Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

keittiön kaapinovien maalaus

Vierailija
21.05.2020 |

Tekisi mieli uusia keittiö, jossa tällä hetekellä erittäin epäkäytännölliset mustat kaapinovet. Uusiin oviin ei ole varaa, mutta pohdin ovien maalaamista. Onko kellään kokemuksia mdf-ovien maalaamisesta?

Lisäksi mietityttää tuleva maalisävy. Mustien ovien kaverina on tietysti tosi tummat, lähes mustat rungot ja nämä saattavat jäädä joissain kohtaa näkyville. Taso on musta ja sitä ei ole tarkoitus uusia. Myös massiivinen jääkaappi on musta. Mietin harmaata sävyä oviin. Mikähän voisi olla sopiva sävy tuon mustan ja tummien runkojen kanssa? Pitääkö olla lämmin vai kylmä harmaa? Jos on ehdottaa maalisävyä eri harmaita testailleelta, niin otan vinkit kiitollisena vastaan.

Tämmöstä keittiöpohdintaa näin pyhäpäivän ajanvietteenä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaaminen on työlästä, ehkä helpointa laittaa dc fix.

Vierailija
2/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irto-ovet automaalaamoon, tai uudet ovet kaupasta. Itse maalattuna nuo lastulevyovet näyttävät ihan karseilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on maalannut autoja, moottoripyöriä ja kaikkea muutakin kompuralla ja maaliruiskulla. Maalattiin siis myös ne mdf-keittiönovet. Hyvin onnistui, mutta tosiaan, en lähtisi pensselillä vetämään...

Huoneitten väliovet olen itse vetänyt mohair-telalla. Ihan tasainen pinta tuli, vaikka oli ns. peiliovet. Saattaa ehkä onnistua myös keittiön oviin, jos on hyvä maali. Kiiltävässä maalissa näkyy kaikki pienetkin pölyhiukkaset, puolihimmeä on armollisempi. Ja siis kannattaa valita öljymaali, vesiliukoisen kestävyyttä en uskalla taata keittiön olosuhteissa.

Vierailija
4/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MDF ja melamiini "lastuleveyjen" pinnoituksena on ohut muovikalvo, se täytyy hiertää hieman naarmuutuneeksi (himmeän näköiseksi), jotta muovikalvo hieman rikkoutuu (tai ehkä paremminkin naarmuuntuu) alkydiöljymaali tarttuu (lateksia ei kannata laittaa keittiönoviin, kosteusarkaa ja märistä käsistä yms. jää aina jälkiä). Hiertämisen voi tehdä vaikka 100-200 hiekkapaperilla. Kokeile ensin yhteen oveen. Kiiltävää paksumpaa muovikalvolla pinnoitettuja (esim. Ikean täyskiiltävät keittiökaapin ovet) en ole koskaan maalannut, enkä usko että onnistuu.

Vierailija
5/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaaminen on työlästä, ehkä helpointa laittaa dc fix.

Huono puoli esim. yksivärisen dc-fixin käytössä kosteissa tiloissa (keittiö, kylppäri, saunatilat) on se että höyry laittaa ne muovit kuprulle ja rikkoo ulkonäön.

Ei käytännössä ole muuta järkevää vaihtoehtoa kuin maalaus kosteutta kestävällä maalilla.

Vierailija
6/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hionta, tartuntapohjamaali ja pintamaaliksi Teknoksen Futura aqua, kallis maali mutta hintansa arvoinen. Harmaa on nyt muotia, parin vuoden päästä ihmetellään, miksi haluttiin tehdä ankean ilmaston keskellä olevaan ankeaan neukkukuutioon vielä ankea sisustuskin. Itse laittaisin jotain värikästä, mutta on valkoinenkin parempi kuin harmaa.

Vierailija
7/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värin suhteen ehdottaisin jotain hillittyä vihreän sävyä. Sopii hyvin mustaan eikä tule niin ankeaa vaikutelmaa kuin musta + harmaa kombosta. Sitten kun lisää jotain bambun värisiä koreja tai muuta vastaavaa pöytätasolle, niin pehmentää lisää vaikutelmaa. Mustat keittiönkaapit on tosiaan aivan hirveän epäkäytännölliset. Kaikki rasva, sormenjäljet ja pölyt näkyy. 

Vierailija
8/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta.

Ensin hioin vanhat ja maalasin uudestaan päälle. Olisi kannattanut maalata useamman kerran, meinaan meinasi jossain teityssä valossa se vanha väri kuultaa alta läpi, tai sitten vaan kuvittelin. Jossain tietyssä valossa voi tulla tuommoista probleemaa. 

