, niin MIKSI se ei päivity työkkäriin??
Kelalle menee, verotoimisto saa tiedon, mutta valtion fcking virasto: työkkäriin ei mitään havaintoa!?
Ei ole nykytekniikalla vaikeaa, ei kallista, ei vaadi mitään uusia ohjelmistoajoja. Pelkkää kiusantekoa, ihan vaan vittuilua.
Kuinka monelta työttömältä katkeaa rahat ja tulee karensseja kun tieto ei kulje?
Kommentit (16)
Pitkälti arvaus: koska tämä järjestelmä on joustavampi hakiessa työtä muualta kuin missä olet virallsiesti kirjoilla.
Voit tehdä osoitteenmuutoksen itse Oma asiointi -palveluun. Käsittääkseni tämä johtuu siis siitä, että muuttaminen voi vaikuttaa työssäkäyntialueeseesi ja sen takia se täytyy vielä erikseen ilmoittaa. Tämä puolestaan vaikuttaa niihin tehtäviin, joita sinulle voidaan tarjota / olettaa sinun ottavan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä osoitteenmuutoksen itse Oma asiointi -palveluun. Käsittääkseni tämä johtuu siis siitä, että muuttaminen voi vaikuttaa työssäkäyntialueeseesi ja sen takia se täytyy vielä erikseen ilmoittaa. Tämä puolestaan vaikuttaa niihin tehtäviin, joita sinulle voidaan tarjota / olettaa sinun ottavan vastaan.
Miten muistelen, että työssäkäyntialue pitää myös itse määrittää? Eihän työtä ole mikään pakko edes hakea omalta paikkakunnaltaan.
Mulla ainakin on työnhakualiäue eri kuin missä kirjoilla olen.
Asun epävirallisesti toisella paikkakunnalla, josta myös haen työtä.
Se ei tietenkään mene automaattisesti työkkäriin. Sehän olisi täysin hullua.
Eiväthän kaikki ihmiset ole työkkärin asiakkaita, eivätkä ole koskaan olletkaan.
Eihän siellä ole kaikkien ihmisten tietoja osoitteita, joita pitäisi päivittää.
Ei rahojen katkeamisen tai karenssin vaara ole postinkulusta kiinni. Näet kaikki asiat ja velvoitteet Oma asioinnista 24/7.
Kaikki ihmiset on kelan ja verottajan asiakkaita, mutta työkkärin ei.
Mistä helvetistä maistraatti tietää, että olet työkkärin asiakas?
Kaikki suomalaiset ovat Kelan ja verotoimiston rekistereissä, joten sinne ne päivittyy automaattisesti.
Ei ne osoitteenmuutokset päivity myöskään sairaaloihin, terveyskeskuksiin, kirjastoihin yms.
Koska kaikki ihmiset eivät ole noiden laitosten rekistereissä.
Vierailija kirjoitti:
Se ei tietenkään mene automaattisesti työkkäriin. Sehän olisi täysin hullua.
Eiväthän kaikki ihmiset ole työkkärin asiakkaita, eivätkä ole koskaan olletkaan.
Eihän siellä ole kaikkien ihmisten tietoja osoitteita, joita pitäisi päivittää.
Eihän kaikki ihmiset tilaa myöskään Kodin kuvalehteä ja silti osoitteenmuutos menee suoraan sinne, eikä tarvitse itse ilmoittaa! Mahtavaa logiikkaa! Vain AV:lla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muistelen, että työssäkäyntialue pitää myös itse määrittää? Eihän työtä ole mikään pakko edes hakea omalta paikkakunnaltaan.
Ei ole, mutta jos osoitetaan työpaikka, sitä pitää hakea 80 km asuinpaikasta. Siksi se on tärkeä
Muuttoilmoitus menee Postiin ja ja posti kääntää tietyn ajan lehden uuteeen osoitteeseen.
Pitemmästä ajasta pitää maksaa.
Ja Väestörekisterin sivuilla on yritysten nimet, joihin maistraatti automaattisesti päivittää uuden osoitteen.
Nuo yritykset maksavat tuosta palvelusta Väestörekisterille.
Kyllä osoitteenmuutos tulee sairaalaan automaattisesti. Järjestelmä tsekkaa väestörekisterin tiedot olikohan se nyt kerran kuukaudessa vai viikossa ja sen voi tehdä myös manuaalisesti. Luulisi työkkärillä olevan sama systeemi.
Työttömyys on lain mukaan salassapidettävä asia! Siksi tietoa ei saa välittää ilman asianomaisen lupaa järjestelmien välillä. Luvan taas voi antaa vasta sitten kun jo on työtön ja lupa päättyy, kun ei enää ole työtön. Tällaisen systeemin tekeminen järjestelmien välille olisi aika kallista etenkin kun laissa sanotaan näin: "Henkilön työssäkäyntialue ulottuu 80 kilometrin etäisyydelle hänen tosiasiallisesta asuinpaikastaan. Jos muuhun arvioon ei ole aihetta, henkilön tosiasiallisena asuinpaikkana pidetään hänen työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmään merkittyä osoitettaan."
Ohjeen mukaan asiakas saa itse määrittää, minkä osoitteen hän haluaa järjestelmään ilmoittaa ja esim. mahdolliset kulukorvaukset maksetaan kyseisen osoitteen mukaan. Koska osa asuu eri paikassa kuin missä on kirjoilla (esim. poikakaveri muuttanut paikkakunnalle X, mutta itse asuu vielä paikkakunnalla Y, haluaa silti hakea töitä paikkakunnalta X ja antaa sen osoitteen te-toimistolle, koska muuttaa joka tapauksessa 3 kk sisällä).
TE-toimiston sivuilla ja Oma asioinnissa muistutetaan muistaakseni 4 kertaa, että pidäthän osoitetietosi ajan tasalla.
Kyse ei siis ole siitä, että työkkärin järjestelmä on vanha ja väsynyt vaan siitä, että tietoa ei saa välittää. Tulevaisuudessa työttömäksi ilmoittautuessasi joudut antamaan kaikille viranomaisille pääsyn tietoihisi, mikä ei ainakaan minun mielestäni ole hyvä parannus.
Hallintoalamainen hiljaa.