Voiko kasvissyöjä olla VHH dieetillä?
Olen yrittänyt laihduttaa 30kg ylipainoa ja ei lähde mitään pois. Olen lisännyt hurjasti liikuntaa ja liikun joka päivä paljon. Herkut jätetty pois. Ei mitään vaikutusta! Tätä olen jo tehnyt 3kk ja vaaka ei värähdäkään. Masentavaa, hirveä vaiva eikä mitään lopputulosta.
Kalorien laskeminen hirveän stressaavaa ja koko ajan paperille pitää kirjoittaa joka suupalan kalorit. Sekin ärsyttää.
Onko vhh sellainen dieetti että ei tarvitse koko ajan laskea kaloreita? Onnistuuko lakto-ovo-vegetaristille? Kaikki vhh ohjeet lihansyöjille mitä olen katsonut.
Kommentit (22)
Voi. Voi ainakin yrittää. Laskee vaan makrot itselleen sopiviksi ja miettii miten toteuttaa. Minä en henkkoht vois toteuttaa vhh:ta pelkillä kasvisvaihtoehdoilla, mutta tiedän muutamia kasviskarppeja.
Onnistuu. Jätät vaan tärkkelyksen pois ja rasvaisia kasviksia kuten avokadoa. Maitotuotteista ja erityisesti juustosta saat rasvaa ja kananmunista proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Voi ainakin yrittää. Laskee vaan makrot itselleen sopiviksi ja miettii miten toteuttaa. Minä en henkkoht vois toteuttaa vhh:ta pelkillä kasvisvaihtoehdoilla, mutta tiedän muutamia kasviskarppeja.
Niin joo ja lakto-ovona valikoima laajentuu jo melkoisesti, vegaanina joutuisi säätämään jo huomattavasti haasteellisemmin.
Tottakai voi olla, itse söin pääasiassa kasvisruokaa vhh-dieetillä ollessani, kun en tykkää monesta rasvaisesta lihasta. Kyllä niitä ohjeita löytyy kun googlettaa.
Kyllä. Öljyä ja erilaisia vähähiilarisia kasviksia. Proteiinia mm. tofut, pavut jne... Perehdy ennen kuin aloitat!
Joo täytyy tutkia asiaa. En ymmärrä makroista mitään (mitä ne on), pitääkö siis koko ajan laskea ja punnita jotain? Tämä on ärsyttävintä :)
Vierailija kirjoitti:
Munia ja öljyä
Hyvin voi tosiaan eli munat, jogurtti (rasvainen ja sokeriton), kasviksia.
Marinoi kovaksikeitettyjä kananmunia oliiiviöljyssä. Sekaan voi laittaa oliiveja.
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy tutkia asiaa. En ymmärrä makroista mitään (mitä ne on), pitääkö siis koko ajan laskea ja punnita jotain? Tämä on ärsyttävintä :)
Ei pidä. Asioista voi tehdä helppoja tai vaikeita. Jätä pasta, riisi, leipä ja puurot pois - lisää runsaasti kasviksia, laadukasta öljyä ja munia, rasvaisia juustoja.
Vierailija kirjoitti:
Makrot on makroravinteita, eli rasva, proteiini ja hiilihydraatit. Ainakin alussa pitää laskea niin että tiedät paljonko saat päivässä hiilareita, se on aikalailla karppaamisen pointti.
Voi toki ja kyllä laihtuu. Ja sit vuoden päästä rupee hiukset harvenemaan ja kynnet lohkeilemaan kun oireilet puutostiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makrot on makroravinteita, eli rasva, proteiini ja hiilihydraatit. Ainakin alussa pitää laskea niin että tiedät paljonko saat päivässä hiilareita, se on aikalailla karppaamisen pointti.
Karppausta on monenlaista.
Asiat voi tosiaan tehdä vähemmän fanaattisesti.
T. 11
Vierailija kirjoitti:
Makrot tarkoittavat makroravintoaineita. Niitä ovat rasva, proteiini ja hiilihydraatti. Vhh:ssa karsinut hiilihydraatit korvataan rasvalla. Alkuun kannattaa punnita ja laskea, mutta eihän se pakollista ole. Itse käytän keittiövaakaa ja Fatsecret sovellusta. En enää joka päivä tai edes joka viikko, enempi niinkuin pistarina ja uusien reseptien yhteydessä.
Jos ei halua mitata, laskea ja punnita, hyvä nyrkkisääntö on ostaa ja syödä vain sellaisia aineksia, joissa on max 5g hiilihydraattia per 100g.
Vierailija kirjoitti:
Perehdy tosiaan kunnolla! Makroravintoaineet ovat hiilihydraatti, proteiini ja rasva. Hiilarit ja rasvat ovat energiaravintoaineita, proteiini rakennusaine.
Vhh:ssa näiden kolmen suhde ratkaisee ja se on yksilöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Voi toki ja kyllä laihtuu. Ja sit vuoden päästä rupee hiukset harvenemaan ja kynnet lohkeilemaan kun oireilet puutostiloja.
Millähän logiikalla ravintorikas ruoka (jota vhh-ruokavaliolla syödään) aiheuttaa nämä puutostilat?
Eräs kaveri toteuttaa tuota jopa vegaanina
Vierailija kirjoitti:
En ole näitä laskenut kun ruokaa olen tehnyt. Joskus olen tehnyt laskelman tyypillisen päivän ruuista ja sillä perusteella tiedän, että alakarppina olen elellyt jo melkein parikymmentä vuotta. Perunan ja viljat kun jättää pois, niin aika pitkälle pääsee jo sillä. Viljat ja peruna korvataan tietysti tärkkelyksettömillä kasviksilla. Itse syön kasviksia kilon päivässä, eikä tee edes tiukkaa.
Kannattaa kyllä mielestäni lukea joku kirja, jos ei ymmärrä makroista mitään. Tykkään eniten Andreas Eenfeldtin (lääkäri) Ruokavallankumous -kirjasta. Siinä on selitetty aloittelijalle sopivalla tavalla, mitä vhh on ja mihin se perustuu. Lihaa ei tosiaan karppauksessa välttämättä tarvita, mutta ilman maitotuotteita ja munia tämä ruokavalio menee kyllä hankalaksi toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppausta on monenlaista.
Asiat voi tosiaan tehdä vähemmän fanaattisesti.T. 11
Ei tarvitse olla fanaatikko, mutta on hyvä perehtyä kys.ruokavalioon kunnolla. Silloin tietää, mitä tekee ja miksi.
Eikös se ole VHS dieetti?
Sen uudempi versio on DVD dieetti.