Mutta hupinahan mää ne vanhat ovet maalasin, kun pohdiskelin, että vaihtaisko koko ovet ..

Zinc

Sanoisin siis, että sun tapauksessa, kun on tummat, niin pitäisi saada hiottua värittömäksi, mikä lienee aika vaikea homma.

Vierailija
9/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs "pyhäpäivä" sulla siellä on menossa. Mulla normi Torstai täällä ..

Zinc

Vierailija
10/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalasin oman keittiön harmaalla Helmi kaslustemaalilla pienen telan kanssa. Ihan siistit tuli, mutta maalipita ei ole kovin kestävä. Ei kestää edes rätillä hankaamista ja kynsistäkin voi jäädä kahvojen viereen jälkiä jos raapaisee vahingossa. Toki on kyllä aika helppo korjatakkin, sutasee vaan vähän uutta maalia.

Vierailija
11/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taas kaivettu viesti 10 vuotta vanhasta naftaliinista. Mikä pyhäpäivä tänään on ?

Zinc

Vierailija
12/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs "pyhäpäivä" sulla siellä on menossa. Mulla normi Torstai täällä ..

Zinc

Helatorstai https://xn--pyhpivt-7wabc.fi/pyhapaivat-2020/

Vierailija
13/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ovet maalaamoon, tulee kuin uudet. Maksanee pari sataa maaleineen.

Ehkä grafiitinharmaa voisi käydä, jos mustaa runkoa jää näkyviin. Tai ehkä joku vähän vaaleampikin kylmä harmaa. Tai hieman vihreään tai siniseen taittuva sävy.

Vierailija
14/16 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MDF-asiaan en puutu, koska itse maalasin täyspuiset ovet. Väriasioihin puutun.

Keittiöni ei ole valtavan suuri, mutta siinä on nelisen metriä harmaata "marmorista" tehtyä tasoa. Koneet ovat valkoisia ja välitila luonnonvalkoista mattaa kaakelia. Jottei keittiöstä tulisi ahtaan näköistä, maalasin yläkaappien ovet valkoisiksi ja alakaappien ovet tumman siniharmaiksi. Alun perin himoitsin tummanpunaista metallinhohtomaalia, mutta päädyin tähän neutraalimpaan harmaaseen. Kaappien näkyvät runko-osat maalasin valkoisiksi. En ole kyllästynyt väreihin, vaikka olen katsellut niitä kymmenen vuotta.

Koska halusin tehdä hyvää jälkeä, ostin erinomaisen (kalliin) siveltimen ja telan. Keittiööni mahtui 3-4 ovea kerrallaan vaakatasoon, ja koska punaruskeaan puuhun vaadittiin 3-4 kerrosta maalia kummallekin puolelle ja huolellinen hionta maalikerrosten välillä, koko urakkaan meni viikkoja. Vetolaatikot sentään saivat olla paikoillaan maalaamisen ajan. Melko paljon aikaa meni myös siihen, että ruuvasin ovet irti rungosta ja saranat irti ovista (perfektionismi iski) ja takaisin niin, että ne varmasti olivat suorassa. Minun mielestäni urakka kannatti, mutta sille, joka on vähemmän innostunut remonttiasioista, se olisi saattanut olla liikaa.

Vierailija
15/16 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten maalasin mdf ovet? Ruiskulla, telalla? Mulla uritettu mdf ovet ja justi olen hionut ja pohjamaalausta aloittanut B puoleelta ruiskulla. Vaikea säädä sitä ruiskua. B puolet maalattu. Nyt epäilen tuleeko niin sitä kun ennen olit A puolet

Vierailija
16/16 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvän lopputuloksen haluaa, niin ovet kannattaa viedä maalaamoon. On olemassa tällaisiin erikoistuneita kalustemaalaamojakin, mutta ellei sellaista lähistöltä löydy, joku automaalaamokin voi hoitaa homman. Saahan ne itsekin tietysti maalattua, mutta jälki ei ole maalaamon veroinen.

Itse jos maalaa, niin pinta pitää hioa himmeäksi. Sitten tartuntapohjamaali, kevyt hionta, pintamaali, kevyt hionta ja toinen ja mahdollisesti kolmaskin pintamaali. Välineenä vaahtomuovi- tai mohairtela tai vastaava ja hyvä lakkasivellin. Maaliksi liuotinohenteinen kalustemaali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan